Aizliedz tirgot iekšdedzes automašīnas no 2035.g.
Eiropadome 28. martā paziņoja, ka ir pieņēmusi stingrākus CO2 emisiju standartus jaunām automašīnām un furgoniem, kas rezultējas, ka no 2035.g. būs aizliegts Eiropā tirgot iekšdedzes automašīnas un furgonus.
Eiropadome 28. martā paziņoja, ka ir pieņēmusi stingrākus CO2 emisiju standartus jaunām automašīnām un furgoniem, kas rezultējas, ka no 2035.g. būs aizliegts Eiropā tirgot iekšdedzes automašīnas un furgonus.
Jauno noteikumu mērķis ir samazināt emisijas no autotransporta, kurā ir vislielākā emisiju daļa no transporta, un nodrošināt pareizo stimulu automobiļu rūpniecībai pāriet uz nulles emisiju mobilitāti, vienlaikus nodrošinot nepārtrauktu inovāciju šajā nozarē. Jaunie noteikumi nosaka šādus mērķus:
- CO2 emisiju samazinājums par 55% jaunām automašīnām un 50% jauniem furgoniem no 2030. līdz 2034. gadam salīdzinājumā ar 2021. gada līmeni,
- CO2 emisiju samazinājums par 100% gan jaunām automašīnām, gan furgoniem no 2035. gada.
Es priecājos redzēt, ka ES pilda savus solījumus ar Fit for 55 paketi. Jaunie noteikumi pavērs iespējas jaunākajām tehnoloģijām un radīs stimulu rūpniecībai investēt nākotnē, kurā nav fosilās degvielas.
Romina Pourmokhtari, Zviedrijas klimata un vides ministre
No 2025. gada līdz 2029. gada beigām darbosies regulējošs stimulu mehānisms nulles un zemu emisiju transportlīdzekļiem (ZLEV). Šī mehānisma ietvaros, ja ražotājs atbilst noteiktiem nulles un zemu emisiju transportlīdzekļu pārdošanas kritērijiem, tas var tikt apbalvots ar mazāk stingriem CO2 mērķiem.
Regulā ir ietverta atsauce uz sintētisko degvielu (e-degvielu). Eiropas Komisija iesniegs priekšlikumu reģistrēt transportlīdzekļus, kas darbojas tikai ar CO2 neitrālu degvielu, pēc 2035. gada saskaņā ar ES tiesību aktiem.
Regulā ir iekļauta pārskatīšanas klauzula, kas paredz, ka 2026. gadā Komisija rūpīgi izvērtēs progresu, kas panākts, lai sasniegtu 2035. gada 100 % emisiju samazināšanas mērķus, un iespējamo nepieciešamību tos pārskatīt. Pārskatīšanā tiks ņemta vērā tehnoloģiju attīstība, tostarp attiecībā uz spraudņa hibrīdu tehnoloģijām (PHEV) un dzīvotspējīgas un sociāli taisnīgas pārejas uz nulles emisiju nozīmi.
Turklāt regula ietver citus noteikumus, piemēram:
- pakāpeniski samazinot emisijas kredītu maksimālo apjomu, ko ražotāji var saņemt par ekoinovācijām, kas pārbaudāmi samazina CO2 emisijas uz ceļiem, līdz maksimāli 4 g/km gadā no 2030. gada līdz 2034. gada beigām (pašlaik noteikts 7 g/km gadā),
- kopēja ES metodoloģija, kas Komisijai jāizstrādā līdz 2025. gadam, lai novērtētu visu ES tirgū laisto automašīnu un furgonu CO2 emisiju dzīves ciklu, kā arī šo transportlīdzekļu patērēto degvielu un enerģiju.
Regula saglabā atkāpi maza apjoma ražotājiem (piemēram, Ferrari) līdz 2035. gada beigām.
Pret šo lēmumu, kas stāsies spēkā ar brīdi, kad to publicēs ES oficiālajā izdevumā, balsoja Polija un balsot atturējās Itālija, Bulgārija un Rumānija.
Uzlādēts viedoklis
Lai jau Porsche un līdzīgiem tiek tā e-degviela. Efektivitātes aspekts vien liecina, ka to uzpilde būs 6 reizes dārgāka par uzlādi. Nav sagaidāms ievērojams progress šajā aspektā, tāpēc nebrīnītos, ja 2026. gadā, kad Komisija pārskatīs šo lēmumu, e-degvielas izslēgs, jo no izpūtēja tik vai tā nāk CO2 un citas emisijas tādā pašā daudzumā kā no fosilās degvielas. Mainās tikai ražošanas emisijas.
Lai uztaisītu e-degvielu, tiek izmantots ūdeņradis (H2), ko cerams, ka ražos no atjaunīgajiem energoresursiem (AER), CO2, kas cerams tiks iegūts no apkārt esošā gaisa vai CO2 ražojošas industrijas, un elektrības, kas cerams būs no AER. Un vispār runa par izņēmumu e-degvielām sākās ar Itālijas pieprasījumu pēc izņēmuma biodegvielām, ko nepieņēma…
BUJ
Sagatavoja Eiropas Parlaments, tulkoja Uzlādēts.lv
- Kas notiks ar pašreizējiem benzīna un dīzeļdegvielas automobiļiem? Vai joprojām var ar tiem braukt pēc 2035. gada?
Jā, joprojām varēs vadīt iekšdedzes automašīnas. Jaunie noteikumi nenozīmē, ka līdz 2035. gadam visām automašīnām, kas atrodas uz ceļa, ir jārada nulles CO2 emisijas. Šie noteikumi neietekmē esošās automašīnas. Ja tagad iegādājaties jaunu automašīnu, varat ar to braukt līdz tā kalpošanas laika beigām. Taču, tā kā automašīnas vidējais kalpošanas laiks ir 15 gadi, ir jāsāk 2035. gadā, lai līdz 2050. gadam visas automašīnas būtu CO2 neitrālas.
- Vai pēc 2035. gada joprojām būs iespējams pirkt un pārdot lietotas benzīna un dīzeļdegvielas automašīnas un to degvielu?
Jā, tas viss joprojām būs iespējams. Tomēr kopējās īpašuma izmaksas – degvielas, apkopes, iegādes un apdrošināšanas izmaksas – varētu pieaugt.
- Ar kāda veida automašīnām bez CO2 emisijas brauks lielākā daļa cilvēku?
Tendence pārsvarā ir uz bateriju elektriskiem transportlīdzekļiem (BEV), jo kopējās īpašuma izmaksas ir zemākas nekā alternatīvām. Piemēram, ūdeņraža un e-degvielu ražošana ir dārgāka, jo prasa daudz resursu. Tomēr baterijām ir savi ierobežojumi, kas nozīmē, ka dažus transportlīdzekļus nevarēs ērti aizstāt ar BEV, tāpēc ūdeņradis vai e-degvielas var būt labs risinājums kuģiem, lidmašīnām vai lieljaudas transportlīdzekļiem.
- Vai elektroauto būs par pieņemamu cenu?
Ir izdevīgāk izmantot elektriskos transportlīdzekļus, jo elektroenerģijas cenas pašlaik ir zemākas par benzīna cenām un tiem ir nepieciešama mazāka apkope. Tātad ar elektrību darbināmas automašīnas kopējās īpašumtiesību izmaksas (TCO) pēc iegādes ir tādas pašas vai lētākas nekā benzīna vai dīzeļdegvielas automašīnai. Tomēr mūsdienās elektromobiļi ir dārgāki iegādē. Jaunajiem noteikumiem būtu jāveicina lielāka konkurence un jāmudina ražotāji investēt elektrisko transportlīdzekļu pētniecībā un inovācijās, kam būtu jāsamazina pirkuma cena.
Vēl viena problēma ir lietotu automašīnu tirgus, kas vēl nav attīstījies elektriskajiem transportlīdzekļiem.
- Kas notiks ar elektrisko akumulatoru atkritumiem?
Tas tiks risināts citos tiesību aktos, piemēram, atjaunojamās enerģijas direktīvā un jaunajā akumulatoru regulā, nodrošinot, ka ražošanas process ir CO2 neitrāls, tam nav negatīvas ietekmes uz vidi un ka tiek veikta akumulatoru pārstrāde. Daudz tiek strādāts arī pie akumulatoru jauninājumiem un ne tikai automašīnām.
- Vai infrastruktūra nulles emisiju automašīnām ir pietiekama? Vai tas ir paredzēts tikai cilvēkiem, kas dzīvo pilsētās?
Šobrīd ražotāji strādā pie automašīnām, kuru darbības rādiuss pārsniedz 600 kilometrus. Efektivitāte uzlabojas, lai automašīnas nebūtu tik bieži jāuzlādē, vai tās var pietiekami uzlādēt ar parasto kontaktdakšu mājās. Parlaments arī nesen vienojās par savu nostāju attiecībā uz alternatīvo degvielu infrastruktūru, lai nodrošinātu vairāk elektrības uzlādes un ūdeņraža uzpildes staciju.