Norvēģijas autoparkā ir vairāk elektroauto nekā benzīna auto
Septembra vidū Norvēģija sasniedza nozīmīgu mērķi ceļā uz klimatneitralitāti – elektrība kā piedziņas enerģija ir populārāka nekā benzīns starp vieglajām automašīnām.
Septembra vidū Norvēģija sasniedza nozīmīgu mērķi ceļā uz klimatneitralitāti – elektrība kā piedziņas enerģija ir populārāka nekā benzīns starp vieglajām automašīnām.
Bilbransje24, izmantojot datu no Norvēģijas Ceļu satiksmes informācijas padomes (Opplysningsrådet for Veitrafikken, OFV), apstiprināja Electrek, ka septembra vidū Norvēģijas autoparkā ir vairāk elektroauto nekā benzīna auto. OFV izdod detalizētu ikmēneša informāciju par automašīnu reģistrācijām valstī, kas tiek bieži izmantota, lai sekotu elektroauto tirgum pasaules eletkroauto mekā.
Par spīti tam, ka šovasar teju visas nodokļu atlaides un citi bonusi tika atcelti, Norvēģija uzstādīja rekordu ar 94% elektroauto tirgus daļu starp jaunajām mašīnām (+1.2% spraudņu hibrīdi). Norvēģija jau sen ir izslavēta ar augstāko elektroauto, salīdzinot ar citām valstīm, un vēlmi līdz 2025. gadam izbeigt jaunu iekšdedzes automobiļu pārdošanu, kamēr citas valstis un reģioni koncentrējas uz salīdzinoši tālāku 2035. gada mērķi.
Jau 2021. gadā Norvēģijā iekšdedzes automašīnas veidoja viencipara procentuālo daļu no jauno automašīnu tirdzniecības, sasniedzot tolaik aktuālo 2025.g. mērķi. Kopš tā laika, redzot, ka pārdošanas apjomi turpina kristies, aizvien vairāk automobiļu ražotāju pārstājuši tirgot iekšdedzes automašīnas šajā tirgū.
Atlikušie 6% pavisam izzudīs lēnā gaitā, ja nebūs spēkā aizliegums tirgot arī spraudņu hibrīdus, bet jau šobrīd varam runāt par iekšdedzes automašīnu galu ne tikai starp jaunajām automašīnām, bet vispār autoparkā.
Noslēdzot augustu, Norvēģijā ekspluatācijā bija 751 450 elektroauto un 755 244 benzīna automašīnu, no kurām katra veidoja aptuveni 26% no uz ceļiem esošajām automašīnām. Vēl augusta beigās benzīna automašīnas bija nedaudz vairāk, bet jau septembra vidū Bilbransje24 paziņoja Electrek, ka elektroauto ir vairāk. Dīzeļa automašīnas vēl nav apsteigtas. Tās veido aptuveni 35% no Norvēģijas vieglo automašīnu autoparka. Pārējo daļu autoparka sastāda lādējamie un nelādējamie hibrīdi ar attiecīgi 7% un 5% autoparka daļām.
Šim visam ir blakus parādība, ka benzīna un dīzeļa pieprasījums ir ievērojami krities, jo ar elektroauto ne tikai brauc, bet brauc vairāk nekā ar iekšdedzes automašīnām. 2023. gada dati, liecina, ka par spīti tam, ka elektroauto bija aptuveni 20% no autoparka, tie veidoja 28% no visiem braucieniem.
Uzlādēts viedoklis
Saprotams, ka lielākā daļa valstu vēl nav ne tuvu Norvēģijas līmenim, bet citas Skandināvijas valstis un Ķīna rāda statistiku, kas pirms dažiem gadiem bija ļoti līdzīga Norvēģijai.
Kādi diez jauni argumenti būs tiem zeļļiem un džusēm, kas saka, ka ziemeļu valstīm, kāda ir arī Latvija, elektroauto neder. Vai patiesi prasta fosilo propaganda ir spēcīgāka nekā gadiem ilga patiesība – elektroauto vienkārši ir labāki.
Ja valstīs, kurā laimes indekss ir starp augstākajiem pasaulē, autoparks sāk uzlaboties, to papildinot ar bezemisju transportlīdzekļiem, varbūt būtu vērts beigt klausīties dīvāna ekspertus, kuri ir apņēmušies popularizēt sevi, kliedzot pakaļ trendīgām tēmām, sakot, ka viss ir slikti, un vienkārši darīt lietas labāk.
Lai norvēģi pilnībā atsakās no naftas ieguves un tad apskatīsimies kas viņiem ir ar laimes indeksu….
#vissirslikti politika tevī ir spēcīga
Kā izstrādājums, benzīna auto ir daudz daudz zaļāks par elektroauto. Bez tam apskatot visu dzīves ciklu, benzīna auto nereti kalpo 30 gadus un vairāk. Turpretī elektroauto, jau pēc 10-15 gadiem jānodod pārstrādei, jo baterijas maiņa nav lietderīga. Nākotnē jākoncentrējas uz ūdeņradi. Ar to atšķirībā no baterijām var darbināt arī kravas auto, kuģus, lokomotīves.
Turklāt Norvēģijā ir attīstīts naftas bizness. Elektrība tāpat ap 60% nāk no naftas vai gāzes, atlikušais no hidroelektrostacijām. Nav viņiem ātomreaktori, tā kā nekas zaļs tur nav, nekādi izmeši netiek samazināt + piesārņojums no vecām baterijām. Ekoloģiskāk ir pa taisno naftu kurināt automašīnās, kā to dara visur pasaulē.
Sen nebija dzirdēti tik degradēti apgalvojumi. Pastāsti, kur fakti par visu, ko stāstīji. Ak, jā! Kāds tur bija tas teiciens par baltajiem diegiem?