Kā uzņēmumam uzskaitīt elektrības patēriņu elektromobilim?
Uzņēmums ir iegādājies vieglo automašīnu (elektromobili) izmantošanai saimnieciskajām vajadzībām. Auto neatbilst reprezentatīvā auto statusam. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likumu (PVN likums) sanāk, ka priekšnodokli drīkst atskaitīt 50% apmērā. Bet kā veikt nobraukuma un degvielas izlietojuma uzskaiti?
Uzņēmums ir iegādājies vieglo automašīnu (elektromobili) izmantošanai saimnieciskajām vajadzībām. Auto neatbilst reprezentatīvā auto statusam. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likumu (PVN likums) sanāk, ka priekšnodokli drīkst atskaitīt 50% apmērā. Bet kā veikt nobraukuma un degvielas izlietojuma uzskaiti?
Raksts oriģināli publicēts iFinanses.lv.
Ja uzņēmums ir iegādājies automobili un tam nepieciešams kārtot braucienu uzskaiti, uzskaites prasības atrodamas vairākos likumos:
- PVN likumā noteikts pienākums uzskaitīt ar saimniecisku darbību saistītus braucienus un degvielu;
- Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā (UVTN likums) noteiktas prasības braucienu uzskaites saturam un maršruta kontroles sistēmai;
- Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā (UIN likums) noteiktas prasības degvielas uzskaitei (šī prasība ir saskaņota ar PVN likuma prasību attiecība uz degvielas patēriņu).
Apskatīsim galveno!
PVN likuma 100. panta 4. daļā noteikts, ka reģistrēts PVN maksātājs kārto ar saimnieciskās darbības veikšanu saistīto braucienu uzskaiti, izmantojot maršruta kontroles sistēmu, proti, iekārtu, kas uztver globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) satelītu raidītos signālus un nosaka automobiļa koordinātas reālā laikā un vietā. Ja par automašīnu maksājams uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis (UVTN), tad reģistrēts nodokļa maksātājs ar saimnieciskās darbības veikšanu saistīto braucienu uzskaiti kārto atbilstoši UVTN regulējošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī atbilstoši UVTN regulējošajiem normatīvajiem aktiem automašīnu ir deklarējis transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
Savukārt UVTN likuma 14. panta 3. daļā noteiktas prasības atskaites saturam. Tajā norāda:
- transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, marku, modeli un dzinēja darba tilpumu;
- brauciena maršrutu, datumu, kā arī sākuma un beigu laiku. UVTN likuma 14. panta 4. daļā precizēts, ka šajā punktā minētos datus uzskaita, izmantojot maršruta kontroles sistēmu, kas nodrošina ar katru braucienu saistīto datu fiksēšanu un saglabāšanu. Uzņēmuma pienākums ir saglabāt maršruta kontroles sistēmas ierakstu datus (elektroniskā vai izdrukas formā) likumā “Par grāmatvedību” noteiktajos vispārējos termiņos un pēc pieprasījuma uzrādīt tos Valsts ieņēmumu dienestam (VID);
- odometra rādījumu mēneša pirmajā un pēdējā dienā. Pieļaujamā datu nesakritība starp odometra rādījumu un GPS fiksētajiem nobrauktajiem kilometriem mēneša laikā nevar pārsniegt 5%.
Turpat UVTN likuma 14. panta 5. daļā paskaidrots, ka par maršruta kontroles sistēmu uzskata iekārtu, kas uztver GPS satelītu raidītos signālus un nosaka automobiļa koordinātas reālā laikā un vietā. Maršruta kontroles sistēmu prasības ir aprakstītas Ministru kabineta noteikumos Nr. 672 “Prasības maršruta kontroles sistēmām”.
Uzņēmuma degvielas uzskaites pienākums savukārt noteikts UIN likuma 8. panta 5. daļas 5. punktā, saskaņā ar kuru izdevumi par transportlīdzekļa (izņemot reprezentatīvo automobili) degvielu neatkarīgi no tā, vai attiecīgais transportlīdzeklis ir izmantots tikai saimnieciskajā darbībā, pamatojoties uz faktiski nobraukto kilometru skaitu katrā mēnesī saskaņā ar transportlīdzeklim noteikto degvielas patēriņa normu uz 100 kilometriem, kas nepārsniedz izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla degvielas patēriņa normu vairāk kā par 20%. Identiska prasība ir ietverta PVN likuma 100. panta 5. daļā.
Svarīgs izņēmums no šīs normas – to nepiemēro uzņēmumiem, kuru komercdarbība ir vieglā pasažieru autotransporta nomas pakalpojumu sniegšana un kuriem šīs komercdarbības ieņēmumi veido ne mazāk kā 90% no apgrozījuma.
Attiecīgi uzņēmumam jāuzskaita degvielas patēriņš un jāsagatavo maršruta lapas, kas satur informāciju par odometra rādījumiem un patērētās degvielas apjomu, lai varētu noteikt, vai patēriņš pārsniedz/nepārsniedz normu.
Normatīvajos aktos nav noteikta uzskaites forma vai veidlapa vai kurš no uzņēmuma darbiniekiem vai amatpersonām ir atbildīgs par uzskaites kārtošanu un apstiprināšanu, līdzi ar to uzņēmums var rīkoties, kā noteikts tā grāmatvedības politikā, ar rīkojumu nozīmējot atbildīgās personas un kārtojot maršruta lapas. Var arī izmantot jau pieejamus veidlapu paraugus, piemēram, iFinanses sadaļā “iVeidlapas” pieejama ceļazīme ar degvielas uzskaites tabulu.
Konsultējoties ar VID metodikas daļu, saņēmu atbildi, ka attiecībā uz elektromobiļiem degvielas uzskaites prasības neatšķiras no parastajiem automobiļiem. Tāpat jāuzskaita nobrauktie kilometri un patērētā elektroenerģija. Savukārt attiecībā uz hibrīda automobiļiem katram enerģijas veidam jāveic atsevišķa uzskaite, proti, jāuzskaita nobrauktie kilometri un jāseko līdzi 20% pārsnieguma slieksnim atsevišķi degvielai un elektroenerģijai.
Atbild VID
Attiecībā uz degvielas izdevumu iekļaušanu saimnieciskās darbības izdevumos UIN likuma 8. panta 5. daļas 5. punktā noteiks, ka izdevumi par transportlīdzekļa (izņemot reprezentatīvo automobili) degvielu neatkarīgi no tā, vai attiecīgais transportlīdzeklis ir izmantots tikai saimnieciskajā darbībā, tiek atzīti par saimniecisko darbību izdevumiem, pamatojoties uz faktiski nobraukto kilometru skaitu katrā mēnesī saskaņā ar transportlīdzeklim noteikto degvielas patēriņa normu uz 100 kilometriem, kas nepārsniedz izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla degvielas patēriņa normu vairāk kā par 20%, ja ir izpildīts viens no šā panta 5. daļas 5. punkta kritērijiem.
Tādējādi likumdevējs ir noteicis nodokļa maksātājam tiesības iekļaut saimnieciskās darbības izdevumos degvielas izdevumus par katrā mēnesī faktiski nobrauktajiem kilometriem, pamatojoties uz konkrētajam transportlīdzeklim noteikto degvielas patēriņa normu, ievērojot nosacījumu, ka tā nepārsniedz izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla degvielas patēriņa normu uz 100 kilometriem vairāk kā par 20%.
Ņemot vērā, ka elektroenerģija ir uzskatāma par alternatīvu degvielai, tad attiecībā uz transportlīdzekļiem, kuriem transportlīdzekļu reģistrā kā degvielas veids norādīta elektrība un benzīns (vai dīzeļdegviela), ir piemērojamas UIN likuma 8. panta 5. daļas 5. punkta normas tāpat kā jebkuriem citiem transportlīdzekļiem.
Ņemot vērā minēto, nosakot saimnieciskās darbības izdevumos iekļaujamo degvielas izdevumu apmēru par katrā mēnesī nobrauktajiem kilometriem, attiecībā uz transportlīdzekļiem, kas pēc savas konstrukcijas kā dzinējspēku izmanto elektroenerģiju un degvielu, UIN likuma 8. panta 5. daļas 5. punkta piemērošanai ir jāizmanto attiecīgā automobiļa ražotāja noteiktās elektroenerģijas un degvielas patēriņa normas konkrētas distances nobraukšanai.
Ja jakontrolē uz vietas,tad varētu sākt ar .šo nedārgo ierīci
https://www.aliexpress.com/item/4000464915563.html?spm=a2g0o.detail.1000023.4.1a25407eyxybKG
Ja izvēlas uzlādes staciju, tad jāņem tāda, kurā ir iebūvēts MID skaitītājs