5 lietas, ko vērts zināt par elektroauto

0

Vai zinājāt, ka transports rada vienu ceturtdaļu no visām siltumnīcefekta gāzu emisijām ES? Autotransports veido 70% no tām.

5 lietas, kas jāzina par elektroauto

5 lietas, kas jāzina par elektroauto (Avots: Eiropas Komisija)

Vai zinājāt, ka transports rada vienu ceturtdaļu no visām siltumnīcefekta gāzu emisijām ES? Autotransports veido 70% no tām.

Lai samazinātu emisijas, Eiropas Savienība ir pieņēmusi likumu, kas paredz, ka no 2035. gada visas jaunās automašīnas un furgoni būs bezemisiju! Elektriskie automobiļi ne tikai aizsargā mūsu veselību, ir videi draudzīgāks risinājums, bet arī ilgtermiņā ir draudzīgi maciņam.

2023. gadā elektroauto bija populārākā alternatīva ar benzīnu un dīzeļdegvielu darbināmiem automobiļiem, un to īpatsvars pārsniedza 14,6 % no visām jaunajām automašīnām, ko pārdeva ES. No uzlādējamie hibrīda automobiļi veidoja vēl 7,7 %. Tātad vairāk nekā katrs piektais Eiropā pārdotais jaunais automobilis var tikt uzlādēts elektriski.

Šajā rakstā, ko sagatavojusi Eiropas Komisija, ir apkopotas 5 lietas, kuras vērts zināt par elektriskajiem transportlīdzekļiem.

Elektroauto ir mazāks vides pēdas nospiedums nekā iekšdedzes automobiļiem

  • Elektroauto nav tiešo emisiju un, 
    darbojoties, tie neizdala izplūdes gāzes , kas ir labāk gan klimatam, gan gaisa kvalitātei.
  • Elektroauto ir efektīvāki. Tie patērē mazāk nekā 1/3 no enerģijas, ko patērē līdzvērtīga iekšdedzes automašīna. Tas ir tāpēc, ka iekšdedzes dzinēji izšķiež ievērojamu daļu savas enerģijas siltuma zudumu dēļ. Elektromotoru efektivitātes vērtības pārsniedz 90%, savukārt iekšdedzes dzinējiem līdzīga izmēra transportlīdzekļos reti pārsniedz 40%.
Elektroauto ir mazāka ietekme uz vidi
  • Elektroenerģija, ko izmanto elektroauto uzlādei, arvien vairāk tiek ražota no tīriem, atjaunojamiem enerģijas avotiem, piemēram, saules vai vēja, kas nozīmē, ka šādi transportlīdzekļi rada aizvien mazāk siltumnīcefekta gāzu emisiju. Faktiski, pateicoties atjaunojamās enerģijas pieaugumam, siltumnīcefekta gāzu emisijas uz ES saražotās elektroenerģijas vienību jau ir samazinājušās uz pusi no 1990. līdz 2023. gadam, un mēs varam sagaidīt, ka emisijas nākotnē samazināsies vēl vairāk.
  • Siltumnīcefekta gāzu emisijas visā elektromobiļu ekspluatācijas laikā (no izejvielu ieguves līdz transportlīdzekļa un akumulatora ražošanai un otrreizējās pārstrādes fāzei transportlīdzekļa kalpošanas laika beigās) ir ievērojami zemākas nekā līdzvērtīgām tradicionālajām automašīnām, kas darbojas ar fosilo kurināmo. 2020. gadā Eiropas Komisijas pētījums apstiprināja, ka ES vidējā dzīves cikla ietekme uz klimatu mazāka un vidēja diapazona BEV bija aptuveni 45 % no benzīna automašīnas ietekmes un 53 % no dīzeļdegvielas automašīnas ietekmes uz klimatu. To ietekme turpinās samazināties, jo mēs turpināsim strauji dekarbonizēt elektroenerģijas ražošanu.
  • Akumulatoru elektriskie transportlīdzekļi rada daudz mazāk trokšņa , krasi samazinot trokšņa piesārņojumu, kas ietekmē gan cilvēkus, gan savvaļas dzīvniekus. Vai zinājāt, ka ES aptuveni 95 miljoni cilvēku ir pakļauti kaitīgam ceļu satiksmes trokšņa līmenim?

Akumulatorus iegūst no ilgtspējīgiem avotiem un var pārstrādāt

  • Pateicoties pētniecībai un tehnoloģiskajam progresam, akumulatoru veiktspēja uzlabojas . Akumulatori jau spēj izturēt vairākus tūkstošus uzlādes/izlādes ciklu, tādējādi padarot to kalpošanas laiku ilgāku par paredzēto mašīnas kalpošanas laiku.
  • Strauji tiek izstrādātas jaunas akumulatoru tehnoloģijas, kurām nepieciešams mazāk izejmateriālu. Pašreizējās baterijas parasti ietver litiju un grafītu, kā arī niķeli, kobaltu un/vai mangānu.
Baterijas kļūst ilgtspējīgākas
  • ES veic pasākumus, lai padarītu akumulatorus un transportlīdzekļus ilgtspējīgākus, pieņemot jaunus noteikumus par izejvielu ieguvi, kas iet roku rokā ar pastiprinātiem centieniem mazināt jebkādu nelabvēlīgu ietekmi gan ES, gan trešās valstīs attiecībā uz darba tiesībām, cilvēktiesībām un vides aizsardzību. ES ir arī noteikumi par bateriju un bateriju ražošanai nepieciešamo izejvielu pārstrādi. Turklāt Komisija ir arī ierosinājusi noteikumus par nolietotiem transportlīdzekļiem un to sastāvdaļām, lai novērstu un ierobežotu atkritumu daudzumu.

Veiktspēja turpina palielināties un uzlādes tīkls visā ES pieaug

  • Elektroauto ir vairāk nekā spējīgi, lai veiktu ikdienas braucienus. 2022. gadā 57% tirgū esošo elektroauto piedāvāja vairāk nekā 385 km ar vienu uzlādi, un vēl 34 % piedāvāja no 235 līdz 384 km. Tātad vairāk nekā 90% elektroauto ar vienu uzlādi var nobraukt vairāk nekā 235 km. Šī vērtība laika gaitā ir konsekventi pieaugusi. Tas nozīmē, ka ar vienu uzlādi varat bez raizēm braukt no Briseles uz Amsterdamu, no Dženovas uz Kannām, no Rīgas uz Tartu vai no Budapeštas uz Bratislavu!
  • Uzlādes punktu tīkls strauji paplašinās, pateicoties arī jaunajiem ES tiesību aktiem. Publiski pieejamu uzlādes punktu skaits ES laikposmā no 2021. līdz 2023. gadam vairāk nekā dubultojās, sasniedzot aptuveni 630 000. Dalībvalstis ir vienojušās nodrošināt, ka uzlādes infrastruktūra arī turpmāk pieaugs atbilstoši elektrisko transportlīdzekļu parkam.
Uzlādes infrastruktūra attīstās visā ES
  • Uzlāde kļūst vieglāka un ātrāka. Vidējais uzlādes ātrums kopš 2011. gada ir vairāk nekā trīskāršojies . Izmantojot “ātro lādētāju”, vidējais uzlādes ātrums ir vairāk nekā 100 km/10 min. Gandrīz 13% ES publiski pieejamo uzlādes punktu jau ir ātrie lādētāji. Turklāt visi publiskie ātrie lādētāji būs pieejami ar iespēju norēķināties ar kredītkartēm vai viedtālruņiem.

Elektroauto ir izdevīgāki nekā līdzvērtīgi iekšdedzes automobiļi

  • Salīdzinot izmaksas, ir svarīgi paturēt prātā, ka elektroauto patērē mazāk enerģijas un tiem ir mazākas apkopes vajadzības nekā iekšdedzes automašīnām. Tamdēļ elektroauto kopējās izmaksas ir zemākas nekā līdzvērtīgai iekšdedzes automašīnai visā transportlīdzekļa kalpošanas laikā.
  • Saskaņā ar BloombergNEF datiem sagaidāms, ka no 2025. līdz 2028. gadam Eiropā elektroauto kļūs lētāki nekā salīdzināmi iekšdedzes automobiļi atkarībā no transportlīdzekļa klases. Paredzams, ka cenas pazeminās akumulatoru izmaksas, jauni automašīnu modeļi par pieņemamu cenu un augošais vidējas klases un lietotu auto tirgus.
Elektroauto ir izdevīgāki par iekšdedzes automobiļiem
  • Vairākas ES dalībvalstis ir ieviesušas iegādes stimulus, lai atbalstītu pircējus, un ES atveseļošanas un noturības plāns palīdz finansēt dažas no šīm shēmām.
  • Akumulatoru elektriskajām automašīnām ir mazākas apkopes vajadzības, mazāk kustīgo daļu, bez eļļas ķēdēm, bez sajūga, ievērojami mazāks bremžu nodilums reģeneratīvo bremžu dēļ utt.

Elektroauto ir droši

  • Uz tiem attiecas tādas pašas drošības prasības kā uz iekšdedzes automašīnām, jo ​​īpaši attiecībā uz pasīvo drošību (transportlīdzekļa pasažiera aizsardzība; drošības jostas, gaisa spilveni un transportlīdzekļa konstrukcija) un aktīvo drošību (sistēmas, kas novērš negadījumu; pretbloķēšanas bremzes, vilces kontroles sistēma, elektroniskā stabilitātes programma).
  • Elektroauto ir jāatbilst arī papildu prasībām, kas ir raksturīgas to elektriskajām sistēmām. Piemēram, to akumulatori ir pamatīgi pārbaudīti, un tiem jāatbilst standartiem, lai novērstu iespējamos riskus (piemēram, aizdegšanos vai strāvas noplūdi). Tomēr jums joprojām ir jābrauc droši un jāievēro satiksmes noteikumi, tāpat kā ar jebkuru automašīnu!
Elektroauto ir droši

Augstāk minēti Eiropas Komisijas sagatavoti 5 spēcīgi argumenti, lai kliedētu dažus mītus un šaubas par ES bezemisiju automašīnu politiku. ES palīdz padarīt braukšanu par pozitīvi uzlādētu pieredzi ikvienā šī vārda nozīmē. Atsakoties no fosilās degvielas un dodot priekšroku tīrai un zaļai enerģijai, nulles emisijas transportlīdzekļi var pasargāt jūsu veselību, saudzēt vidi un būt draudzīgiem jūsu makam. Eiropa ir gatava virzīties uz klimatam draudzīgu, uzticamu, pieejamu un drošu nākotni.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: