511 elektroauto aizdegušies
Elektroauto aizdegšanās viegli iekļūst ziņu virsrakstus katru reizi. Cik bieži tie deg un kāds ir plašāks stāsts?
Elektroauto aizdegšanās viegli iekļūst ziņu virsrakstus katru reizi. Cik bieži tie deg un kāds ir plašāks stāsts?
EV FireSafe ir apkopojuši faktiskos globālos datus par elektroauto aizdegšanās gadījumiem un izmeklējuši tos. EV FireSafe ir Austrālijas uzņēmums, ko finansē Aizsardzības departaments, un tas visā pasaulē nodrošina EV ugunsdzēsības apmācības ārkārtas palīdzības sniedzējiem.
Viņu ziņojumā teikts, ka ir pārbaudīti visi 511 gadījumi, kuros pilnībā elektriskās un lādējamās iekšdedzes automašīnas (spraudņu hibrīdi) ir aizdegušies kopš 2010. gada līdz 2024. gada 30. jūnijam. Jāņem vērā, ka ne visus negadījumus ir iespējams praktiski uzskaitīt, jo pasaulē ir 40 200 000 elektroauto un lādējamo iekšdedzes automašīnu un ne visi negadījumi tiek atbilstoši reģistrēti vai tos nav praktiski atrast.
Cik liela iespējamība, ka elektroauto aizdegsies? Un cik bieži deg iekšdedzes?
Pētījuma dati liecina, ka elektroauto jel kādas pakāpes ugunsgrēka iespējamība ir 0,0012%, citiem vārdiem (skaitļiem) sakot, viens no 78 515 elektroauto. Pēc ziņu virsrakstiem varētu padomāt, ka katrs desmitais elektroauto aizdegas.
Ja salīdzinām ar publiski pieejamiem datiem par 2013.–2017. gada ASV automašīnu ugunsgrēkiem, iekšdedzes automašīnas aizdegšanās iespējamība ir 0,4%, citiem vārdiem sakot viens no 250 iekšdedzes auto aizdegas.
Kādu transportlīdzekli jūs izvēlētos —
- 400 no 100 000 automašīnām aizdegas (iekšdedzes) vai
- 1,27 no 100 000 automašīnu aizdegšanās (elektriskā)?
Ugunsgrēka iespējamības starpība starp abām piedziņām ir tikai vairāk nekā 300 reizes. Ik gadu Latvijā aizdegas aptuveni 600 automašīnas jeb 1,6 mašīna dienā. Tāpēc, ka tas ir tik regulārs notikums, iekšdedzes auto aizdegšanās nerada tik lielu ažiotāžu kā elektroauto aizdegšanās.
Ugunsgrēku cēloņi pēdējo 12 mēnešu laikā
Pēdējo 12 mēnešu laikā galvenie elektroauto aizdegšanās cēloņi ir bijuši:
- 119 no ceļu satiksmes sadursmes vai trieciena ar ceļa atkritumiem,
- 45 akumulatora ražošanas bojājuma dēļ,
- 28 no iegremdēšanas ūdenstilpē,
- 22 no ārējās uguns izplatīšanās uz elektroauto.
51% gadījumu ir nezināms cēlonis, galvenokārt tāpēc, ka lieta netika izmeklēta. EV FireSafe analīze uzskaita arī ugunsgrēku vietas: 117 pazemes/slēgtās telpās, 173 ārtelpās stāvot un 155 ārtelpās braucot.
489 gadījumos tika ziņots par “strūklai līdzīgu” liesmu, savukārt 22 gadījumos tika reģistrēts tvaika sprādziens.
Pagājušajā gadā ~15% no visiem negadījumiem notika uzlādes laikā, kas ir kritums salīdzinājumā ar 18% gadu iepriekš. 80 gadījumos elektroauto bija pieslēgts uzlādes iekārtai un 10 gadījumos tas notika stundas laikā pēc incidenta.
Elektroauto ugunsgrēku būs vairāk
Jūlijā vien pasaulē pienāca klāt 1,4 miljonu elektroauto. Saprotams, ka elektroauto skaitam palielinoties, proporcionāli palielināsies arī negadījumu, t.sk., ugunsgrēku, skaits. Pat ja attiecība ir daudz, daudz zemāka nekā iekšdedzes, varam sagaidīt, ka ziņu virsraksti turpinās par katru skaļi skandināt. Līdz vairs klikšķus par tiem nedabūs.
Par laimi, akumulatoru tehnoloģija laika gaitā kļūs tikai drošāka, tāpēc būs interesanti redzēt, kā tas viss izskatīsies pēc dažiem gadiem.
Starp citu, atcerieties to Nīderlandes piekrastē degošo Fremantle Highway pārvadātāju, kas pārvadāja 4000 jaunas automašinas un kurš nogrima, jo ugunsgrēks sākās it kā no elektroauto? Nepārsteidzoši, bet izmeklēšana atklāja, ka ugunsgrēks sākās no kāda no iekšdedzes auto. Elektroauto necieta no uguns. Lai gan lielais ūdens daudzums dzelmē tos tik vai tā norakstīja…
Pēc šīs statistikas, ja EV sāk degt, tad tas arī nodegs līdz galam. Tāds sīkums kā “Thermal runaway”
No 511 gadījumiem, 489 beidzas ar ugunstrūklu un 22 ar eksploziju.
Kaimiņam, kad dega ICE motortelpa, tad nodzēsa pats un pēc tam sporta pēc visu salaboja.
UK, ja mašīna aizdegās. apdrošinātāji nemaz neļauj to remontēt. Dažreiz pat uz detaļām nedrīkst izjaukt.
Interesants un nozīmīgs raksts,
taču valodas izvēle – “iekšdedzīši” – ir vairāk piemērts tvitera vai personīgā bloga formātam, nevis nopietnam ziņu medijam.
Paldies.