Mans viedoklis par BMW i3 elektroauto pēc vairāku gadu lietošanas
Ja esi apsvēris iegādāties lietotu BMW i3, tad gatavojies piedzīvojumam, kurā sajaukusies nākotnes tehnoloģija, mazliet ekstravagances un, protams, šī labi zināmā vācu automobiļu markas aura. Tikai, ņem vērā, ka šis ir vairāk pilsētas auto nekā bāņu luteklis.
Ja esi apsvēris iegādāties lietotu BMW i3, tad gatavojies piedzīvojumam, kurā sajaukusies nākotnes tehnoloģija, mazliet ekstravagances un, protams, šī labi zināmā vācu automobiļu markas aura. Tikai, ņem vērā, ka šis ir vairāk pilsētas auto nekā bāņu luteklis.
Raksta un viedokļa autors: Jānis Vanags
Tātad – kāds ir populārākais elektroauto Latvijā BMW i3?
Vispārzināms, ka tas nav no dzelzs – alumīnija rāmis, kuram pieskrūvēti riteņi ar pakaļpiedziņu, motors, baterija (triju veidu, tās ir savstarpēji maināmas starp paaudzēm) un virsū pielīmēta plastmasas virsbūve. Rāmis ir armēts ar oglekļa šķiedru un stingrs, tāpēc avārijās tas labi pasargā pasažierus, visbūves paneļi no plastmasas. Konstrukcija pilnībā izslēdz bažas par auto rūsēšanu, tomēr pēc nokļūšana avārijā remonts var izrādīties diezgan dārgs. Starp citu, tas ir iemesls, kāpēc pārdošanā reti parādās sisti, bet remontēti i3.
Opciju saraksts bija garš, tāpēc katru auto nepieciešams aplūkot individuāli, lai saprastu vai konkrētais opciju komplekts jums derēs. Pilnīgi plikas versijas ir ļoti retas. Izvairieties no i3 bez CCS2 opcijas. Jā, gadās arī auto tikai ar Type2 lādētāja ligzdu. Ja lādējaties tikai mājās, tas netraucēs jums lietot auto, bet tālāk pārdot auto bez ātrās uzlādes iespējas būs sarežģīti.
Ja runājam par auto izvēli, jums jāzin, ka auto iespējams apskatīties pieejamo akumulatora kapacitāti. Ampērstundās, jo BMW nevar, kā visi, lietot kilovatstundas, bet uzzināt var. Atrast to var “slepenajā režīmā”, kuru atslēgt pāris minūtēs palīdzēs Youtube instrukcija. Apskatoties konkrētās paaudzes sākotnējo kapacitāti, iespējams izrēķināt baterijas degradācijas procentu, kas gan nav super precīzi, jo auto rādītais apjoms mainās atkarībā no apkārtējās temperatūras un, iespējams, citiem parametriem. Tomēr, kā orientieris, šis skaitlis ir ļoti informatīvs. Manuprāt, šis ir svarīgākais parametrs, izvēloties elektroauto. Akumulatora degradācija nav lineāri atkarīga no nobraukuma vai vecuma, reizēm tas pat ir ekspluatācijas gaitā mainīts un nav saglabājušies pieraksti, tāpēc noskaidrot degradācijas pakāpi ir svarīgi.
Dizains
BMW i3 izskatās kā kaut kas, ko būtu zīmējis kāds, kurš uztaisa papīra lidmašīnas lekciju laikā. Tas ir kompakts, ar izteiktām līnijām un milzīgām stiklotām virsmām. Vai tie diski ir no kosmosa kuģa? Iespējams. Vai tu tiešām vari ielīst šajā mazajā aizmugurējā sēdeklī? Jā, un izrādās, ka aizmugurējais sēdeklis nav nemaz tik maziņš un dīvaino aizmugures durvju dēļ iekļūšana pat ir ērta.
Salons
BMW i3 salons izskatās tā, it kā IKEA un Apple būtu noslēguši sadarbības līgumu. Dabīgi, augstvērtīgi, pārstrādāti materiāli rada sajūtu, ka esi luksusa eko-kapsulā. Taču, ja esi 190 cm garš un iekšā sēdi ar trim draugiem, jau būs jūtama šaurība. Laiks šim salonam nav liels bieds – gan auduma, gan ādas saloni saglabājas labi. Protams, tie jātīra, taču ir izturīgi.
Braukšanas pieredze
Iesēdies vadītāja sēdeklī un tikai domas par riepu galīgumu attur Tevi no pedāļa spiešanas grīdā pie katra luksofora. Elektromotors piešķir i3 patīkamu paātrinājumu, un klusums ir gandrīz uzkrītošs. Ieskrienoties lielceļa ātrumā sāk dzirdēt vēju, tomēr auto ir galēji atvieglots, bet nevar teikt, ka šis troksnis ir traucējošs. Pagriezienus tas ņem diezgan ņipri, bet pagrieziena rādiuss mazā ātrumā vispār šķiet nereāls. Visā visumā, tas ir ideāli piemērots, lai šķērsotu pilsētu, kamēr citi stāvēs sastrēgumā ar saviem dīzeļiem. Jāpiezīmē, ka gadās tāds modelis kā i3s – asāks vadībā nedaudz jaudīgāks un platākām riepām, bet visumā tas pats auto.
Noteikti pie lietošanas pieredzes jāpiemin telefona aplikācija – atrašanās vieta, aizslēgt, izslēgt, “klimata” ieslēgšana vai izslēgšana, tas viss notiek arī caur telefonu. SIM-kartes modulis auto lieto 3G tehnoloģiju, ja tā Latvijā tiks atslēgta, būs jāpārlodē modulis, bet pagaidām darbojas bez bažām.
Kas sākotnēji šķiet sīkums – distancēti ieslēdzamais klimats – ar laiku kļūst par jūsu biežāk lietoto funkciju, it īpaši ziemā. Man, lietojot elektroauto, vairākus gadus vairs nav ledus skrāpis loga bojāšanai un par to man tikai prieks. Ja atceramies piestartēt klimatu, auto Tevi sagaidīs silts un atkusis (vai atdzesēts vasarā).
Range Anxiety (jeb „bažas par uzlādi”)
Labi, joki pie malas. BMW i3 ir gluži kā tā čīkstošā plastmasas rotaļlieta no bērnības, kas strādā lieliski, līdz baterijas izbeidzas. Jā, ir versijas ar paplašinātu diapazonu, jeb REX, bet mūsu likumdošanas ieskatā tas vērtējams kā hibrīds, kuram nepienākas elektroauto priekšrocības, līdz ar to pie mums reti sastopams. Šobrīd Latvijā jau ir tik daudz uzlādes iespēju, ka tālākā ceļā ir jāpacenšās, lai paliktu bez elektrības. No mūsu kaimiņiem tīkls vēl būtu uzlabojams Polijā, bet arī pie tā tiek strādāts.
Apkope un uzturēšana
Lai arī remonti vai apkopes darbi nebūs tikpat bieži kā citiem BMW, tomēr šī nav Tesla un kādreiz kaut kas jādara ir. Rokturi jāpieregulē, motora spilveni jāpieskata, manas lietošanas laikā bija jāmaina dzesēšanas sistēmas sūknis, bet visā visumā vienīgās bažas ir riepas. Tās ir liela izmēra, šauras un salīdzinoši dārgas.
Pie uzturēšanas var minēt programmēšanu – iegādājoties OBD savienojošo moduli un pāris aplikācijas, caur telefonu iespējams programmēt dažas funkcijas – radio skaņas līmeni pie startēšanas, aizslēgšanas/atslēgšanas signālu, starta ekrānu, video rādīšanas iespējas auto ekrānā, spoguļu pielocīšanās pie aizslēgšanas, papildus braukšanas režīmi un citi sīkumi, kas tomēr ātri zaudē izklaidējošo funkciju.
Kopsavilkums
Iegādāties lietotu BMW i3 ir kā nopirkt premium klases „Segway” – tāds kluss, stilīgs un domāts pilsētniekiem, kuri vēlas justies nedaudz futūristiski. Tas ir lielisks pilsētas auto ar ļoti labi nostrādātu salonu, kas ietaupīs tev naudu uz degvielu, bet radīs mazliet stresa, ja dosies ārpus pilsētas robežām. Ja vari izturēt izskatu, kas pievērsīs uzmanību, un esi gatavs mazliet uzlādēt savu ikdienu (burtiski un pārnestā nozīmē), i3 ir tavs draugs. Bet, ja Tavs telefons bieži nav lietojams izlādējušās akumulatora dēļ, vai ja gribi kaut ko agresīvāku, varbūt laiks apsvērt citus BMW piedāvājumus.
Noslēgumā par mītiem:
- Nepiemērotība gariem pārbraucieniem – daļēji piekrītu.
Priekš mūsdienu elektroauto akumulatora uzlādes ātrums līdz 50kW tomēr ir maziņš. Pirmās paaudzes mazā baterija šo ātrumu arī neuztur pārmēru lielā diapazonā, tāpēc gatavojieties biežākām apstāšanās reizēm. Otrā, trešā paaudzes jau nāk ar lielākiem akumulatoriem un ar šiem auto jau ceļojam bez bažām. - Elektriskie transportlīdzekļi ir videi mazāk draudzīgi nekā tradicionālie benzīna automobiļi elektroenerģijas avota dēļ?
Blēņas! Paši būsiet pastāvējuši sastrēgumā aiz kvēpoša dīzeļa vai benzīna auto un vēlējušies, lai priekšā būtu elektroauto? Protams! Izmeši ražošanas vietā? Nezinu, kā jūs, bet es nesmoku arī pie HES un arī pie mūsu gāzes TEC arī nemaz. Subjektīvi? Jā, bet par objektīvo aspektu vispār runāt nav vērts – tur sen pierādīts, ka elektroauto ir daudzas reizes tīrāki. Bateriju pārstrāde? Līdz šim neviena vēl nav izmesta un tas arī nav gaidāms – tās pielieto saules enerģijas glabāšanai un pārstrādā kā vērtīgus izejmateriālu avotus. - Daži cilvēki uzskata, ka EV ir bagāto cilvēku spēļmantiņas.
Kaut kādā mērā tas tā ir, bet bagātības slieksnis, lai iekļūtu šajos auto nav vairs nemaz tik liels un praktiskā lietošana atšķiras maz – tikai mazāk pa servisiem jādzīvo un vairs nav jāmaksā par degvielu.
varēja jau pierakstīt uzlādes ātrumus, iespējamo nobraukumu no 1 uzlādes, cik maksā riepas (vai kāds izmērs), cik liels nobraukums un kāda akumulatora degradācija pie tā.
Šis auto ir piemērs, kad izskats izraisa vemšanu. Citādi nav kur piesieties, ņemot vērā modeļa vecumu. Par laimi šī sērga taisīt ūberfutūristiskus un nepārdomātus dizainus elektroauto jau pieder pie pagātnes. Vai tas bija naftas cilvēku pirksts, lai cilvēkiem zustu vēlme pāriet uz EV? Mitsubishi I-Miev no tās pašas sērijas.
Vēl jau ir mīts par Elektroauto lietošanu ziemā, visi braucot ar aizsalušiem logiem un cepurēs😁
Par šiem mītiem visi smejas, bet neviens sakarīgi nevar izskaidrot sabiedrībai kā īsti ir. Ir tā, ka lielākā sabiedrības daļa neuzdrošinātos riskēt ar EV braukt ziemā, respektīvi, tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kas attur EV iegādi. Tā ir liela investīcija, bet trūkst pārliecības kā tad būs ziemā? Tad ir uzlādes iespējas, baterijas ilgmūžība un pārdošana otrreizējā tirgū, vērtības straujā samazināšanās. Sanāk, ka ir jānopērk auto, kas ir būtiski dārgāks par ICE, nav pārliecības vai varēs ar to braukt ziemā, ķēpa ar uzlādēšanu, baterijas degradācija un ierobežotas iespējas automašīnu pārdot otrreizējā tirgū – būtisks vērtības kritums, būtībā līdz ICE līmenim.
Ja pareizi atceros, kursors.lv 1000km testā -25 grādos Zoe logi pilnībā atkusa tikai pēc vairākām stundām.
Mesls
Par šo gan es pasmiešos.
Neņem pierē šo klaunu. Viņam jau nosaukumā viss skaidrs.
Tāpēc jau atļāvos pasmieties. 😉
Izsmeļošāk nav iespējams?