Dīzeļa dienas ir skaitītas: kravas mašīnu ražotāji paraksta vienošanos pārstāt iekšdedzes dzinēju pārdošanu
Eiropas septiņi lielākie smago kravu automašīnu ražotāji ir parakstījuši vienošanos pārtraukt ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotu kravas automašīnu pārdošanu 2040. gadā. Tos aizvietos ar ūdeņraža šūnu vai bateriju elektriskajiem transportlīdzekļiem.
Eiropas septiņi lielākie smago kravu automašīnu ražotāji ir parakstījuši vienošanos pārtraukt ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotu kravas automašīnu pārdošanu 2040. gadā. Tos aizvietos ar ūdeņraža šūnu vai bateriju elektriskajiem transportlīdzekļiem.
Eiropas septiņi lielākie smago kravu automašīnu ražotāji, Daf, Daimler, Ford, Iveco, Man, Scania un Volvo, ir parakstījuši vienošanos, kurā noteikts, ka līdz 2040. gadam ražotāji pārstās savu iekšdedzes dzinēju darbināmo transportlīdzekļu tirgošanu. Tādā veidā šo ražotāju bezizmešu mobilitātes mērķi tiktu sasniegti par desmit gadiem ātrāk kā iepriekš bija paredzēts.
Paredzams, ka šie septiņi ražotāji ieguldīs 50–100 miljardus eiro jaunajās tehnoloģijās, kas saistītas ar pāreju no dīzeļdegvielas. Līgumā, kuru parakstīja katrs ražotāja izpilddirektors, tiek atrunāts arī atbalsts enerģētikas infrastruktūrā, piemēram, lādētājos un hidroelektrostacijās, un tiek aicināts visā Eiropā izveidot lielāku oglekļa emisiju nodokli, lai palīdzētu valdībām veicināt plašās industrijas pārmaiņas.
Ja politiķi turpinās subsidēt fosilo degvielu, sasniegt bezizmešu mērķus būs ļoti grūti. Mums ir jāmaina klientu un klientu klientu uzvedība.
Henriks Henriksons, Saab Scania izpilddirektors
Kravas automašīnu ražotāji sadarbosies ar Vācijas Potsdamas Klimata ietekmes pētījumu institūtu, kas atrodas ES autoražotāju asociācijas (ACEA) paspārnē, lai izpētītu labākās pieejas un jaunās tehnoloģijas, kurās ieguldīt. Kravu pārvadājumu nozare ir viena no sarežģītākajām jomām, ar kuru saskaras uzņēmumi, kas vēlas samazināt emisijas.
Kravu pārvadājumi šodien ir jebkuras sabiedrības mugurkauls, tomēr mums jāatzīst, ka (kravas automašīnu ražotāji) ir ļoti atkarīgi no iekšdedzes [dīzeļa] dzinējiem, lai pārvadātu preces.
Potsdamas Klimata ietekmes pētījumu institūta profesors Johans Rockstrēms
Lai gan akumulatoru elektriskie transportlīdzekļi labi darbojas pilsētvidē, tie tomēr šobrīd neapmierina, ja runa ir par lielākiem attālumiem. Pašlaik tiek sagaidīts, ka ūdeņradis būs visticamākais tālsatiksmes kravas automašīnu problēmas risinājums, un biodegvielas un sintētiskās degvielas būs noderīgas kā īstermiņa (līdz 2030.g.) risinājums.
Uzlādēts viedoklis
Lai gan kravu pārvadājumi nav lielākais transporta piesārņojuma avots, arī to ir svarīgi dekarbonizēt. Daimler (Mercedes-Benz) jau iepriekš bija paziņojuši, ka neturpinās attīstīt CNG transportlīdzekļus un tagad ir arī skaidrs par pārējiem fosilajiem avotiem.
Diez vai biodegvielai un sintētiskajai dīzeļdegvielai ir liels potenciāls Latvijā pat īstermiņā. Vismaz ne ražošanas ziņā.
Tiem, kas uzskata, ka ūdeņradis ies uz urrā ieteiktu būt uzmanīgiem. Tesla sola, ka Semi spēs veikt 1000 km ar vienu uzlādi. Ja uzlādes staciju vai bateriju maiņas infrastruktūra būs vietā, tad ūdeņradim nebūs ekonomiskā pamatojuma pat ja infrastruktūra būs vietā. Ūdeņraža eksperti ir atzinuši, ka pirms desmit gadiem ūdeņradis bija acīmredzamā izvēle, bet nu jau tas ir nišas segments.