Cik lielu nobraukumu patiesībā vajag no elektromobiļa?
Vidējais latvietis gadā nobrauc ap 17’000 km, jeb 46.5 km dienā. Uzlādes staciju tīkls, ko CSDD ir ierīkojis, rāda, ka gandrīz katrus 30 km gar šosejām ir ātrās uzlādes stacija. Jaunais Nissan Leaf no jaunākajām mašīnām piedāvā vienu no mazākajiem nobraukumiem, (270 km ar vienu uzlādi). Uz papīra izskatās, ka vidējais latvietis lādētu Leaf katras 5 – 6 dienas, ja to izlādētu pilnībā un uzlādētu pilnībā katru reizi.
Ja rozete ir pieejama mājās, pie darba vai kādā citā vietā, kur regulāri tiek turēta mašīna, tad par akumulatora uzlādi var neuztraukties vispār. Kamēr cilvēks, kas dzīvo daudzstāvu mājā un kuram pie darba nav iespējams uzlādēt savu mašīnu, ir spiests meklēt publiskās uzlādes stacijas/elektrības rozetes. Pieejamas ir lielveikalu stāvvietas, EuroPark stāvvietas, pusātrās e-Mobility stacijas, un CSDD ātrās uzlādes stacijas. Šīs uzlādes vietas ne vienmēr ir komforta zonā no mājām vai galamērķa, bet nevarētu teikt degvielas uzpildes stacijas visiem ir pa ceļam.
Ar Leaf cilvēks, kas dzīvo Liepājā un grib aizceļot uz Rēzekni (~450 km), uzlādētos vienu reizi pa ceļam un, lādējot mašīnu, tērētu ap 40 minūtēm. Šāds pārtraukums tik vai tā būtu nepieciešams, lai izstaipītos, aizietu uz tualeti vai vienkārši nedaudz atpūstos no ceļa.
CSDD uzlādes stacijas ir izliktas tikai ap šosejām, kas nozīmē, ka, lai dotos ceļā no Ķeipenes uz Alūksni (149 km pa īsāko ceļu) ar vecās paaudzes elektromobiļiem labāk doties pa garākiem ceļiem – 180 km pa A2, uzlādējoties Augšlīgatnē, Bērzkrogā, Launkalnē un/vai Virešos. Pieņemot, ka lādētos katrā no minētajām stacijām 15 minūtes, uzlādes process aizņemtu stundu laika. Tas protams, ir trakākajā gadījumā, kad cilvēks brauc ar vecās paaudzes elektromobili.
Interesants gadījums ir ceļā no Liepājas uz Ventspili. Ja brauc pa īsāko ceļu, tad tie ir 120 km, bet pa ceļam nav nevienas uzlādes stacijas. Lai justos droši par to, ka vecās paaudzes elektromobilis aizbrauks līdz galamērķim, ir jāveic ceļš cauri Skrundai, kas pagarina ceļu līdz 160 km. Tās ir 30 minūtes vairāk ko braukt, neieskaitot lādēšanas laiku.
Protams, ja ikdienā nebrauc vairāk par 80 km tad arī vecās paaudzes elektromobiļi, kas spēj nobraukt līdz 150 km starp uzlādēm vasarā, ir piemēroti. Tiem arī cena ir ievērojami zemāka. Tomēr vietējā prakse rāda, ka cilvēku vairs nesatrauc uzlādes iespējas pa ceļam, ja elektromobilis spēj veikt vismaz 180 km ar vienu uzlādi ziemā. Tas nozīmē, ka ir jāskatās uz elektromobili, kas uz papīra veic ~220 km.
No Latvijā pieejamajām mašīnām, kas ir apskatāmas salonā, šajā kategorijā ietilpst Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf un VW e-Golf. Drīzumā būs pieejamas Hyundai Kona EV un Kia Niro EV (abas piedāvās 450 km starp uzlādēm), Jaguar I-Pace (480 km), Porsche Taycan (450 km), Kia Soul EV (300 km (2019. gada versija)). Kā arī visas Tesla ražotās mašīnas iekļaujas šajā kategorijā. Protams, vienmēr var skatīties lietoto mašīnu tirgū gan Latvijā, gan ārzemēs, bet tas ir stāsts citam rakstam. Jāpiemin, ka ir arī daudzas mašīnas, kas Latvijā nemaz nav nopērkamas salonos, bet citās valstīs ir, piemēram Renault Zoe.