Ekstravagance auto izskatā – vai ir vērts riskēt?
Neatkarīgi no tā, par kādiem automašīnu modeļiem mēs runājam, daļa cilvēku spēkratus uztver kā dzelzs gabalus, kas ved mūs no punkta A uz punktu B.

Hyundai Ioniq 9 (Publicitātes foto)
Neatkarīgi no tā, par kādiem automašīnu modeļiem mēs runājam, daļa cilvēku spēkratus uztver kā dzelzs gabalus, kas ved mūs no punkta A uz punktu B.
Tāpēc ir loģiski, ka tos lielākoties vērtē pēc racionāliem kritērijiem: braukšanas īpašības, tehnoloģijas, praktiskums un ergonomika. Tiesa, emocionālais faktors nebūt nav mazsvarīgs, un lielu daļu emociju rada tieši auto dizains.
Dizains var būt vissvarīgākais kritērijs
Pastāv specifiska automobiļu kategorija, kurā dizainam ir ļoti liela nozīme, – superauto, sapņu auto, kas ceļ braucēja statusu. Tomēr, ja atgriežamies uz zemes, automašīnas parasti tiek pirktas, pamatojoties uz labāko attiecību starp cenu un spējām. Teorētiski dizainam un skaistumam vajadzētu būt otršķirīgam, taču realitātē dažkārt tas ieņem galveno vietu.
Es diezgan bieži konsultēju cilvēkus par to, kādu automašīnu pirkt. Reizēm, kad piedāvāju racionāli labu variantu, viņi to noraida, sakot, ka auto ir neglīts. Varbūt es konkrēto auto redzu citādi, bet, ja cilvēkam nepatīk, viņš to nepirks, pat ja tas ir labākais modelis visā tirgū. Tāpēc vizuālais tēls patiešām ir svarīgs.
Žurnāla Klubs auto apskatnieks Toms Timoško
Lai gan skaistums ir subjektīvs, pasaulē ir organizācijas, kas cenšas to ielikt kaut cik definējamā rāmī. Eksperti no iF Design katru gadu apbalvo labākos rūpnieciskā dizaina paraugus no dažādām nozarēm, un šajā lietā nākas ieviest visiem saprotamus kritērijus.

Šogad auto kategorijā, neskaitot dažus superkārus, dominēja Hyundai, kurš konkursam bija pieteicis gan vairākus auto modeļus, gan citus produktus. Pēdējos gados Hyundai ir triumfējis atkal un atkal, un viss, pateicoties savdabīgajam stilam. Vieniem šie auto patīk, bet citus pārsteidz to unikalitāte. Tātad laurus nereti plūc modeļi ar īpašām vizuālām iezīmēm, nevis ar tradicionālu dizainu.
Eksperimenti ir riskanti, bet var atmaksāties
Ražotāju mērķis ir pārdot pēc iespējas vairāk savu automašīnu, tāpēc viņi cenšas neizlaist modeļus, par kuriem daļa pircēju, jau paskatoties vien, varētu saraukt degunu. Tas nozīmē, ka sērijveida automobiļu dizains tiek veidots tā, lai risks būtu pavisam mazs. Tas attiecas uz visiem zīmoliem.
Jaunie auto savstarpēji bieži ir līdzīgi ne tikai pēc braukšanas, bet arī pēc izskata. Tas tāpēc, ka tiem ir jāizpatīk pēc iespējas plašākam sabiedrības lokam.
Žurnāla Klubs auto apskatnieks Toms Timoško
Kompānijām ir jārēķinās ar sabiedrības vēlmēm, taču jāpamanās tās apvienot ar tādu vizuālo tēlu, kas atbilst zīmola idejai un mantojumam. Piemēram, Vācijas uzņēmumi eksperimentē reti, un viņu dizaineri ir stipri ierobežoti, tāpēc modeļi atšķiras minimāli, tie vienkārši tiek pielāgoti jaunām laika prasībām.
Auto dizainers Dominīks Budins
Kā piemēru var minēt BMW. Tiklīdz bavāriešu kompānija sāka eksperimentēt, tā pār viņiem nolija kritikas lietus no daudzgadējiem zīmola cienītājiem. Līdzīga iemesla dēļ arī citi vācu ražotāji turpina radīt konvencionālus auto, kas patīk daudziem.
Šī iemesla dēļ uzņēmumi bez spēcīga vēsturiskā mantojuma bieži vien izceļas uz pārējo fona, jo var ļauties fantāzijas lidojumam. Piemēram, Hyundai. Lai arī tas ir zināms vairākas desmitgades, tomēr tam vēl nav dziļu vēsturisko tradīciju sloga. Un Hyundai arī atļaujas, tas ir labi redzams viņu auto saimē – katrs šīs kompānijas auto ir unikāls. Atšķirībā no citiem zīmoliem. Piemēram, Volkswagen modeļi izskatās gandrīz kā dvīņi, arī Audi modeļus ir grūti atšķirt.

Neraugoties uz to, Hyundai joprojām saglabā vienotu identitāti, izmantojot nelielus akcentus.
Priekšējos lukturos un citos elementos tiek izmantots pikseļu motīvs. Šis elements sasaista visus Hyundai modeļus, bet auto formas ir ļoti dažādas.
Auto dizainers Dominīks Budins
Šāda rīcības brīvība nes augļus. Hyundai gūst arvien lielāku atzinību pasaules dizaineru vidū un katru gadu iegūst iF dizaina balvas. Šogad viņi mājās aizveda uzreiz septiņas, tostarp balvas par produktu dizainu, piemēram, par taksometra viedo plafonu.

Runājot par auto, eksperti izcēla jauno Ioniq 9, kā arī uz Ziemeļameriku orientēto Palisade un Initium konceptu. Šie trīs apvidus auto savā starpā atšķiras kā diena pret nakti, taču joprojām, ieraugot tos, ir skaidrs – tie ir Hyundai.
Katrs grib būt unikāls
Lai gan profesionāļi novērtē drosmīgu dizainu, no biznesa viedokļa, tas tomēr ir riskants solis. Interesantus un unikālus auto daļa cilvēku uzreiz ieliek melnajā sarakstā – jo vienkārši “nav smuki”. Tiesa, pastāv arī iespēja, ka savdabīga stila pionieri piesaistīs jaunus klientus un pārtaps par tirgus modes noteicējiem.
Ja kādam ražotājam izdodas saeksperimentēt kaut ko patīkami interesantu un citi sāk kopēt šo elementu, tas kļūst par būtisku zīmola identitātes daļu – būtībā par bezmaksas reklāmu ar citu zīmolu starpniecību.
Auto dizainers Dominīks Budins
Šobrīd var vērot tendenci, ka arvien vairāk cilvēku vēlas ar kaut ko izcelties no pūļa. Galu galā lielai sabiedrības daļai automašīna ir statusa un pašizpausmes simbols, un oriģināls auto lieliski pilda šo funkciju. Protams, ir arī tādi, kuriem automašīna ir tikai līdzeklis nokļūšanai no punkta A punktā B, un tad dizains nav svarīgs. Taču vairākums cilvēku sevi kā personību asociē ar to, ar ko viņi brauc. Viņi vēlas radīt par sevi noteiktu iespaidu, un automašīnai un tās dizainam šeit ir liela nozīme.
Žurnāla Klubs auto apskatnieks Toms Timoško
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!