Elektriskā laiva šķērso Baltijas jūru – uzstāda pasaules rekordu
Zviedru jūrnieki uzstādīja pasaules rekordu, braucot ar zemūdens spārna laivu Candela C-8 no Stokholmas līdz Ālandu salām, atzīmējot pirmo reizi, kad elektriskā laiva šķērso Baltijas jūru. Atgriežoties tajā pašā dienā, pierādīja, ka šāds ceļojums ir ar līdz pat 95% zemākām izmaksām nekā ar līdzvērtīga iekšdedzes laiva.
Stokholmā bāzētais tehnoloģiju uzņēmums Candela ir izstrādājis pasaulē pirmās elektriskās zemūdens spārna laivas un kuģus. Šāda veida ūdens transportlīdzeklis, kas lido virs ūdens, patērē par aptuveni 80% mazāk enerģijas salīdzinājumā ar tradicionālajiem ūdens transportlīdzekļiem, nodrošinot gan lielu attālumu, gan lielu ātrumu ar akumulatorā uzglabāto enerģiju.
Mērķis bija parādīt, ka mūsdienās tālsatiksmes elektriskie jūras braucieni ir ne tikai iespējami, bet arī to, ka elektriskā piedziņa kuģos un laivās pārspēj visos veidos ūdens transportlīdzekļus, kas izmanto fosilo enerģiju.
Gustavs Haselskogs, Candela izpilddirektors un dibinātājs
Rekordbrauciens tika veikts no Stokholmas Frihamnas piestātnes 2024. gada 5. septembrī plkst, 6:00 ar Polestar akumulatoru aprīkotajā atpūtas kuģīša Candela C-8 jaunākajā versijā, ko uzlādēja Kempower. Pēc uzlādes pieturas Kapelskārā viņi pusdienlaikā sasniedza Somijas Ālandu salu lielāko pilsētu Mariehamnu, padarot to par pirmo elektrisko laivu, kas šķērsoja Baltijas jūru starp Zviedriju un Somiju. Ostā elektrisko laivu pionierus sagaidīja delegācija, kuru vadīja Ālandu salu premjerministre Kristīna Šēgrena.
Elektrisko laivu trūkums ir to mazais darbības rādiuss, jo tradicionālie laivu korpusi patērē daudz enerģijas. Ar mūsu zemūdens spārnu tehnoloģiju mēs apvienojam lielu ātrumu un lielu darbības rādiusu, vienlaikus sniedzot daudz citu priekšrocību. Lidot pāri Ālandu jūrai pilnīgā klusumā un bez viļņu sitieniem bija absolūti maģiski.
Gustavs Haselskogs, Candela izpilddirektors un dibinātājs
Brauciens tika veikts pārsvarā ar esošo uzlādes infrastruktūru un sadarbībā ar Kempower, uzlādes risinājumu piegādātāju. Kapelskārā Candela uzlāde tika veikta ar Kempower portatīvo uzlādes risinājumu, kas savienots ar ostā pieejamo elektrotīklu. Somijas Mariehamnā laiva tika pieslēgta jahtu piestātnes trīsfāžu kontaktligzdai. Vakarā pulksten 18 elektrisko laivu pionieri lidoja atpakaļ uz Kapelskāru un miglas ietvarā atgriezās savā sākuma punktā Stokholmas Frihamnas piestātnē pulksten 23.00.
Kempower lepojas ar savu ieguldījumu laivošanas elektrifikācijā, palīdzot izveidot zaļākus ūdensceļus. Elektriskās laivas apvienojumā ar zemūdens spārniem piedāvā vislabāko iespējamo efektivitāti, nodrošinot spēcīgu pāreju uz tīrāku laivošanu. Kempower līdzstrāvas ātrās uzlādes risinājumi ir ideāli piemēroti braukšanai ar elektriskajām laivām, un mūsu Kempower Movable Charger ir plug-and-play risinājums, kas nemanāmi integrējas ar elektriskajiem tīkliem, kas jau ir pieejami daudzās jahtu piestātnēs.
Antti Vuola, Kempower tirgus segmentu direktors
Mums patiesībā bija bažas, bet ne par Candela. Ironija ir tāda, ka fotogrāfa ar benzīnu darbinātajai līdzgaitnieka laivai brauciena laikā nācās uzpildīt degvielu piecas reizes, kamēr mēs uzlādējām tikai trīs reizes. Portatīvos lādētājus var uzstādīt lielākajā daļā ostu par zemām izmaksām.
Gustavs Haselskogs, Candela izpilddirektors un dibinātājs
Candela zemūdens spārnu tehnoloģija ļauj ievērojami samazināt jūras transporta izmaksas, kas tika pierādīts, summējot elektrības izmaksas. Ar benzīnu darbināmai līdzīga izmēra laivai, kas pavadīja braucienu, 150 jūras jūdžu laikā bija jāuzpilda 7800 SEK (692 EUR), savukārt Candela C-8 patērēja 213 kWh elektroenerģijas, maksājot aptuveni 400 SEK (35 EUR).
Mēs runājam par 95% zemākām ekspluatācijas izmaksām. Šī ir revolūcija, kas padara jūras braucienus konkurētspējīgus ar sauszemes transportu izmaksu ziņā, ko tagad demonstrēsim Stokholmas sabiedriskajā transportā.
Gustavs Haselskogs, Candela izpilddirektors un dibinātājs
Šoruden Candela P-12, uzņēmuma jaunais zemūdens spārnu prāmis ar 30 pasažieriem, sāks apkalpot maršrutu Ekero-Stokholmas rātsnams, kur paredzams, ka brauciena laiks samazināsies uz pusi, jo neradīs kaitīgus viļņus, ļaujot tam ātri ceļot iekšpilsētā.
Candela nesen paziņoja par darījumu par ūdens transporta tīkla elektrifikāciju Saūda Arābijas milzu projektā NEOM, kā arī prāmju pārdošanu vairākām pilsētām, tai skaitā Berlīnei, Vācijā, un Velingtonai, Jaunzēlandē.
Mēs varam viegli elektrificēt piekrastes sabiedrisko transportu par ļoti zemām izmaksām ne tikai Zviedrijā, bet arī visā pasaulē. Lai veiktu pāreju, ir nepieciešama tikai politiskā griba.
Gustavs Haselskogs, Candela izpilddirektors un dibinātājs
Uzlādēts komentārs
Protams, te ir ne tikai enerģijas veids cits, bet arī piedziņas. Elektrība pret fosilo degvielu un zemūdens spārns pret klasisko motoru aizmugurē. Tomēr fakts paliek fakts, ka 150 jūras jūdzes (aptuveni 278 km) ir ekonomiski lētāks brauciens ar šo elektrisko laivu.
Kaut kad senāk bija baumas, ka arī Rīgā ir vēlme attīstīt līdzīgu jomu un piedāvāt pasažieru pārvadājumus ar elektrisko zemūdens spārna laivām. Šobrīd gan kādu laiku nekas nav dzirdēts šajā jautājumā. Žēl, jo īstenībā Latvija ir labi savienota ar dažādiem ūdensceļiem.