No braucošas kastes līdz elektriskam SUV: kā attīstījušies ģimenes auto?
Ģimenes ir pārkāpušas krosoveros un SUV, kas nu piedzīvo elektrifikāciju. Vai šīs pārmaiņas ir uz palikšanu? Vai SUV un krosoveri patiešām ir labākie?
Ģimenes ir pārkāpušas krosoveros un SUV, kas nu piedzīvo elektrifikāciju. Vai šīs pārmaiņas ir uz palikšanu? Vai SUV un krosoveri patiešām ir labākie?
Mijoties autobūves desmitgadēm, modē ir bijušas dažādu tipu automašīnas. Ilgu laiku par prestižāko un praktiskāko tika uzskatīts sedans, taču pēdējo divdesmit, trīsdesmit gadu laikā daudz kas ir mainījies, un kādreizējais favorīts nu kļuvis par nišas produktu, bet dažās klasēs izzudis pavisam.
No minivena uz krosoveru
Auto virsbūves jomā lielas pārmaiņas notika 80. gadu vidū. Toreiz konstruktoru un dizaineru meklējumu rezultātā parādījās miniveni, kas piedāvāja pavisam jaunu redzējumu par optimālu ģimenes transportu. Tiesa, publikas pirmā reakcija nebija īpaši jūsmīga – kad 1984. gadā Renault laida klajā pirmās paaudzes Espace, kastei līdzīgu minivenu ar lieliem logiem, pirmajā mēnesī ražotājam izdevās pārdot tikai 9 vienības.
Tomēr drīz eiropieši aptvēra, ka neparastā “kaste” ir pārsteidzoši praktiska. Uz ielas tā aizņēma tikpat vietas, cik parasts vieglais auto, tai bija līdzīga gaita un vadāmība, taču salonā varēja ietilpināt daudz vairāk – kā mikroautobusā. Sekoja kastveidīgo virsbūvju bums, kas nemitējās arī pēc gadsimtu mijas, – ražotāji mēdza radīt pat trīs izmēru modeļus, un šīs automašīnas ģimeņu vidū popularitāti baudīja vēl ilgu laiku. Varēja šķist, ka ģimenes auto formula vairs nemainīsies.
Taču tad 2006. gadā dienasgaismu ieraudzīja Nissan Qashqai, kas izskatījās kā kompakts krosovers, taču brauca kā vieglā automašīna. Neparastais auto pārņēma tirgu kā kūlas ugunsgrēks. Skaudīgi paskatījušies uz tādiem panākumiem, drīz līdzīgus modeļus ieviesa pilnīgi visi ražotāji. Kopš Qashqai debijas ir pagājuši gandrīz divdesmit gadi, taču nekas neliecina, ka krosoveru modes vilnis varētu noplakt. Nu augstākus auto piedāvā pat Rolls-Royce un Ferrari, bet agrākie pircēju favorīti – sedans, hečbeks un pat universālis – uz to visu noskatās no malas.
Benzīngalvas izvēlas elektrisku SUV
Šodien cilvēki meklē ģimenes automašīnu, kas būtu ne vien praktiska, bet kam būtu arī elektriskā piedziņa. Tāpēc nav nekāds pārsteigums, ka britu žurnāls Top Gear pērn par Gada ģimenes auto nosaucis no Dienvidkorejas nākušo Kia EV9 – lielu elektrisko krosoveru.
Mēs apbrīnojam EV9 cienīgo tēlu un amerikānisko plašumu. Mēs novērtējam zīmola atteikšanos no snobisma, kā arī to, ka ar vienu uzlādi var nobraukt daudz tālāk un ka auto nav garlaicīgs kā, piemēram, Volkswagen ID.Buzz. Mums īpaši patika Bentayga stila masāžas, apsildāmie un ventilējamie sēdekļi, plašie mantu nodalījumi, vienkāršie automātiski nolokāmie sēdekļi, un automašīnas priekšdaļa, kas atgādina Dzelzs vīra masku. Tas ir viens no 2023. gada intriģējošākajiem auto. Un tas ir, ne tikai pateicoties spējām, bet arī vērtībām, ko šis auto reprezentē. Pāreja uz augstāku līmeni ilgtspējas segmentā nav viegls uzdevums, taču EV9 tas izdodas ļoti viegli.
Top Gear galvenā redaktora vietnieks Olijs Kjū
Top Gear vienmēr ir bijis izdevums benzīngalvām, un žurnāla uzmanības centrā ir patiešām iespaidīgas automašīnas. Redakcija auto vērtējumu balsta ne vien skaitļos, bet arī emocijās, ko tās sniedz. Kia viņus aizrāva ar savu atšķirīgo tēlu un tehnoloģijām. Bet vai elektrisks SUV patiešām ir laba izvēle ģimenei?
Kādam jābūt ģimenes auto?
Praktiski ņemot, vajadzības nosaka ģimenes lielums un bērnu vecums. Ja jums ir divi mazi bērni, kam komplektā nāk rati un visvisādas mantas, ar kompaktu automašīnu būs grūti. Bērniem paaugoties, kļūst nedaudz vienkāršāk, taču vienalga salonu un bagāžnieku vajag lielu. Savukārt, ja bērnu ir vairāk, nepieciešams auto ar lielāku sēdvietu skaitu. Agrāk šīs vajadzības apmierināja dažādu izmēru monolītie modeļi – no salīdzinoši nelielām kompaktklases automašīnām līdz mikroautobusiem. Cilvēki tos labprāt pirka, un tie pat veidoja vērā ņemamu tirgus daļu. Taču laika gaitā dažādu iemeslu dēļ viss ir mainījies, un tagad topā ir krosoveri un SUV.
TV Auto Ziņas vadītājs un konkursa Latvijas Gada auto tiesnesis Normunds Avotiņš
Agrākie miniveni tik tiešām bija izcili ietilpīgi, un šajā ziņā tagadējiem krosoveriem, tostarp elektromašīnām, ir grūti sacenties. Piemēram, Volkswagen Sharan pirms desmit gadiem varēja pārvadāt pat 809 litrus bagāžas, un to varēja iegādāties arī ar papildu sēdvietām, savukārt modernā uz ģimeni orientētā ID.4 bagāžnieka tilpums ir 523 litri.
Tomēr visi SUV nav vienādi, un pārmaiņas līdzšinējā kārtībā piesaka Kia EV9, kas apvidnieka stila virsbūvi apvieno izcilu ietilpību. “Eiropā lieli SUV parasti saistās ar prestižiem statusa auto, taču piecmetrīgais EV9 faktiski nojauc robežas un piedāvā tādu praktiskumu, ko mēs agrāk laikam gaidītu tikai no minivena,” spriež Normunds Avotiņš.
Elektriskā piedziņa sniedz lielāku jaudu
Top Gear komanda, kas Ģimenes auto titulu piešķīra SUV ar spilgtu ārieni, izcēla arī tā praktiskumu. Kaut arī auto ir trīs sēdekļu rindas, tas joprojām var lepoties ar 333 litru bagāžnieku, kas ir salīdzināms ar ietilpīgu kompaktklases hečbeku. Nolaižot trešo rindu, bagāžas daļa palielinās līdz ievērojamiem 828 litriem.
Šādu pielāgošanas iespēju un praktiskumu nodrošina elektromodeļiem izstrādātā E-GMP platforma – auto riteņi ir novietoti tālu stūros, bet 3,1 metra riteņu bāze ir garāka nekā S-klases Mercedes-Benz. Tā kā elektromotors aizņem mazāk vietas, trīs sēdvietu rindas var salikt bez kompromisiem. Akumulators, kas ar pilnu uzlādi ļauj nobraukt vairāk nekā 500 km, atrodas zem salona grīdas. Turklāt pilnpiedziņas izpildījumā EV9 motoru kopējā jauda ir 283 kW jeb 385 ZS, bet sprints no līdz 100 km/h prasa vien 5,3 sekundes, kas ģimenes automašīnai ir patiesi iespaidīgi.
Taču ir vēl kāds būtisks aspekts, kas ietekmējis citkārt kritiskos Top Gear redaktorus. “Ja kādreiz vērtēja to, cik laba ir ventilācija un apsilde salona aizmugurē un vai ir vieta visādām mantām, tad tagad ir svarīgas ne tikai šīs iezīmes, bet arī laba savienojamība, tajā skaitā uzlāde visās sēdvietās.” EV9 gadījumā USB ligzdas ir pieejamas visiem līdzbraucējiem. Turklāt šai automašīnai ir elektriski regulējami sēdekļi arī otrajā un trešajā rindā, kā arī tiem ir apsilde un ventilācija. Un vēl kas – otrās rindas sēdekļus var pagriezt, lai pasažieri varētu komunicēt savā starpā vēl vieglāk.