Elektroauto sarežģītais uzdevums – kā iepriecināt benzīngalvas?
Elektroauto ir dinamiski un viegli vadāmi, taču tiem bieži trūkst rakstura un rotaļīguma. Tie nespēj izraisīt spēcīgas emocijas, tāpēc pat jaudīgākajiem un ātrākajiem modeļiem ir grūti ieinteresēt rūdītus auto cienītājus.
Elektroauto ir dinamiski un viegli vadāmi, taču tiem bieži trūkst rakstura un rotaļīguma. Tie nespēj izraisīt spēcīgas emocijas, tāpēc pat jaudīgākajiem un ātrākajiem modeļiem ir grūti ieinteresēt rūdītas benzīngalvas.
Tomēr, tā kā politiķi Eiropā, ASV un citās attīstītajās valstīs cenšas panākt, lai iedzīvotāji brauktu ar videi nekaitīgu transportu, iekšdedzes dzinējus arvien biežāk aizstās elektriskās alternatīvas. Kā auto ražotāji plāno uzrunāt pārliecinātas benzīngalvas?
Fascinējoša jauda
Hyundai N nodaļa, kas specializējas sportiskos elektroauto, izmanto inovatīvu pieeju. Ioniq 5 N ne tikai atdarina iekšdedzes dzinēja skaņu, bet tam ir arī ar lāpstiņām vadāma pārnesumkārba, kas imitē dzinēja apgriezienus un kam ir integrēts pat apgriezienu ierobežotājs. Tieši šīs lietas iekšdedzes automašīnās tik ļoti patīk to faniem. Taču ar to inovācijas nebeidzas. Projektējot jauno sporta RN24, Hyundai inženieri strādā pie hidrauliskās rokas bremzes ekvivalenta.
Var rasties jautājums: kāpēc gan darīt ko tādu, ja nereti šīs funkcijas nomāc elektroauto galveno priekšrocību – ātrumu.
Elektromotori pilnu jaudu un maksimālu griezes momentu nodrošina visā apgriezienu diapazonā. Salīdzinot ar iekšdedzes dzinējiem, to konstrukcija ir vienkāršāka, tāpēc sasniegt iespaidīgu jaudu ir krietni vieglāk. Šī iemesla dēļ jauno un lietoto auto tirgū ir plašs klāsts ar elektriskajiem auto, kas pēc zirgspēku skaita pārspēj iekšdedzes superauto. Inženieri ir iemācījušies arī balstiekārtu regulēt tā, ka elektromašīnas pagriezienos brauc ārkārtīgi precīzi. Var teikt, ka elektrisko superauto veiktspēja un jauda šobrīd sasniedz neticamu līmeni.
Piemēram, Rimac Nevera var lepoties ar četriem elektromotoriem, kas kopā attīsta 1914 ZS un 2360 Nm griezes momentu. Šis superauto ir uzrādījis 23 ātruma rekordus, no 0 līdz 100 km/h paātrinoties tikai 1,82 sekundēs un pārsniedzot pat 400 km/h robežu. Iespaidīgi, ka no 0 līdz 400 km/h tas spēj paātrināties un pilnībā apstāties mazāk nekā 30 sekundēs.
Lai arī elektriskie superkāri demonstrē galvu reibinošus varēšanu, tie tomēr nav iecienīti turīgo auto entuziastu vidū. Kas notiek?!
Kāpēc elektromobiļi neuzrunā auto entuziastus?
Neskatoties uz to, ka Nevera sāka pārdot 2022. gadā, Rimac ir pārdevis tikai 50 tā eksemplārus no plānotajiem 150. Uzņēmuma dibinātājs un Bugatti zīmola vadītājs Meits Rimaks atzīst, ka premium klases auto pircējus elektriskā piedziņa neinteresē, jo viņi ilgojas pēc iekšdedzes dzinēju mehāniskās ekskluzivitātes. Rimaks lieliski pārzina elektrisko segmentu, tāpēc ieteica zīmolam Bugatti neveidot pasaulē ātrāko elektroauto, bet tā vietā izstrādāt Tourbillon hibrīdu ar atmosfērisko V16 dzinēju.
Autosportam elektrifikācija ir pamatīgs pārbaudījums. Starptautiskā Auto federācija jeb FIA izdarīja spiedienu uz rallijkrosa čempionātu – sak’, tam jābūt elektrificētam, un rezultātā šo sacensību popularitāte spēcīgi nopikēja uz leju. Tagad FIA domā, vai rallijkrosam atņemt pasaules čempionāta statusu. Neveiksmi cieta arī mēģinājumi WRC ieviest hibrīdus – no nākamā gada tie vairs netiks izmantoti. Elektrifikācija ir sarežģīts jautājums. Ir saprotama vēlme būt tīram un ekoloģiskam, bet, to darot, jūs riskējat zaudēt sportisko garu.
Rimac dibinātājs un Bugatti zīmola vadītājs Meits Rimaks
Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis un žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss pievienojas šim viedoklim. Šogad konkursā piedalījās elektriskais Porsche Macan, kas Turbo modifikācijā attīsta 640 ZS un 1130 Nm. Elektriskais krosovers ieguva arī sportiskākā auto titulu, taču rakstura ziņā tas tomēr atšķiras no iekšdedzes konkurentiem.
Elektriskais Porsche Macan bija jaudīgākais un ātrākais modelis. Lai arī tā vadāmība un gaita ir lieliska, auto entuziastiem ar to varētu nebūt gana. Kā teiktu sportiskas braukšanas piekritēji – ar to neveidojas emocionālā saikne.
Iekšdedzes dzinējs šādā izpratnē ir dzīvāks. Tam ir dažādas nepilnības, taču, lai ar tiem brauktu augstā līmenī, ir jāapgūst noteiktas iemaņas. Tāpat auto uzvedība mainās atkarībā no darba tilpuma, cilindru skaita un agregātu kombinācijas, un tieši tas piešķir automobilim unikālu raksturu. Turpretī elektroauto parasti brauc pagalam vienveidīgi. Plus vēl tas, ka lielākais elektrisko automobiļu trūkums ir svars. Uz slapja seguma tie vairāk padodas inercei un ir grūtāk vadāmi.
Profi Latvija redaktors Guntars Pulss
Vai emocijas var ieprogrammēt?
Ir skaidrs, ka ar ātrumu vien nepietiek – elektromobiļi ir jāiemāca radīt emocijas. Bet kā? Šo uzdevumu risina Hyundai N nodaļas inženieri, kurus vada bijušais BMW M nodaļas vadītājs Alberts Bīrmanis. Nodaļas izstrādātais Ioniq 5 N ir izpelnījies ievērojamu uzmanību un ir atzīts par vienu no lieliskākajiem elektriskajiem auto. Pārnesumkārbas un dzinēja skaņas imitācija ne tikai vairo emocijas, bet arī ļauj sajust ātrumu, lai nebūtu ik pa brīdim jāskatās spidometrā.
Ar jauno RN24 konceptauto Hyundai ir spēris vēl vienu soli uz priekšu. Par pamatu tam ir ņemta Ioniq 5 N tehniskā arhitektūra, iekšā atrodas 650 ZS elektromotors un 84 kWh akumulators, bet zem virsbūves slēpjas WRC Rally1 stilā ieturēts eksoskelets un balstiekārtas komponenti no Rally1 un Rally2 klases. Salīdzinājumā ar Ioniq 5 N tas ir gandrīz par 300 kg vieglāks, bet riteņu bāze ir par 34 cm īsāka.
Visintriģējošākā inovācija ir elektroniskā hidrauliskā rokas bremze. Pavelkot sviru, elektromotoram tiek nosūtīts signāls, tas bloķē aizmugurējos riteņus un ļauj vadītājam veikt efektīvu sānslīdi. Īstiem benzīngalvām mazāk rūp ātrums taisnā līnijā, viņiem svarīgāks ir tas, kā auto uzvedas līkumu kaskādēs, respektīvi – auto, kas lauž robežas. Vai elektroauto jau drīzumā spēs ko tādu? Hyundai ir pierādījis, ka konceptauto var pārvērst realitātē. Piemēram, mākslīgi programmēta pārnesumkārba un iekšdedzes dzinēja skaņa debitēja RN22e konceptauto 2022. gadā un divus gadus vēlāk materializējās modelī Ioniq 5 N. Tad kāpēc lai drīzumā tirgū nenonāktu arī RN24 konceptauto inovācijas?