Atvaļinājums bez degvielas smaržas: Kāpēc tavs nākamais ceļojuma nomas auto būs elektrisks
Elektroauto noma ārzemēs? Daudziem šāda doma liek aizrīties kā vecam dīzeļmotoram aukstā rītā, bet tiem, kas ir mēģinājuši nav divu domu – jāņem vēl.

Nomas auto Grieķijā un Itālijā - Volkswagen ID.3 un Polestar 2
Elektroauto noma ārzemēs? Daudziem šāda doma liek aizrīties kā vecam dīzeļmotoram aukstā rītā, bet tiem, kas ir mēģinājuši nav divu domu – jāņem vēl.
Aizmirsti vecos ieradumus – nīkulīgu benzīna motoru, kas kalnos kauc kā aizsmacis ēzelis. Elektroauto noma ārzemēs sen jau vairs nav biedējošs eksperiments un patiesībā ir kļuvusi par gudrāko izvēli. Divi stāsti no Grieķijas un Itālijas pierādīs, kāpēc rekuperācija drīz kļūs par tavu mīļāko vārdu.
1. pietura: Korfu – kur bruņurupucis kalna virsotnē nebiedē
Kārlis, jau vairākus gadus dodas uz šo Grieķijas salu. Korfu bez automašīnas ir pagrūti. Kāpēc? Jo Korfu bez auto tu esi tikai tūrists ar nogurušām kājām. Kur nu vēl, ja ceļo ar bērniem! Ja iepriekšējās reizes nomā tika ņemts Kia e-Niro, tad šogad savu uzticamo Kia e-Niro nomainīja pret Volkswagen ID.3.
Uzlādes (ne)problēma: Zinot dienvidniekus, daudzi ar aizspriedumiem raugās par uzlādes infrastruktūru uz salas Grieķijā. Tomēr šis mīts par lādētāju trūkumu sabruka ātrāk nekā smilšu pils zem viļņa. Visās lielākajās apdzīvotajās vietās ir kāds lādētājs. Kamēr Kārlis ar sievu baudīja vietējos dzērienus, auto mierīgi “ēda” elektrību viesnīcas stāvvietā. Visa ceļojuma laikā ar vairāk nekā 400 nobrauktiem kilometriem pa kalnaino un skaisto Korfu salu pietika ar šo vienīgo uzlādi!

Galvenā atklāsme – “bruņurupuča” priekšrocība: Lielākais stress ar nomas auto? Atgriezt to ar pilnu bāku. Ar elektroauto par to vari aizmirst (vismaz Korfu). Kā izrādās ne visur ir jānodod elektroauto ar “pilnu bāku”. Iepriekšējā gadā Kārlis e-Niro nodeva Hertz darbiniekam ar “sarkano bruņurupuci” panelī – zīmi, ka baterija ir gandrīz tukša. Sods? Nekāds! Tā ir brīvība, ko degvielas auto nekad nesniegs.
Serpentīni kļūst par rotaļu laukumu: Braukt kalnos ar elektroauto ir tīrā bauda.
- Nav ātrumu pārslēgšanas: Aizmirsti par sajūgu un rēcošu motoru. Sajūta ir kā kartingā ar bezgalīgu jaudu.
- Viedā bremzēšana: ID.3 izmanto kartes datus, lai piebremzētu pirms līkumiem. Braucot lejā, Kārlis gandrīz nepieskārās pedāļiem.
- Rekuperācijas maģija: Kalna virsotnē atlikums rādīja 24 km, bet, nobraucot lejā, tas pieauga līdz 80 km. Tu nevis tērē, bet ražo enerģiju, kad dodies lejup.
2. pietura: Toskāna – kur kafijas pauze uzlādē tevi un auto
Arī Jānis devās uz dienvidzemi, bet ar citu nosaukumu – Itāliju. Tur nomā ņēma eleganto Polestar 2, kas, starp citu, nomā izrādījās vienā cenu līmenī ar mazo Fiat 500.
Agresīvā rekuperācija – mīli vai nīsti: Polestar piedāvā tik spēcīgu rekuperāciju, ka bremžu pedālis kļūst par interjera elementu. Kalnainajos Toskānas ceļos tas ir ideāli – atlaid akseleratoru, un auto pats bremzē. Tīrs kaifs un pilnīga kontrole.

Uzlāde kā luksusa pieredze: Spilgtākais moments bija Romā. Kamēr radinieki ar savu iekšdedzes nomas auto riņķoja pa kvartālu, izmisīgi meklējot stāvvietu, Jānis mierīgi pievienoja savu Polestar uzlādes stacijai tieši pie kafejnīcas. Rezultāts? Radinieki pēc diviem apļiem padevās un aizbrauca, bet Jānis ar sievu baudīja Romas labāko kapučīno un konditorejas izstrādājumus, kamēr auto klusi lādējās. Tā nav tikai planētas glābšana – tā ir tīra komforta uzvara pār stresu.
Secinājums: Pārstāj šaubīties un pamēģini!
Ja vēl domā, vai ir elektroauto noma ārzemēs ir tā vērta, šeit ir īsā atbilde:
- Tas ir vienkāršāk: Iespējams nebūs jādomā par uzpildi pirms nodošanas un uzlādei paredzētās stāvvietas ir kā VIP stāvvietas blīvi apdzīvotās vietās.
- Tas ir izdevīgāk: Nomas cena daudz kur ir vienā līmenī ar mazākas klases iekšdedzes auto, un “degviela” – lētāka vai pat bez maksas.
- Tas ir jautrāk: Tūlītējs paātrinājums un rekuperācija kalnos sniedz braukšanas prieku, par kādu iekšdedzes dzinēja īpašnieki var tikai sapņot.
Nākamreiz, plānojot ceļojumu, esi drosmīgs. Izvēlies elektroauto! Jo, kā teiktu modernizēts Džeremijs Klārksons, ja viņam nebūtu personīgās nepatikas pret klusu un videi nekaitīgu braukšanu: “This is not just silent… this is smart fun!”
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!
Ceļotāj, pastāsti, kā ladēji – aplikācija, debetkarte vai kas cits? Tas jau var sabiedēt cilvēku, ka būs kaut kādas aplikācijas vietējās jālādē utt.
Es gribēju pēc iespējas nepārmaksāt, tamdēļ Grieķijā ielādēju un piereģistrējos incharge. Jānis izmanto Ionity un Plugsurfing aplikācijas. Plugsurfing ir agregators, kuru var izmantot teju visās Eiropas uzlādes stacijās. Ir nedaudz dārgāk nekā izmantojot vietējās aplikācijas, bet ne baigi.
OK OK, es pats braucu ar elektro un tikko pārbaraucu visai Eiropai pāri 5000km, bet nu arī vajag pastāstīt visu. Jā, no kalna uzlādējas, bet kalnā braucot tērē vairāk. Fizika un beigās jau nekāds ieguvums nav, ICE jau tāpat. Nevar stāstīt tikai par pusi distances
Man kaut kā tas likās pašsaprotami. Lai gan patēriņa pieaugums varētu būt mazāks nekā iekšdedzes mašīnai.
Protams, kalnā braucot tērēs daudz tāpat kā ICE, tikai ICE lejā braucot inerce/enerģijas potenciāls pārvēršas bremžu disku siltumā, kamēr EV krāj kilovatus.