Cik bieži aizdegas elektroauto?
Elektriskās automašīnas kļūst arvien populārākas, taču cilvēkus ziņu virsrakstos biedē ar to potenciālo aizdegšanos.
Elektriskās automašīnas kļūst arvien populārākas, taču cilvēkus ziņu virsrakstos biedē ar to potenciālo aizdegšanos.
Cik elektroauto aizdegas katru gadu? Vai tie rada briesmas vadītājiem un pasažieriem? Elektroauto kļūstot populārākiem, ziņu portāli aizvien vairāk ziņo par to iespēju aizdegties. Neatkarīgi no tā, vai patiesi dega elektriskā automašīna, vainoti tiek tieši šie transportlīdzekļi. Statistika rāda, ka tā ir reta parādība, taču aizdegšanās riski nav 0.
Lai gan Eiropā vienotas statistikas par elektroauto aizdegšanos nav, ASV Nacionālās transporta drošības pārvalde (NTSB) ir publicējusi 2020. gada statistiku par automašīnu aizdegšanos pēc to enerģijas tipa uz 100’000 transportlīdzekļiem:
- Benzīns/dīzeļdegviela: 1529.9 (2020.g. kopā 199’533)
- Pilnīgi elektriski: 25.1 (52)
- Hibrīdi (gan PHEV, gan MHEV): 3474.5 (16’051)
Pēc NTSB publicētās statistikas tieši hibrīda automašīnas ir ar vislielāko aizdegšanās iespējamību, kas ir pielīdzināma 3.4%, salīdzinot ar 1.5% ar benzīnu/dīzeļdegvielu darbināmiem transportlīdzekļiem. Tikmēr elektroauto statistika ir ievērojami mazāka. Iespējamība, ka transportlīdzeklis aizdegsies ir tikai 0.03% jeb 113 reizes mazāka nekā hibrīda automašīnām vai 50 reizes mazāka nekā iekšdedzes automašīnām.
Kāpēc tieši hibrīdi?
Tiek lēsts, ka tieši hibrīdu automašīnām slodze uz kopējo sistēmu ir lielāka, jo tajos ir tandēmā jāstrādā gan elektriskajai piedziņai, kurai ir ievērojami mazākas jaudas motors un akumulators nekā tipiskam elektroauto, kas nozīmē, ka slodze uz sistēmu ir lielāka, gan iekšdedzes piedziņai, kurai ir atvēlēts mazāk vietas un jānes papildus svars dēļ elektriskās piedziņas daļas. Papildus tam visam – komunikācija starp sistēmām, kas nozīmē papildus kabeļus un vadus, kas palielina aizdegšanās riskus.
Lai gan elektroauto statistika nepārsteidz, jo visa sistēma ir daudz vienkāršāka nekā iekšdedzes dzinējam. Mazāk detaļu un sistēmas vienkāršība nozīmē, ka ir arī mazāk aizdegšanās risku. Pretarguments varētu būt tanī, ka elektroauto ir jaunāki. Kā nekā, Tesla Model S ir tikai 11 gadi, bet vidējais automašīnu vecums ASV ir 12 gadi. Tomēr šobrīd svaigākā statistika liecina, ka ASV ir teju 2 miljoni elektroauto, kas nozīmē, ka, ja būtu problēmas, tad tām vajadzētu parādīties arī statistikā.
Kā ar uzlādi?
NTSB nav statistikas par to, cik daudz aizdegšanās gadījumu ir bijuši uzlādes laikā, bet carsmetric.com veiktajā pētījumā secināja, ka ASV starp 2019. gadu un 2022. gadu ir notikuši 3-5 šādas aizdegšanās. Šīs aizdegšanās ir notikušas jau iepriekš bojātām mašīnām.
Elektroauto un uzlādes iekārta nepārtraukti sazinās par uzlādes norisi un, ja mašīna vai lādētājs jūt, ka kaut kas nav pareizi, uzlāde tiek pārtraukta. Tomēr, ja automašīnas akumulators ir bojāts, automašīna var pamanīt pārāk vēlu, ka kaut kas nav kārtībā.
Kāda ir Latvijas statistika?
Uz šobrīd Latvijā reģistrētajiem 4’000 elektroauto nav zināms neviens aizdegšanās gadījums. Vienlaikus iekšdedzes automašīnu aizdegšanās gadījumi ir ikdienišķa parādība. Ik gadu Latvijā aizdegas aptuveni 600 automašīnas jeb 1.6 mašīna dienā. Tāpēc, ka tas ir tik regulārs notikums, iekšdedzes auto aizdegšanās nerada tik lielu ažiotāžu kā elektroauto aizdegšanās. Tieši tāpēc šie retie gadījumi izskan ļoti skaļi.
Latvijā ik gadu aizdegas aptuveni 600 automašīnas vai arī Latvijā ik gadu tiek aizdedzinātas aptuveni 600 automašīnas?