Kā elektroauto ir mainījuši ražošanu?

3

Radīt plašam patēriņam paredzētu automobili, kas ik gadu uz konveijera tiks montēts simtiem tūkstošos eksemplāru, gan ir nopietns pārbaudījums – jo īpaši tagad, pārejas periodā, kad tradicionālās degvielas segmentu pārņem elektrība.

Automobiļu Ražošana (shutterstock Foto)

Automobiļu ražošana (Shutterstock foto)

Automašīnas veiktspēja galvenokārt ir atkarīga no inženieru veikuma, taču viņiem ir jāņem vērā arī ražošanas iespējas. Ar rokām uzbūvēt iespaidīgu superauto, kurā izmantotas pēc pasūtījuma izgatavotas detaļas, nav gluži raķešu zinātne. It īpaši, ja nav nekādu ierobežojumu attiecībā uz izmaksām un laiku.

Tomēr par saprātīgu summu radīt plašam patēriņam paredzētu automobili, kas ik gadu uz konveijera tiks montēts simtiem tūkstošos eksemplāru, gan ir nopietns pārbaudījums – jo īpaši tagad, pārejas periodā, kad tradicionālās degvielas segmentu pārņem elektrība.

Audi Q6 e-tron

Cik izmaksā pārveide?

Elektroauto izgatavošanas process šobrīd ir īpaši aktuāls jautājums, jo lielāko daļu savas pastāvēšanas laika autobūve ir koncentrējusies uz iekšdedzes dzinēja automobiļiem. Pāreja uz strukturāli atšķirīgo elektrisko piedziņu prasa ievērojamus ieguldījumus, jo nākas vai nu pielāgot vecās ražošanas līnijas, vai elektriskajiem modeļiem radīt jaunas līnijas, vai arī pilnībā pārveidot pašas rūpnīcas, lai tās specializētos tikai uz elektrisko transportu.

Auto Virsbūves Aerodinamika Papildinātajā Realitātē (shutterstock Foto)
Auto virsbūves aerodinamika papildinātajā realitātē (Shutterstock foto)

Iespaidīgas investīcijas var redzēt, piemēram, Dienvidkorejas uzņēmuma Kia rūpnīcā Gvangmjongā netālu no Seulas. Iepriekš tur tika izgatavotas mazas iekšdedzes automašīnas, bet tagad tā ir pilnībā pielāgota elektriskajai piedziņai. Nākamgad šeit tiks montēti arī tādi elektroauto kā Kia EV3 un EV4. Šādai reorganizācijai bija nepieciešami vairāk nekā 400 miljardi Korejas vonu jeb gandrīz 270 miljoni eiro. Liela daļa investīciju tika ieguldīta rūpnīcas pielāgošanā jaunākajiem ekoloģiskajiem standartiem, uzlabojot energoefektivitāti, palielinot automatizāciju un ieviešot videi saudzīgus risinājumus, piemēram, krāsas uz ūdens bāzes.

Tomēr, tā kā radikāla procesu transformācija joprojām ir ārkārtīgi dārga, ne visi ražotāji ir gatavi to darīt. Lai savu iespēju robežās pielāgotos elektrisko modeļu ražošanai, zīmoli izmanto dažādas stratēģijas. Piemēram, Stellantis gan elektriskos, gan iekšdedzes auto montē uz vienas līnijas. Peugeot e-3008, kas pieejams gan elektriskajā, gan hibrīda versijā, Sošo rūpnīcā Francijā tiek ražots uz līnijām, kas paredzētas elektropiedziņai, bet pielāgotas arī hibrīdiem. Līdzīgi arī elektriskais Ford Transit noripo no tās pašas līnijas, no kuras tā dīzeļdzinēja ekvivalents.

Kas elektroauto ražošanā ir tik īpašs?

Portāls Engineering.com šīs atšķirības ir izpētījis detalizēti. Eksperti ziņo, ka iekšdedzes automobiļu līnijas var pielāgot elektriskajiem transportlīdzekļiem un pat izmantot abiem tipiem vienlaicīgi. Tomēr šāda pieeja rada problēmas, jo ražošanas process ir sarežģītāks, kā rezultātā vajag vairāk darbinieku un plašākas telpas.

Audi Q6 e-tron
Elektroauto Akumulators (shutterstock Foto)
Elektroauto akumulators (Shutterstock foto)

Rūpniecisko iekārtu ražotājs Stanley savā vietnē skaidro, ka kombinētās līnijas neatbilst ilgtspējīgas attīstības principiem. Uzņēmumiem galu galā tāpat būs jāpāriet uz specializētām ražotnēm, jo tās vienkāršo ražošanas procesus un samazina izmaksas, lai gan prasa ievērojamus sākotnējos ieguldījumus.

Elektromotoriem ir ļoti maz kustīgu detaļu. Tiem nav jāmontē izplūdes sistēma, ģenerators, degvielas iesmidzināšanas iekārta un starteris. Šādu komponentu elektriskajā piedziņā vienkārši nav. Tāpēc izgatavot to ir vienkāršāk. Plus arī – mazāk detaļu nozīmē zemākas darbaspēka izmaksas.

Stanley

Turklāt lielākā daļa elektroauto nu jau tiek būvēti uz speciālām platformām. Atšķirībā no modeļiem, kuros izmantotas pielāgotas iekšdedzes auto konstrukcijas, šie elektromobiļi ir veidoti ap lielu un smagu akumulatoru. Akumulators, kas novietots apakšā, stabilizē smaguma centru, uzlabo automašīnas stingrību un kalpo kā virsbūves strukturālā daļa.

Ir ievērojamas atšķirības starp automobiļiem, kas radīti tikai kā elektromobiļi, un automašīnām, kas pieejamas arī ar iekšdedzes dzinēju. Elektriskā piedziņa ir pilnīgi citāda, un tās galvenā sastāvdaļa ir akumulators. Parasti tas ir novietots apakšā, kas ļauj iegūt plašāku salonu nekā līdzīga izmēra benzīna automašīnās. Pat kompaktie elektromodeļi bieži vien pārsteidz ar savu praktiskumu. Tomēr ne visi tie ir veidoti pēc viena principa – dažiem ir masīva virsbūves priekšdaļa, nelīdzena grīda, plata viduskonsole, it kā tur būtu paslēpta izplūdes sistēma un pārnesumkārba. Turpretī Tesla savus modeļus ir projektējusi no nulles. Model 3 priekšpuse ir īsa un zema, veidota kā ķīlis, tomēr tajā ir pieklājīga izmēra priekšējais bagāžnieks.

Auto žurnālists un tehnoloģiju entuziasts Māris Gaugers

Agrāk vai vēlāk notiks specializācija

Kā uzsvērts Stanley rakstā – lai gan rūpnīcu pārbūve prasa pamatīgus ieguldījumus, izmaksas var kompensēt ar lielāku efektivitāti. Vienkāršoti ražošanas procesi, īsākas piegādes ķēdes un mazāks detaļu skaits optimizē izmaksas un paātrina darbu.

Tajā pašā rakstā citēts Herberts Dīss, Volkswagen vadītājs no 2018. līdz 2022. gadam. Viņš pastāstīja, ka viena Volkswagen ID.3 montāža ilgst 30 stundas, savukārt ar Tesla Model 3 tiek izgatavots 10 stundās. Tesla priekšrocība ir tā, ka visi modeļi jau sākotnēji tiek radīti kā elektroauto, kas tos padara ideālus masveida ražošanai.

Kia EV3
Kia EV3 (Publicitātes attēls)

Nākotnē uzņēmumiem būs jāoptimizē procesi un noteiktas rūpnīcas jāspecializē tikai uz elektromobiļiem. Tas ļaus ražot pieejamus un ietilpīgus elektroauto par pieņemamu cenu. Piemēram, Kia atjaunotajā Gvangmjongas rūpnīcā gadā tiks izgatavoti 150 000 elektromobiļu. Kompaktais, bet ietilpīgais Kia EV3 ar vienu uzlādi spēs nobraukt vairāk nekā 600 km. Šī modeļa cena Eiropā sāksies no aptuveni 40 000 eiro.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
3 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
trrt
trrt
Viesis
30/11/2024 18:36

Vai tiek attīstīts kautkas tāds, kā piemēram rūpnieciski, pārbūvēt ICE par EV? Kā zināms agrāko laiku mašīnas ir daudz labākas izturīgākas (cilvēki vēl aizvien brauc ar audi 80 vai 4.golfiem). Vide ļoti iegūtu, ja tiktu izmantotas jau esošās automašīnas un netiktu tērēti resursi, kas tieši kolerējas ar izmešu pieaugumu, jaunu ražošanai. Kad ICE dzinējs būs nokalpojis, parbūvēt tās par elektroauto.

ChatGPT
ChatGPT
Viesis
Atbilde  trrt
30/11/2024 18:41

Jā, ideja par rūpniecisku iekšdedzes dzinēju (ICE) transportlīdzekļu pārbūvi par elektriskajiem transportlīdzekļiem (EV) kļūst arvien populārāka, un šajā virzienā tiek veikti nozīmīgi soļi. Šī pieeja ir videi draudzīgāka un ekonomiski izdevīga, jo samazina vajadzību ražot jaunus transportlīdzekļus un maksimāli izmanto jau esošo automobiļu struktūras. Šādas pārbūves projekti tiek realizēti dažādos veidos: 1. Rūpnieciski izstrādāti konversijas komplektiDaudzas kompānijas jau piedāvā elektrifikācijas komplektus, kas ir pielāgoti konkrētiem automobiļu modeļiem. Piemēram, Eiropā un ASV uzņēmumi, kā EV West un Zelectric Motors, specializējas klasisko automobiļu pārveidē. Šādi komplekti ietver motorus, baterijas un vadības sistēmas, un tos bieži var instalēt esošajās automašīnās ar salīdzinoši nelielām izmaiņām. 2. Rūpnieciskā pārbūve lielākā mērogāAtsevišķas rūpnīcas un jaunuzņēmumi plāno pārbūves veikt rūpnieciski, lai panāktu zemākas izmaksas un vienotu kvalitāti. Piemēram: France Retrofuture un līdzīgi uzņēmumi Eiropā koncentrējas uz populāru modeļu (piemēram, Renault Twingo) elektrifikāciju. Ķīnā un Indijā tiek apsvērta iespēja veikt masveida pārbūvi sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, tostarp autobusiem un kravas automašīnām. 3. Regulējumi un atbalstsDažās valstīs valdības atbalsta transportlīdzekļu pārveidi par EV, piedāvājot subsīdijas un atvieglojumus. Piemēram: Francijā ir valsts programma, kas atbalsta ICE transportlīdzekļu konversiju uz EV. Vācijā tiek nodrošinātas subsīdijas elektrifikācijas projektos, īpaši uzņēmumiem, kas vēlas samazināt savu autoparku emisijas. 4. Tehnoloģiju un izmaksu izaicinājumiLai gan ideja ir lieliska, pastāv arī izaicinājumi: Baterijas un to integrācija: Bateriju uzstādīšana vecākās automašīnās var būt tehniski sarežģīta. Homologācija: Pārveidotām automašīnām bieži vien ir nepieciešama atbilstības pārbaude (drošība, emisijas, u.c.), kas var būt laikietilpīga un dārga. Izmaksas: Pagaidām šādi projekti ir dārgi, salīdzinot ar jaunu EV iegādi, bet mēroga efekts un tehnoloģiju attīstība varētu to mainīt. 5. Klasisko automobiļu entuziasti un ilgtspējaKlasisko automobiļu īpašnieki bieži izvēlas elektrifikāciju, lai saglabātu transportlīdzekļa estētisko un kultūrvēsturisko vērtību, vienlaikus samazinot emisijas. Piemēram, veci Audi, Volkswagen Golf… Lasīt vairāk »

Kārlis Mendziņš
Atbilde  trrt
02/12/2024 15:37

Patiesībā, mūsdienu auto kalpo ilgāk, ja skatāmies uz statistiku par vidējo kalpošanas mūžu.
Bet ir daži projekti/uzņēmumi, kas to dara. Latvijā tas nav iespējams, jo mums nav atbilstošas testēšanas iespējas (2. pakāpes pārbūve).

3
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: