Eiropā ir vairāk kā miljons ETL
Visvairāk elektromobiļu (ETL) ir Norvēģijā, Vācijā un Lielbritānijā. Vācija šī gada beigās varētu izvirzīties līdera pozīcijā.
2018. gada pirmajā pusē Eiropā reģistrēto (lādējamo hibrīdu un pilnīgi elektrisko) ETL skaits pārsniedza 1 miljonu un tiek sagaidīts, ka gada beigās to skaits jau sasniegs 1.35 miljonus. Tika pārdotas 87 ūdeņraža šūnu automašīnas.
Ņemot vērā, ka Eiropā ir aptuveni 300 miljonu vieglo automašīnu, tas nozīmē, ka 0.45% no tām var uzlādēt no rozetes. Mazs procents, bet tas aug eksponenciāli. ETL Eiropā pirmajā pusgadā sastādīja 2% (kāpums no 1.5%) no pārdotajām jaunajām vieglajām automašīnām. Tiek prognozēts, ka ETL sastādīs aizvien lielāku daļu no pārdotajām mašīnām sasniedzot 3.5% gada beigās. Tomēr ETL pieejamība varētu būt šķērslis ātrākai izaugsmei. Ražotāji ir paziņojuši, ka palielinās ražošanas jaudu priekš tādiem modeļiem kā VW e-Golf un BMW i3, bet neskaidrība par Hyundai Kona pieejamību var atstāt Norvēģiju gaidām uz vēl 7’000 ETL.
Skandināvi vadībā, bet Vācija dara savu
Visas valstis Eiropā uzrāda pieaugumu pārdoto ETL skaita ziņā pirmajā pusgadā. Daudzās pieaugums pat bijis vairāk kā 100%.
Norvēģija joprojām notur līdera pozīciju ar 36’500 pārdotiem ETL. Tiek prognozēts, ka līdz gada beigām šis skaitlis izaugs līdz 84’000, kas veidos 45% lielu Norvēģijas jauno transportlīdzekļu daļu. Tikmēr Vācijā pieaugums ir straujāks un līdz gada beigām jau varētu tikt pārdotas 88’500 elektriskās automašīnas.
Dānija un Nīderlande arī uzrāda strauju ETL pieaugumu, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem. Lielbritānija un Francija turpina stabilu izaugsmi, pateicoties vietējo ražotāju ne īpaši pievilcīgajiem piedāvājumiem. Beļģijā tika atceltas subsīdijas luksusa lādējamiem hibrīdiem, tamdēļ pieaugums ir tikai 4%.
Latvijā gada pieaugums 2018. gada pirmajā pusē, salīdzinot ar 2017. gada pirmo pusi, ir par 18% lielāks, Eiropā – 42%. Ātro uzlādes staciju skaits arī turpina augt (+25%). Latvijas gadījumā to skaits ir pieaudzis no 6 līdz 76 gada laikā un izaugs vismaz līdz 156 2020. gadā.
Ir vairāki ETL, kuru pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Daudziem pat ir 10’000 vai vēl lielāks skaits rezervāciju – Hyundai Kona, VW e-Golf, Jaguar i-Pace, Nissan Leaf un Tesla Model 3 – visi pilnīgi elektriskie transportlīdzekļi.
Ceļojot pa Eiropu raizes par enerģijas pietiekamību nu jau ir nomainījušas raizes par saderības iespējamību, jo tuvākajā stacijā var būt nederīgs lādēšanās spraudnis vai nesaderīga klienta karte.
Vispārdotākie ETL
Nissan Leaf ir veiksmīgi iesācis gadu Eiropā, atņemot pirmo vietu Renault Zoe. Ir liels pieprasījums svaigākiem modeļiem, ko pierāda Nissan Leaf, Volvo XC60, Porsche Panamera, Smart un citi. Gada laikā ETL klāstā klāt nākuši 5 jauni modeļi.
Top 10 pārdotākās ETL markas ir:
- BMW ar 35’450 pārdotiem ETL (+29%)
- VW – 33’700 (+44%)
- Renault – 21’400 (+10%)
- Nissan – 19’300 (+42%)
- Daimler – 18’800 (+35%)
- Hyundai-Kia – (+234%)
- Volvo – (+164%)
- Mitsubishi – (-3%)
- Tesla – 7’097 (+8%)
- PSA
Pilnīgi elektriskie transportlīdzekļi ir nedaudz vairāk pieprasīti kā lādējamie hibrīdi – 51% no pārdotajiem elektriskajiem transportlīdzekļiem.
Avots: EV-Volumes