Prognozes liecina, ka katrs ceturtais Eiropā šogad pārdotais elektroauto tiks ražots Ķīnā

0

Nesen pieņemtie muitas tarifi īstermiņā var palīdzēt ES autoražotājiem mazināt Ķīnas ietekmi, taču tiem ir jāpalielina elektrifikācijas tempi, lai vispār izdzīvotu.

Volvo C40 ražošanas līnija

Volvo C40 ražošanas līnija (Ražotāja attēls)

Nesen pieņemtie muitas tarifi īstermiņā var palīdzēt ES autoražotājiem mazināt Ķīnas ietekmi, taču tiem ir jāpalielina elektrifikācijas tempi, lai vispār izdzīvotu.

Gandrīz piektā daļa (19,5%) no pagājušajā gadā Eiropā pārdotajiem elektriskajiem transportlīdzekļiem tika ražoti Ķīnā, un 2024. gadā Transport & Environment (T&E) prognozē, ka sasniegs ceturto daļu (25%). Prognoze ņem vērā jaunos ES importa tarifus, lai novērstu subsīdijas Ķīnas elektromobiļu rūpniecībai. Par spīti lielākiem importa tarifiem, vienīgais veids, kā ES autoražotājiem varētu konkurēt ar Ķīnas zīmoliem, būtu masveida elektroauto ražošanas kapacitātes palielināšana un investīcijas Eiropas akumulatoru piegādes ķēdē un ražošanas lokalizēšanā. 

Lai gan Ķīnas imports Eiropā lielākoties ir bijis tur ražoto Tesla, Dacia un BMW automašīnu ietekmē, T&E prognozē, ka Ķīnas zīmoli varētu sasniegt 11% no Eiropas elektroauto (EV) tirgus 2024. gadā un 20% 2027. gadā. Konservatīvā prognoze paredz lineāru Ķīnas autoražotāju tirgus daļas izaugsmi. Lai gan BYD vien mērķis ir līdz 2025. gadam sasniegt 5% no Eiropas elektrisko automašīnu tirgus.

Tarifi liks automobiļu ražotājiem lokalizēt EV ražošanu Eiropā, un tas ir labi, jo mēs vēlamies šīs darbavietas un prasmes. Taču tarifi ilgi nepasargās vēsturiskos autoražotājus. Ķīnas uzņēmumi būvēs rūpnīcas Eiropā, un, kad tas notiks, mūsu automobiļu rūpniecībai ir jābūt gatavai.

T&E transportlīdzekļu un mobilitātes piegādes ķēžu vecākā direktore Jūlija Poļiskanova

Paaugstinot ES tarifu visiem transportlīdzekļiem, kas importēti no Ķīnas par 25%, vidēja lieluma sedani un apvidus automobiļi kļūtu dārgāki nekā to ekvivalenti Eiropā, un tas atbilstu ES vēlmei, secināts T&E analīzē. Paredzams, ka no Ķīnas ievestie kompaktie apvidus un lielāki auto ar šādu tarifu tik vai tā būs lētāki.

Importa tarifi spēj pielīdzināt Ķīnā ražoto automašīnu cenas
Importa tarifi spēj pielīdzināt Ķīnā ražoto automašīnu cenas (Avots: T&E)

Tomēr ES nevajadzētu censties pasargāt savus autoražotājus no jēgpilnas konkurences, kas ierobežotu pieejamu elektromobiļu piedāvājumu eiropiešiem, norādīja T&E. Ir ļoti svarīgi, lai augstāks tarifs tiktu papildināts ar normatīvo aktu, lai palielinātu elektromobiļu ražošanu, tostarp uzņēmuma autoparku elektrifikācijas mērķus līdz 2030. gadam — papildus saskaņotajam mērķim 2035. gadam, kad ES vairs nevarēs pārdot automašīnas ar izmešiem.

Uzlādēts komentārs

Šāds protekcionisms liekas sasteigts un ne līdz galam pārdomāts. Piemēram, kāpēc importa tarifam ir jābūt tikai uz elektroauto? Kāpēc tas nav visām automašīnām, kas ražotas Ķīnā? Un kā ar importa tarifiem mašīnām, kas ražotas Indijā vai Vjetnamā? Starp citu, Volvo pateica, ka turpinās ražot Ķīnā, jo pat ar visiem importa tarifiem tas ir izdevīgāk.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: