Elektroauto, kas spēj braukt vistālāk
Sen jau vairs nav tā, ka elektroauto spēj veikt vien 100 km ar vienu uzlādi. Mūsdienās jau vairs elektriskās automašīnas netiek uztverts nopietni, ja tās nespēj veikt 300 km. Daudzi iespēj krietni vairāk.
Sen jau vairs nav tā, ka elektroauto spēj veikt vien 100 km ar vienu uzlādi. Mūsdienās jau vairs elektriskās automašīnas netiek uztvertas nopietni, ja tās nespēj veikt 300 km. Daudzi EV iespēj krietni vairāk.
Kad bija pieejams līdzfinansējums elelektroauto iegādei 2014. gadā, izvēle bija niecīga. Tobrīd lētākais EV bija Volkswagen e-up!, kas iespēja vien 100 km labā dienā. Tamdēļ daudziem radās iespaids, ka tie, ja nav Tesla, ir nevarīgi. Situācija 2021. gadā ir krietni mainījusies. Tagad, ja EV nespēj veikt 300 km, tas liek uzdot neērtus jautājumus.
Vidējais latvietis, kas nobrauc ~15’000 km gadā, būtu pārsteigts, cik maz patiesībā viņam vajag. Kā nekā pēc statistikas sanāk, ka nedēļā netiek nobraukti pat 300 km. Šajā rakstā apkoposim tos Latvijā pieejamos vai drīzumā pieejamos (atzīmēti ar *) elektroauto, kas spēj braukt vistālāk. Tos, kurus vidējais latvietis lādētu retāk kā reizi nedēļā.
Brīdinājums: Tabulas būs garas!
350-450 km
Ar šādu nobraukumu vēl pirms 3 gadiem varēja lepoties vien Tesla, bet tagad te ir krietns pulciņš EV. Gan luksusa, gan vidējās klases. Vēl pēc 3 gadiem te varētu arī būt budžeta klases EV.
Nosaukums | Autonomija (WLTP) | Baterija (neto) | DC uzlādes jauda | 10-80% DC uzlāde | AC uzlādes jauda | 0-100% AC uzlāde |
---|---|---|---|---|---|---|
Audi e-tron 50 Sportback | 350 km | 64.7 kWh | 120 kW | 25 min | 11 kW | 7h |
Audi Q4 Sportback e-tron 35* | 350 km | 52 kWh | 100 kW | 31 min | 7.2 kW | 8h 30min |
Nissan Ariya 63kWh* | 360 km | 63 kWh | 130 kW | 31 min | 7.4 kW | 10h |
Hyundai Ioniq 5 Standart Range AWD* | 362 km | 58 kWh | 175 kW | 18 min | 11 kW | 6h 15min |
Mercedes EQV 300 Long* | 363 km | 90 kWh | 110 kW | 47 min | 11 kW | 9h 45min |
Kia EV6 Standard Range 2WD* | 373 km | 58 kWh | 175 kW | 18 min | 11 kW | 6h 15min |
Audi e-tron S 55 quattro | 374 km | 86.5 kWh | 155 kW | 26 min | 11 kW | 9h 15min |
Audi e-tron S Sportback 55 quattro | 380 km | 86.5 kWh | 155 kW | 26 min | 11 kW | 9h 15min |
Nissan Leaf e+ | 385 km | 56 kWh | 100 kW | 35 min | 6.6 kW | 10h |
Renault ZOE ZE 50 | 385 km | 52 kWh | 46 kW | 56 min | 22 kW | 3h |
Škoda Enyaq iV 60 | 390 km | 58 kWh | 100 kW | 33 min | 11 kW | 6h 15min |
Ford Mustang Mach-E SR AWD* | 400 km | 68 kWh | 115 kW | 38 min | 11 kW | 7h 30min |
Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD* | 400 km | 58 kWh | 175 kW | 18 min | 11 kW | 6h 15min |
BMW iX xDrive 40* | 400 km | 70 kWh | 150 kW | 34 min | 11 kW | 7h 30min |
Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh Performance* | 400 km | 87 kWh | 130 kW | 35 min | 22 kW | 4h 45min |
Porsche Taycan 4S | 408 km | 71 kWh | 225 kW | 21 min | 11 kW | 7h 45min |
Porsche Taycan Turbo S | 416 km | 83.7 kWh | 262 kW | 20 min | 11 kW | 9h |
Volvo XC40 P8 AWD Recharge* | 418 km | 75 kWh | 151 kW | 32 min | 11 kW | 8h 15 min |
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo | 419 km | 83.7 kWh | 262 kW | 20 min | 11 kW | 9h |
Mercedes EQB 350 4MATIC* | 419 km | 66.5 kWh | 100 kW | 35 min | 11 kW | 7h 15min |
Volvo C40 Recharge* | 420 km | 75 kWh | 151 kW | 32 min | 11 kW | 8h 15min |
Ford Mustang Mach-E ER AWD* | 420 km | 88 kWh | 150 kW | 43 min | 11 kW | 9h 30min |
Volkswagen ID.3 Pro/Pro Performance | 426 km | 58 kWh | 100 kW | 33 min | 11 kW | 6h 15min |
Mercedes EQA 250* | 426 km | 66.5 kWh | 100 kW | 35 min | 11 kW | 7h 15min |
Porsche Taycan | 431 km | 71 kWh | 225 kW | 21 min | 11 kW | 7h 45min |
Tesla Model 3 SR+ (LFP) | 440 km | 50 kWh | 160 kW | 29 min | 11 kW | 5h 30min |
Audi e-tron 55 quattro | 441 km | 86.5 kWh | 155 kW | 26 min | 11 kW | 9h 15min |
Ford Mustang Mach-E SR RWD* | 440 km | 68 kWh | 115 kW | 38 min | 11 kW | 7h 30min |
BMW iX3* | 440 km | 74 kWh | 155 kW | 31 min | 11 kW | 8h |
450-550 km
Ar zemāk minētajiem elektroauto var aizbraukt no Liepājas uz Rēzekni.
Nosaukums | Autonomija (WLTP) | Baterija (neto) | DC uzlādes jauda | 10-80% DC uzlāde | AC uzlādes jauda | 0-100% AC uzlāde |
---|---|---|---|---|---|---|
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 452 km | 86.5 kWh | 155 kW | 26 imin | 11 kW | 9h 15min |
Porsche Taycan Turbo/Turbo Cross Turismo/4S Cross Turismo | 452 km | 83.7 kWh | 262 kW | 20 min | 11 kW | 9h |
Kia e-Niro 64 kWh | 455 km | 64 kWh | 77 kW | 44 min | 11 kW | 6h 45min |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km | 83.7 kWh | 262 kWh | 20 min | 11 kW | 9h |
Škoda Enyaq iV 80X/RS | 460 km | 77 kWh | 126 kW | 34 min | 11 kW | 8h 15min |
Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh* | 460 km | 87 kWh | 130 kW | 35 min | 22 kW | 4h 45min |
Mercedes EQC 400 4MATIC* | 462 km | 80 kWh | 112 kW | 35 min | 11 kW | 8h 45min |
Hyundai IONIQ 5 Long Range AWD* | 462 km | 72.6 kWh | 232 kW | 18 min | 11 kW | 7h 45min |
Kia EV6 GT* | 462 km | 77.4 kWh | 250 kW | 18 min | 11 kW | 8h 30min |
Porsche Taycan 4S Plus | 464 km | 83.7 kWh | 262 kW | 20 min | 11 kW | 9h |
Jaguar I-Pace EV320/EV400 | 470 km | 84.7 kWh | 104 kW | 44 min | 11 kW | 9h 15min |
Audi e-tron GT RS* | 472 km | 85 kWh | 270 kW | 21 min | 11 kW | 9h 15min |
Kia EV6 Long Range AWD* | 473 km | 77.4 kWh | 250 kW | 18 min | 11 kW | 8h 30min |
Tesla Model Y Performance* | 480 km | 72.5 kWh | 250 kW | 19 min | 11 kW | 7h 45min |
Audi e-tron GT quattro* | 487 km | 85 kWh | 270 kW | 21 min | 11 kW | 9h 15 min |
Hyundai Kona Electric 64 kWh | 484 km | 64 kWh | 77 kW | 44 min | 11 kW | 6h 45min |
Porsche Taycan Plus | 484 km | 83.7 kWh | 262 kW | 20 min | 11 kW | 9h |
Hyundai IONIQ 5 Long Range 2WD | 485 km | 72.6 kWh | 232 kW | 18 min | 11 kW | 7h 45min |
Audi Q4 e-tron 50 quattro* | 488 km | 77 kWh | 126 kW | 34 min | 11 kW | 8h 15min |
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro* | 490 km | 77 kWh | 126 kW | 34 min | 11 kW | 8h 15min |
Ford Mustang Mach-E GT* | 490 km | 88 kWh | 150 kW | 43 min | 11 kW | 9h 30min |
Nissan Ariya 87kWh* | 500 km | 87 kWh | 130 kW | 35 min | 22 kW | 4h 45min |
Volkswagen ID.4 1st | 501 km | 77 kWh | 126 kW | 34 min | 11 kW | 8h 15min |
Tesla Model Y LR* | 505 km | 72.5 kWh | 250 kW | 19 min | 11 kW | 7h 45min |
Kia EV6 Long Range 2WD* | 510 km | 77.4 kWh | 250 kW | 18 min | 11kW | 8h 30min |
Audi Q4 e-tron 40* | 520 km | 77 kWh | 126 kW | 34 min | 11 kW | 8h 15min |
Volkswagen ID.4 Pro Performance | 522 km | 77 kWh | 126 kW | 34 min | 11 kW | 8h 15min |
Škoda Enyaq iV 80 | 536 km | 77 kWh | 126 kW | 34 min | 11 kW | 8h 15min |
Tesla Model X Plaid* | 547 km | 90 kWh | 250 kW | 23 min | 16.5 kW | 6h 30min |
Volkswagen ID.3 Pro S | 549 km | 77 kWh | 126 kW | 34 min | 11 kW | 8h 15min |
CUPRA Born* | 550 km | 77 kWh | 126 kW | 34 min | 11 kW | 8h 15min |
550+km
Ja uzlādēties reizi divās nedēļās ir par daudz prasīts, tad ir jāskatās uz EV ar vēl lielākām baterijām un labāku efektivitāti.
Nosaukums | Autonomija (WLTP) | Baterija (neto) | DC uzlādes jauda | 10-80% DC uzlāde | AC uzlādes jauda | 0-100% AC uzlāde |
---|---|---|---|---|---|---|
Tesla Model 3 Performance | 567 km | 76 kWh | 250 kW | 21 min | 11 kW | 8h 15min |
Tesla Model 3 LR | 580 km | 70 kWh | 190 kW | 34 min | 11 kW | 7h 30min |
Tesla Model X LR | 580 km | 90 kWh | 250 kW | 23 min | 16.5 kW | 6h 30min |
BMW i4* | 600 km | 80 kWh | 150 kW | 29 min | 11 kW | 8h 45min |
BMW iX xDrive 50* | 600 km | 105 kWh | 200 kW | 37 min | 11 kW | 11h 15min |
Ford Mustang Mach-E ER RWD* | 610 km | 88 kWh | 150 kW | 43 min | 11 kW | 9h 30min |
Tesla Model S Plaid* | 628 km | 90 kWh | 250 kW | 23 min | 16.5 kW | 6h 30min |
Tesla Model S LR | 663 km | 90 kWh | 250 kW | 23 min | 16.5 kW | 6h 30min |
Mercedes EQS 580 4MATIC | 733 km | 107.8 kWh | 200 kW | 32 min | 11 kW | 11h 45min |
Mercedes EQS 450+ | 770 km | 107.8 kWh | 200 kW | 32 min | 11 kW | 11h 45min |
Tesla Model S Plaid+* | 840 km | 115 kWh | 250 kW | 30 min | 16.5 kW | 8h 15min |
Ir vēl daudzi citi EV, kas nav pieejami Latvijā vai tuvākajā laikā vēl nebūs pieejami. Starp tiem ir Byton un Lucid Air. Zem jautājuma zīmes ir pieejamība par vairākiem ķīniešu autoražotājiem, piemēram, XPeng un Nio. Piedāvājums jau tagad ir diezgan plašs.
Tomēr kāds vienmēr teiks, ka viņš apskatīs EV kā reālu iespēju tikai tad, ja tas varēs 1’000 km ar vienu uzlādi. Pirms 3 gadiem šis pats cilvēks teica, ka apsvērs, ja EV spēs 500 km. Pēc 3 gadiem viņš teiks, ka vajag 2’000 km. Tomēr ir jāsaprot savas vajadzības un jāspēj tās nošķirt no iegribām.
Lūdzu, precizējiet tabulu: Model 3 LR tagad 614 km (WLTP – Vācijā)
Te būs reālāki cipari uz ko skatīties
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678
Kā redzams, tad neviens no testētajiem auto nav 600km robežai pārkāpis pāri.
Reāli nobraukumam nav jābūt lielākam, kā var 4h nobraukt. Latvijas apstākļos tie būtu ~300km. Tātad ar 70% autiņam vajadzētu iespēt 300km ziemā.
Saproti taču, ka tie ir šosejas rādījumi pie dažādām temperatūrām. Rakstā speciāli izvēlēts WLTP cikls (50/50), lai būtu viena konstanta reference.
Jā, var argumentēt, ka WLTP cikls ir maigāks par realitāti, bet ir jāsaprot, ka tas pieņem, ka daļu no brauciena veic dzīvojamajā zonā, daļu pilsētā, daļu piepilsētā un vēl daļu uz šosejas. Es arī teiktu, ka tas ir optiistisks, bet tas ir sasniedzams rādītājs vasarā.
Ja cilvēks parastais gribēs no Liepājas līdz Rēzeknei aizbraukt, tad tāds brauciens arī būs tikai pa šoseju, ne tā? Tāpēc vispraktiskāk arī būtu lietot to patēriņu, ko tērē uz šosejas. Brauksi lēnāk tiksi tālāk. WLTP lai paliek bukletos ar ko ražotājiem savā starpā mērīties. Tai tabulā ir daudz info dažādos apstākļos, kas labāk palīdz saprast kā uzvedās konkrētais auto. Ne velti viņam ir ailīte “75% range”, kas būtu reāli jāskatās, jo līdz 100% nelādēs un līdz 0% nebrauks. 25-30% ir jānomet nost tā vai tā.
Vienīgi nevajag aizrauties ar “spēj braukt vistālāk”, jo tad krītās energoefektivitāte un publiskā uzlādes tīkla izveides jēga. Varbūt aģentam 007 ar cieto pakaļu būtu jābrauc 400-500km no vietas.
Tam piekrītu. Tas ir tāpat kā visu laiku staigāt ar mugursomu, kurā pārtika visai nedēļai. Arī auto liekais svars nav nekas labs.
Dati ilustrācijai par “mugursomu”. Latvijas 2014.gada KPFI konkursa elektromobiļu maksimālais nobraukums 2016.gadā (tūkst. km): Nissan e-NV200 – 56,6; VW e-up! – 33,2; Tesla Model S – 24,5; BMW i3 – 23,0; Nissan LEAF – 20,2 (SIA “Vides investīciju fonds” dati).
Dati par e-auto “real range” 6 braukšanas apstākļos:
https://ev-database.org/
Šie skaitļi tiešām ir tuvi dzīvei. Jāklikšķina uz konkrēto auto, tad parādās visas delaļas.