Hakatonā rasts risinājums spoku tīklu piesārņojumam
Aizvadītajā nedēļā noslēdzās Neste Latvija un Rīgas Tehniskās universitātes Zinātnes un inovāciju centra (RTU ZIC) organizētais hakatons Neste Coopetition, kura mērķis bija izaicināt komandas rast idejas “spoku tīklu” problemātikas mazināšanai. Hakatonā kopumā piedalījās piecas komandas, no kurām nominācijā Inovatīvākais risinājums balvu ieguva Starfish komanda, bet novērtējumu Vislielākais izaugsmes potenciāls – KiNETics komanda.
Aizvadītajā nedēļā noslēdzās Neste Latvija un Rīgas Tehniskās universitātes Zinātnes un inovāciju centra (RTU ZIC) organizētais hakatons Neste Coopetition, kura mērķis bija izaicināt komandas rast idejas “spoku tīklu” problemātikas mazināšanai. Hakatonā kopumā piedalījās piecas komandas, no kurām nominācijā Inovatīvākais risinājums balvu ieguva Starfish komanda, bet novērtējumu Vislielākais izaugsmes potenciāls – KiNETics komanda.
Hakatonā piedalījās piecas komandas, piedāvājot vai nu tīklu pārstrādes, vai ūdens robotikas risinājumus. Entuziastiska makšķerētāju biedrība piedāvāja ideju, kā “spoku tīklus” pārstrādāt cementa un ģipša ražošanai, bet Starfish – veidu, kā no “spoku tīkliem” radīt jaunu izejmateriālu, kas derētu plastmasas izstrādājumu ražošanai. Savukārt iRAFT*SUBmerge komanda izstrādāja zemūdens dronu ar mehanizētu, peldošu platformu, kas nodrošinātu nesalīdzināmi ilgu darbību zem ūdens, attālinātu vadību, kā arī samazinātus CO2 izmešus. Ar šo iekārtu varētu izpētīt tīklus, kā arī potenciāli atdalīt tīklu no citiem objektiem un pat pievienot balonus izcelšanai. Komanda Edamarine prezentēja zemūdens akustiskā devēja prototipu, kas būtu paredzēts “spoku tīklu” atrašanās vietas noteikšanai, bet KiNETics komanda, kuras dalībnieki ir RTU Inženierzinātņu vidusskolas skolēni, piedāvāja drona prototipu, kas atrod “spoku tīklus”, izmantojot datorredzi, lai tos aizķertu un aiz saites izvilktu laukā no ūdens.
Uzsākot šo hakatonu, mēs nevarējām paredzēt, kādas būs dalībnieku piedāvātās idejas, jo piedalīties šajā izaicinājumā mēs aicinājām ikvienu – gan entuziastiskus studentus, gan pieredzējušus nozares profesionāļus. Ar katru reizi, ko pavadījām radošajās darbnīcās RTU Zinātnes un inovāciju centrā, guvām arvien lielāku pārliecību, ka šīs idejas ir patiesi dzīvotspējīgas. Par to mums ir neizsakāms gandarījums. Azarts, ar kādu komandas piedalījās šajā hakatonā, apliecina, ka ikkatrs no mums var pielikt roku, lai mazinātu piesārņojumu Baltijas jūrā, tādēļ arī mēs apņemamies turpināt šo projektu, lai pārliecinātos, ka inovatīvas idejas kļūst par praksē pielietojamiem produktiem.
SIA Neste Latvija valdes priekšsēdētājs Armands Beiziķis
Žūrija vērtēja komandas pēc vairākiem kritērijiem, tostarp idejas attīstību hakatona laikā, praktiskumu un ilgtspēju. Žūrijas kopvērtējumā kā inovatīvākās idejas autori tika atzīta komanda Starfish, savukārt dalībnieki ar vislielāko izaugsmes potenciālu – KiNETics.
Mums šobrīd ir zināmas vairāk nekā 50 vietas, kur ir nogrimuši kuģa vraki. Tāpat arī netālu no Rīgas ir liels tralis, kuru ir būtiski izcelt no jūras un atbrīvot no tīkliem. Ņemot vērā, cik bīstams, sarežģīts un arī dārgs ir nirēju darbs, mums jāizvērtē un potenciāli jāatbalsta katra inovatīvā ideja, kas palīdz rast veidu, kā šo darbu robotizēt, lai efektīvāk izceltu tīklus, kā arī pēc tam tos jēgpilni pārstrādātu. Tieši šī iemesla dēļ šāda veida hakatoni ir tik ļoti nepieciešami – lai jaunie talanti var sevi pierādīt un palīdzēt risināt ilgstoša piesārņojuma sekas.
Dr.oec. Astrīda Rijkure, Rīgas Tehniskās universitātes Latvijas Jūras akadēmijas asociētā profesore
Šis hakatons ir bijis īsts ideju cunami, kas īsā laikā radījis jaunus risinājumus vides ilgtspējas veicināšanā. Ticu, ka šādi hakatoni kā Neste Coopetition kļūs par lielisku piemēru, kā, komandām sadarbojoties, attīstīt patiesi inovatīvas idejas ar neatsveramu pievienoto vērtību.
RTU Zinātnes un inovāciju centra Dizaina fabrikas vadītāja Elīna Miķelsone
datorredze jura kur redzamiba nav vairak ka 1-3m, nav tas pats, kas peldbaseina 10-20m
sadedzinat brocenos tiklus ar sbina un citiem piejaukumien ir vel stulbak, ka parstradat
savadi ka tiklus mekle tikai kur ir kugi jo liela dala ir vetras pazudusi un nogrimusi