Vai personīgā uzlādes stacija atmaksājas?
Kad apsver elektroauto, ir svarīgi apzināties, kur to lādēt. Vai izdevīgāk ir lādēties no rozetes, no savas uzlādes stacijas vai tomēr publiski?
Kad apsver elektroauto, ir svarīgi apzināties, kur to lādēt. Vai izdevīgāk ir lādēties no rozetes, no savas uzlādes stacijas vai tomēr publiski?
Iemesli, lai izvēlētos elektrisko automašīnu ir dažādi. Tomēr visas aptaujas par elektroauto izvēli Latvijā norāda uz to, ka galvenais iemesls, lai izvēlētos elektroauto ir ekonomiskie ieguvumi. Starp bezmaksas Rīgas Satiksmes stāvvietu izmantošanas, atļaujai braukt pa sabiedriskā transporta joslu, 100% atlaide ceļa nodoklim, viens no ekonomisko ieguvumu aspektiem, ir zemākas uzlādes/uzpildes izmaksas. Tamdēļ, ka elektroauto potenciāli var lādēt gan mājās, gan darbā, gan gala mērķi, gan pa ceļam, rodas jautājumi, kur lādēties ir izdevīgāk un vai personīgā uzlādes stacija atmaksājas?
Lai iegūtu atbildes uz šiem jautājumiem, pieņemsim, ka elektroauto tērē 20kWh/100km, gadā tiek nobraukti 15000 km un izskatīsim 3 scenārijus, kuros aprēķinātu izmaksas:
- Uzlāde mājās, izmantojot portatīvo uzlādes staciju, kas būtu nākusi līdzi mašīnai tās iegādes brīdī,
- Uzlāde mājās, izmantojot specializēto uzlādes staciju, kas būtu iegādāta atsevišķi,
- Uzlāde publiskajā telpā, izmantojot kādu no uzlādes pakalpojuma sniedzējiem
Par garu, slinkums lasīt
- Mājās uzlāde ir lētākā, bet ir nianses
- Publiskā uzlāde nav ļoti dārgāka
Pārdomas pirms aprēķiniem
Jau pirms aprēķinu veikšanas, ir skaidrs, ka 1. variants būs lētākais, bet tas nav ne ātrākais, ne viedākais, ne arī drošākais. Jāņem vērā, ka 1. variantā uzlāde noritēs lēni – ar maksimums 2kW (10A, 1 fāze) ātrumu. Kas nozīmē, ka, lai uzlādētu 100km, ir nepieciešamas 10 stundas. Nav arī iespēju kontrolēt uzlādes gaitu. Ja mājai ir salīdzinoši mazs elektrības pieslēgums, tad tas ir salīdzinoši liels patērētājs, kas noslogo teju pilnībā vienu fāzi. Šāda ilgstoša slodze uz konkrēto rozeti palielina uguns riskus, karsējot gan kontaktligzdu jeb rozeti, gan pienākošo kabeli.
Tāpat ir skaidrs, ka 2. variants prasīs zināmas investīcijas mājā, bet tas ļaus lādēties ātrāk, dos kontroli pār uzlādes procesu un būs ievērojami drošāks. Mūsdienās elektroauto tipiski ir aprīkoti ar 11kW (16A, 3 fāzes) maiņstrāvas uzlādes spējām. To pilnībā izmantojot, 100km uzlāde ilgst nedaudz mazāk par 2 stundām. Uzlādes stacijas arī tipiski ir aprīkotas ar funkcionalitātēm, kas ļauj tās attālināti kontrolēt, iestatīt grafikus vai pat tās integrēt mājas sistēmā, lai uzlādes jauda tiktu regulēta atbilstoši mājas patēriņam, ļaujot optimāli izmantot esošo elektrības pieslēgumu. Uzlādes stacijas arī tiek aprīkotas ar nepieciešamo drošību, lai negadītos kādi negadījumi.
Tomēr, varbūt investīcijas personīgajā uzlādes punktā ir lielākas nekā izmantojot publisko uzlādi, atstājot 1. variantu kā rezervi.
Uzlāde mājās
Šobrīd elektrības cenas ir stabilizējušās pēc to pīķa, kas tika piedzīvots pagājušajā gadā dēļ Krievijas izraisītā kara Ukrainā. Man personīgi elektrības rēķins uzrādīja 0,1888 €/kWh, ko veidoja elektrības cena (0,09404 €/kWh), apkalpošanas maksa, ST daļa un PVN. Šāda cena ir jau ļoti tuva agrākajiem 0,15 €/kWh un šo izmantosim, lai aprēķinātu mājas uzlādes izmaksas. Protams, ne visiem šāda cena ir šobrīd līgumā, bet tie, kas vēlas ietaupīt uz elektrības izmaksām, visdrīzāk izmanto biržas tarifu vai ir ar saules paneļu sistēmu, kuru šoreiz neizskatīsim.
Lai veiktu uzlādi ar portatīvo uzlādes staciju jeb granny cable, kas nākusi līdzi mašīnai tās iegādes brīdī, pretim vajag kontaktligzdu jeb rozeti. Būtu ļoti ieteicams pārliecināties, ka tā un tai pienākošie kabeļi ir paredzēti ilgstošai lietošanai. Ja nāktos pārvilkt kabeļus, tad mēs šī uzlādes punkta sagatavošanai varam pieskaitīt 50-300 €. Pieņemsim, ka šoreiz darbi bija nepieciešami, jo, kad būvēja garāžu, nebija doma par elektroauto uzlādi, un šīs izmaksas bija 100 € vērtībā.
Lai veiktu uzlādi ar specializēto uzlādes staciju jeb wallbox, izmaksas uzlādes punkta sagatavošanai neaprobežojas tikai ar uzlādes stacijas iegādi, kas par vidēji glītu, bet gana funkcionālu staciju, būtu 700-1500 € (pieņemsim 900 €). Ja garāžai jau nebija ievilkts 3 fāžu pieslēgums, kas visdrīzāk arī netika veikts, tad mēs skatāmies uz vēl 400-800 €, ja tas ir ārpakalpojums. Tomēr, ja pašam rokas aug no īstajām vietām un prāts ir gana ass, tad izmaksām diez vai vajadzētu pārsniegt 200 €. Vienkāršības labad pieņemsim, ka uzlādes stacijas iekārtošana mums kopā izmaksājusi 1500 €.
Publiskā uzlāde
Šobrīd Latvijā ir 3 lielie uzlādes pakalpojuma sniedzēji: e-mobi, Elektrum Drive un Eleport. Lai gan e-mobi ir lielākais starp šiem trim, par savu pakalpojumu tiek prasīta maksa par laiku un tamdēļ, ka tas ir ļoti individuāli pat ar vienādiem auto modeļiem, šo variantu neizskatīsim aprēķiniem. Tomēr Elektrum Drive un Eleport prasa maksu par patērēto enerģiju un starp šiem izdevīgākais ir Eleport. Ir jāņem vērā, ka vietām tiek piedāvāta bezmaksas publiskā uzlāde, bet šīs vietas ir salīdzinoši maz un ilgtermiņā uz tām paļauties nav pamats.
Tamdēļ, ka mēs meklējam izdevīgāko variantu, aprēķiniem tiks izmantotas Eleport cenas. Šobrīd tās ir 0,2399 €/kWh pie 22 kW uzlādes stacijas, 0,3599 €/kWh pie 120 kW uzlādes stacijas un 0,3699 €/kWh pie 200 kW uzlādes stacijas.
Aprēķini
Formula ir gaužām vienkārša. Mums ir sākotnējās investīcijas, kas mājas uzlādei ir uzlādes punkta sagatavošana, bet publiskajai uzlādei tādu nav, un mums ir pašas uzlādes izmaksas pieņemot, ka gadā tiek nobraukti 15000 km un patēriņš ir 20 kWh/100 km. Zemāk tabulā ir redzamas attiecīgās izmaksas.
Uzlādes veids | Sākotnējās investīcijas | 1 gads (15000 km) | 3 gadi (45000 km) | 5 gadi (75000 km) |
---|---|---|---|---|
Mājās (rozete) | 100 € | 566,40 € | 1 699,20 € | 2 832,00 € |
Mājās (uzlādes stacija) | 1500 € | 566,40 € | 1 699,20 € | 2 832,00 € |
Publiski (22 kW) | 0 € | 719,70 € | 2 159,10 € | 3 598,50 € |
Publiski (120 kW) | 0 € | 1 079,70 € | 3 239,10 € | 5 398,50 € |
Publiski (200 kW) | 0 € | 1 109,70 € | 3 329,10 € | 5 548,50 € |
Nepārsteidz, ka uzlāde mājās no rozetes ir ekonomiski izdevīgākais risinājums jau no pirmā gada. Tomēr uzlāde mājās no specializētās uzlādes stacijas dēļ sākotnējām izmaksām prasa daudz ilgāku laiku, lai panāktu ekonomisko pamatojumu. Pie 22kW stacijas 5 gadu jeb 75000 km laikā joprojām par 733,50 € izdevīgāk ir lādēt publiski. Tikai 10. gadā pēc 150000 km parādās 33,00 € ieguvums.
Pavisam cita aina paveras, kad sāk izmantot ātro uzlādi. Pie 120 kW uzlādes stacijas mājas uzlādes stacija atmaksājas 3 gados jeb pie 45000 km. Tas pats rezultāts ir pie 200 kW stacijas. Pēc 3 gadiem ieguvums ir attiecīgi 39,90 € un 129,90 € un pēc 5 gadiem – 1066,50 € un 1216,50 €.
Pārdomas
Reālajā dzīvē, protams, ir pavisam cita aina, bet šajos aprēķinos vismaz ir mēģināts parādīt to, cik ekonomiski pamatoti ir lādēties kādā no risinājumiem un kāds būtu potenciālais ieguvums, izmantot citu. Pie šiem aprēķiniem gan jāņem vērā, ka gan mājas uzlādes cenas, gan publiskās uzlādes cenas tiek pieņemtas konstantas gadu laikā, tāpēc uztveriet šeit iegūtos rezultātus kā indikatīvus, ne akmenī iecirstus. Visādi agregatori, kas piedāvā par fiksētu mēneša maksājumu, izdevīgākas cenas, netiek ņemti vērā.
Jāņem arī vērā tas, ka uzlāde ne vienmēr notiks vienā vietā – tā notiks gan mājās, gan darbā, gan pie radiem, gan pa ceļam, gan iepērkoties. Un proporcijas šīm uzlādēm ir ļoti individuālas. Ne vienmēr ekonomiski izdevīgākais uzlādes pakalpojuma sniedzējs būs ērtā vietā. Var notikt nopietnas izmaiņas personīgajā mājvietā, kas liek mainīt arī uzlādes paradumus.
Noteikti komentāros atradīsies kāds, kuram mājas uzlādes risinājums bijis ievērojami lētāks vai ievērojami dārgāks, vai kuram tieši e-mobi ir izdevīgāks nekā rakstā izmantotās Eleport cenas. Ne katrs gadījums pakļausies šim scenārijam, bet tomēr uzskatu, ka šeit attēlotās izmaksas, kas attiecas uz šo brīdi, ir aktuālas, lai saprastu, ap ko lietas grozās. Kā arī formula ir dota un tā nav tā sarežģītākā.
Vēl viens aspekts, kas nav ņemts vērā – vai uzlādes stacija (gan portatīvā, gan mājas) ir jāmaina. Vienkāršības labad tiek pieņemts, ka tos 5 gadus tā nokalpo godam, bet var būt situācija, kad jāmeklē vietā jauna.
Kopsavilkums
Ja uzlādes ātrums un mājas pieslēguma noslogotība nav no svara, bez šaubām mājās uzlāde no kontaktligzdas ir ekonomiski pamatotākais risinājums. Izvēloties mājas uzlādes staciju, ir jāizsver ekonomiskie un komforta ieguvumi, kas nāk līdz ar to. Izvēle par labu publiskajiem tīkliem nav nemaz tik ļoti dārgāka.
Ja pieņem, ka automašīna pie viena īpašnieka ir 3-5 gadus, tad šajā ciklā varētu būt interesanti pavērot, vai uzlādes paradumi un personīgie risinājumi arī mainās līdz ar automašīnas nomaiņu.
Piekrītu izmaksas biku par daudz sarēķinātas uz iekārtām arī. Kāpēc jāņem kaut kas tik dārgs?
Es paņēmu Schneider parasto verķi EVLINK Home 11KW par 500 eur, vēl 100 euro ir load balansieris jeb kā viņi sauc peak controller, kas palīdzēs nepārslogot mājas tīklu, kad mašīna lādējas. Par elektrību gan tā ir kā ir, noslēdzu enefit fiksēto par 22centiem uz 6 gadiem… ziemā jau bija izdevīgi, bet tagad skatos cenas krīt. Nez vai lauzt līgumu vai gaidīt atpakaļ cenu celšanos. Ir kādam prognozes ? 😀
Piemērā starpība starp granny cable un mājas wallbox ir 1400 eiro, reāli, kā to var atpelnīt? Vienīgais variants ir, ja ar biržas tarifu +wallbox var uzlādēt vairāk lētākajā periodā, tikai šeit jāņem vērā ļoti svarīgs ierobežojums, pārsvarā līdz šim auto AC uzlāde max bija 7.4-11kW ( izņēmums atsevišķi Zoe) tātad ar wallbox vari lādēt 3-4 reizes ātrāk kā granny cable. Nedomāju, ka pie piemērā minētā ikmēneša patēriņa 250kW un cenas 0.19 eiro/kWh, wallbox jebkad atmaksāsies, salīdzinot ar granny cable. Atceramies vēl, ka, lai uzliktu 11kW wallbox ar parasto standarta 20a trīs fāžu pieslēgumu būs stipri par maz, jo wallbox paņems šajā gadījumā visu pieslēguma jaudu un pārējām iekārtām nekas pāri nepaliks, tāpēc lielākajai daļai nāktos palielināt pieslēguma jaudu, kas ir papildus izmaksas gan pieslēdzot, gan ikmēneša maksa.
Esmu pirmais komentētājs 😀 un esmu starp tiem, kuriem mājās sanāk lādēt krietni lētāk kā aprēķinos (biržas tarifs plus nakts pārvades tarifs vidēji mēnesī reti pārsniedz 8..9c /kwh). Nobraukums gadā ar x3 kā pieņemtais. Bet braukšanas drošībai / ērtībām tāpat tiek abonēta gan uzlādes karte ar labāku tarifu ārzemju braucieniem, gan ir eleport app/karte (šobrīd Rīgai/siguldai) gan EMobi Latvijai. Un Emobi tiešām ir jāpiešaujas pareizi lādēt (silta baterija, tukša baterija, nelādējam virs 80proc un cenšamies izvēlēties “jaunās” uzlādes.stacijas), un tad cena būs ap 25c/kwh, protams.ja auto ir spējīgs savus 50kw ņemt.pretī. Eleports / Elektrum tādā ziņā ir vienmēr fiksēta cena, neatkarīgi no iepriekšminētajām niansēm.
Pilnībā piekrītu šim komentāram, ir ZOE gen 2, ir drošības pēc Eiropas uzlādes karte un e-mobi. Ar CCS2 un 50kW uzlādes iespēju iekš e-mobi pēc savām domām izspiežu maksimumu no “jaunajām” uzlādes stacijām. Darbā sākumā piepirku granny uzlādi, bija pašvaki. Tagad pietiek ar 11kW uzlādi (kompaktais 16A ķīniešu lādētājs), lielākoties pavasarī – vasarā – rudenī izbraukāju Rīgu un vakarā uzlieku palādēt, lai līdz mājai un atpakaļ tieku. Visiem heiteriem saku – ja esmu gāzes auto izdzīvojis ar 400 km sniedzamību, tad arī šos 350 km un 200 km ziemā varu zamenedžēt ar 5x mazākām “degvielas” izmaksām.