Elektroauto mainās: nedārgie modeļi gatavi ģimenes galvenā auto lomai
Līdz šim elektriskos auto iedalīt segmentos bija vienkārši. Tomēr, parādoties jauniem modeļiem, šāda iedalījuma robežas izzūd.
Kā zināms, tirgus visdažādākajās nozarēs ir pakļauts zināmām svārstībām. To šobrīd piedzīvo arī elektroauto tirgus, un tas liek ražotājiem koriģēt plānus.
Daži uzņēmumi pagarina iekšdedzes auto ražošanas termiņu, bet citi steidz nostiprināt pozīcijas un rada modeļus, kas uzrunā maksimāli plašu pircēju loku. Šo pūļu rezultātā parādās kompakti un pieejami auto, kas spēj pilnvērtīgi uzņemties ģimenes primārā transportlīdzekļa lomu.
Sniedzamības un cenas attiecība
Līdz šim elektriskos auto iedalīt segmentos bija vienkārši. Mazos uzskatīja par piemērotiem pilsētai gan kompaktuma, gan nelielās sniedzamības ar pilnu uzlādi dēļ, savukārt lielākie skaitījās piemērotāki ģimenēm un tiem, kam ikdienā jāveic lielāki attālumi. Tā vēl pirms dažiem gadiem mazie elektroauto ar pilnu uzlādi varēja nobraukt 200–250 km. Tas bija pietiekami ikdienas maršrutiem pilsētā un piepilsētā, bet par maz, lai bez bažām par uzlādi dotos kaut kur tālāk. Šo iemeslu dēļ mazākiem elektromobiļiem tika piešķirta ģimenes otrā transportlīdzekļa loma.
Tomēr, parādoties jauniem modeļiem, šāda iedalījuma robežas izzūd. Jaunākie kompaktie modeļi, piemēram, Mini Aceman (300 km pēc WLTP), Volvo EX30 (gandrīz 350 km bāzes versijā) un Kia EV3 (vairāk nekā 400 km), ar pilnu uzlādi tiek jūtami tālāk, tāpēc atbilst to cilvēku vajadzībām, kuri vēlas gan nelielu un pieejamu elektroauto, gan arī neraizēties par sniedzamību.
Šādi modeļi varētu pamatīgi satricināt kompakto elektromobiļu tirgu, īpaši Baltijas valstīs.
Ilgu laiku pastāvēja divas galvenās problēmas: sniedzamība un cena. Jo tālāk vēlējāties tikt ar vienu uzlādi, jo lielākam un dārgākam bija jābūt automobilim. Redzot šo modeļu cenas, kas bieži vien pārsniedza 100 000 eiro, man par to nākotni bija diezgan lielas šaubas. Tomēr tagad parādās kompaktāki modeļi, to cenas vairs nav kosmiskas, savukārt sniedzamība, ja vien ikdienā nebrauc no Liepājas uz Alūksni, daudziem cilvēkiem ir tieši, kā vajag.
Bloga Dzīve ar elektroauto veidotājs Mārtiņš Labāns
Taču auto tirgus ainu maina un cilvēku izvēli ietekmē vēl viens aspekts.
Protams, te jāmin arī jauno auto cenas. Jā, elektromobiļi ir dārgāki, taču arī iekšdedzes automobiļu cenas aug un aug, un pamazām tuvojas cenu paritāte. Jo sanāk, ka pilna cikla izmaksas videi saudzīgām automašīnām kļūst aizvien pievilcīgākas.
Bloga Dzīve ar elektroauto veidotājs Mārtiņš Labāns
Piemēram, jaunais Mini Aceman maksā nedaudz virs 42 000 eiro, Volvo EX30 – nedaudz virs 41 000 eiro, bet Kia EV3 – zem 40 000 eiro. Piemērojot valsts atbalstu, Kia cena sarūk gandrīz līdz 35 000 eiro, bet versijai ar sniedzamību līdz 600 kilometriem (pēc WLTP) tā ar valsts atbalstu ir zem 39 000 eiro.
Vai elektroauto beidzot der arī dzīvokļu iemītniekiem?
Eiropā galvenie kompaktauto pircēji ir pilsētnieki, un tam ir gauži vienkāršs skaidrojums – ērta manevrēšana apvienojumā ar gana lielu salonu un pietiekamu komfortu tālākiem braucieniem padara tos patiesi universālus. Tiesa, vairākums pilsētnieku dzīvo dzīvokļos, un ērtas uzlādes trūkums daudziem šķiet šķērslis elektromobiļa iegādei.
Tagad jaunajos dzīvokļu kompleksos par to tiek padomāts – tur uzlādes punkti ir opcija pēc noklusējuma. Taču šādi punkti tiek ierīkoti arī agrāk celtos rajonos – tiesa, tas prasa laiku, un to, kad sava kontaktligzda būs pa rokai pilnīgi katram, pagaidām nepateiks neviens. Šeit izdevīgākā pozīcijā ir privātmāju iedzīvotāji, kas auto paši no savas stacijas var uzlādēt ar saules enerģiju vai tad, kad elektrība ir vislētākā.
Tomēr, pat ja pie jūsu mājas nav pieejama uzlādes stacija, jaunajiem kompaktauto ir pieejami lielāki akumulatori, tāpēc ideju par šāda auto pirkšanu noteikti nevajag atmest. Parēķiniet – ja dienā nobrauc 60–70 kilometrus, uzlādēt tādus modeļus kā Volvo EX30 (sniedzamība ap 690 km ar 69 kWh akumulatoru) un Kia EV3 (vairāk nekā 600 km ar 81 kWh akumulatoru) vajadzēs tikai vienu reizi nedēļā. Turklāt Kia EV3 gadījumā var izmantot 135 kW uzlādes jaudu, tāpēc, ja šad tad uz brīdi iegriezīsieties ātrajā stacijā, uzlādei laiku nāksies tērēt pavisam maz.
Šobrīd nevar apgalvot, ka jaunie kompaktie modeļi derēs pilnīgi visiem, taču to cena apvienojumā ar sniedzamību un praktiskumu potenciālo īpašnieku loku manāmi palielina.
Dzīvokļu iemītniekiem uzlādes iespēju droši vien būs mazāk, bet es teiktu, ka tas nav nepārvarams šķērslis. Dzīvokļu īpašnieki var apvienoties un ierīkot savu staciju, un izmantot izdevīgus tarifus. Iespējams, lādēt var darbā. Ja uzņēmumam ir stacija un auto pie biroja stāv vairākas stundas, ar to vajadzētu būs gana, lai savāktu rezerves veselai nedēļai. Savukārt tālākā ceļā parasti ir pieejamas ātrās stacijas. Jebkurā gadījumā dzīve ar elektroauto soli pa solim kļūs vienkāršāka. Pirmkārt, jaunie elektroauto ar lielākiem akumulatoriem ir lietojami ļoti elastīgi, un, otrkārt, pilsētā un piepilsētā kāda uzlādes stacija noteikti atradīsies dažu minūšu brauciena attālumā. Līdz ar to elektriskais auto var būt primārais transportlīdzeklis, un ir iespējams iztikt bez iekšdedzes varianta.
Bloga Dzīve ar elektroauto veidotājs Mārtiņš Labāns