Elektromobiļu atlikušās vērtības likumi
Elektrisko transportlīdzekļu tehniskais lēciens un pieaugošā modeļu izvēle pēdējo gadu laikā ir skaidri iezīmējusi autobūves nākotnes vektoru. Tomēr, elektrisko piedziņu izvēloties aizvien lielākam eiropiešu skaitam, auto tirgus pamatlikumi paliek nemainīgi – daži spēkrati saglabā labāku atlikušo vērtību, kamēr citi to zaudē straujāk. Rezultātā pircēji arvien biežāk jautā, kas jāņem vērā, izvēloties elektromobili, lai pēc dažiem gadiem tas tomēr saglabātu pievilcīgu atlikušo vērtību.
Elektrisko transportlīdzekļu tehniskais lēciens un pieaugošā modeļu izvēle pēdējo gadu laikā ir skaidri iezīmējusi autobūves nākotnes vektoru. Tomēr, elektrisko piedziņu izvēloties aizvien lielākam eiropiešu skaitam, auto tirgus pamatlikumi paliek nemainīgi – daži spēkrati saglabā labāku atlikušo vērtību, kamēr citi to zaudē straujāk. Rezultātā pircēji arvien biežāk jautā, kas jāņem vērā, izvēloties elektromobili, lai pēc dažiem gadiem tas tomēr saglabātu pievilcīgu atlikušo vērtību.
Par vienu no moderno elektromobiļu pionieriem var saukt pirmās paaudzes Nissan Leaf, kas debitēja 2010. gadā. Tas bija ne tikai viens no pirmajiem masu elektromobiļiem, bet kādu laiku praktiski arī vienīgā izvēle, ja pircējs vēlējās tradicionālu hečbeku, kas ir piemērots ikdienas vajadzībām.
Šī iemesla dēļ Leaf atlikusī vērtība sākotnēji turējās diezgan augsta, taču, kad parādījās modernāki modeļi, tie neizbēgami ietekmēja Nissan cenas lietoto automašīnu tirgū. Piemēram, 2015. gadā Kia e-Soul piedāvāja ne vien rotaļīgāku izskatu, bet arī lielāku nobraukuma rezervi. Tādā veidā konkurence, kas izpaudusies gan modernākā tehnikā, gan citās iezīmēs, ir samazinājusi Leaf atlikušo vērtību.
Vērtība samazinās, pieaugot konkurencei
Piemēram, pirmās paaudzes Leaf, kas izgatavots pirms astoņiem, deviņiem gadiem, šobrīd maksā apmēram 8 tūkstošus eiro, kas ir aptuveni 20% no tā sākotnējās vērtības. Jaunākas, sešus līdz septiņus gadus vecas mašīnas, maksā aptuveni 10 tūkstošus jeb apmēram vienu trešdaļu no sākotnējās cenas, savukārt tā paša gada izlaiduma gada Kia e-Soul – 14-15 tūkstošus eiro jeb pusi no jauna elektromobiļa cenas.
Kārlis Mendziņš, elektromobiļu entuziasts un Latvijas lielākās elektromobilitātes ziņu vietnes Uzlādēts.lv veidotājs, norāda, ka tehnoloģiju aktualitāte un sniedzamība ar vienu uzlādi ir galvenie aspekti, kas palīdz uzturēt augstāku atlikušo elektromobiļu vērtību.
Piemēram, jauns Hyundai Ioniq savulaik maksāja līdzīgi kā Nissan Leaf, bet tagad Ioniq atlikusī vērtība ir augstāka, jo tas ir tehniski modernāks: ar vienu uzlādi var nobraukt lielāku attālumu, tam ir baterijas dzesēšana un elektriskā piedziņa strādā ekonomiskāk.
Kārlis Mendziņš, elektromobiļu entuziasts un Latvijas lielākās elektromobilitātes ziņu vietnes Uzlādēts.lv veidotājs
Tehnoloģiskais progress
Konkurence starp autoražotājiem virza strauju tehnoloģisko progresu. Pirms desmit gadiem autovadītāji bija gatavi pieņemt elektromobili, kas ar vienu uzlādi nobrauca 100 līdz 150 kilometrus, savukārt tagad uzmanības centrā ir modeļi ar 300 un 400 km sniedzamību. Tas ļauj pieņemt, kas pēc dažiem gadiem to atlikusī vērtība būs labāka, taču eksperts norāda, ka daudz kas būs atkarīgs no tehnoloģiju attīstības gaitas.
Kamēr straujos tempos turpinās progresēt bateriju tehnoloģijas un neizlīdzināsies elektrisko un iekšdedzes auto cenas, vērtības kritums pirmajā gadā iznāks visai prāvs. Vienkāršs salīdzinājums: ar benzīnu darbināma Hyundai Kona maksā aptuveni 20 000 eiro, bet elektriskā versija – ap 40 000, taču pēc pieciem gadiem abi automobiļi maksās līdzīgi vai vismaz starp tiem nebūs radikālas cenu atšķirības. Vienlaikus nekur nav teikts, ka pēc gadiem pieciem par normālu elektromobiļa sniedzamība neuzskatīs, teiksim, 800 km, un varbūt Kona, kas tagad šķiet progresīva, cilvēku uztverē kļūs līdzīga vecajam Leaf.
Kārlis Mendziņš, Latvijas lielākās elektromobilitātes ziņu vietnes Uzlādēts.lv veidotājs
Tāpēc ir svarīgi pievērst uzmanību citiem elektromobiļa parametriem, piemēram, akumulatora uzlādes ātrumam. Lai gan tehnoloģijas attīstās arī šajā jomā, lielai daļai elektromobiļu joprojām ir nepieciešama vismaz pusstunda vai stunda, lai iegūtu pietiekamu lādiņu brauciena turpināšanai.
Daži ražotāji uzlādes jautājumu risina ar 800 voltu sistēmu. Piemēram, Porsche Taycan, viens no pirmajiem elektriskajiem modeļiem ar šādu sistēmas spriegumu, ātrās uzlādes stacijā 100 km sniedzamību iegūst vien piecas minūtes. Tomēr 800 V sistēma nav ekskluzīva dārgo spēkratu privilēģija un jau tagad ir pieejama daudz lētākos elektromobiļos.
Ar tādu ir aprīkots, piemēram, jaunais Kia EV6, auto lietotājam nodrošinot īpaši ātru uzlādi. Tā bateriju no 10 līdz 80 procentu līmenim var uzlādēt 18 minūtēs, savukārt 100 kilometru veikšanai nepieciešamo enerģiju var “uztankot” mazāk nekā četrarpus minūtēs. Atkarībā no versijas ar jauno Kia EV6 varēs veikt līdz pat 510 km lielu attālumu.
Tas nozīmē, ka pat garos ceļojumos starp uzlādēm varēs veikt salīdzinoši lielus attālumus, savukārt uzlādes stacijā pavadītais laiks būs visai īss. Šādi elektromobiļu parametri autovadītāju vajadzības spēs apmierināt diezgan ilgu laiku, tāpēc var prognozēt, ka to atlikusī vērtība paliks salīdzinoši augsta.
Garantijas, kas izkliedē šaubas
Lai gan salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēja automobiļiem elektriskie spēkrati uzbūves ziņā ir vienkāršāki, autovadītāji bieži vien skeptiski raugās uz baterijām, kas ir pati dārgākā elektromobiļa daļa.
Elektromobiļu pircēji arīdzan raizējas par elektromobiļu bateriju spējām ilgtermiņā – uzlādes intensitāti un kapacitāti. Taču trīs vai piecus gadus vecas mašīnas turētājam par to nevajadzētu uztraukties.
Elektromobiļu baterijām atbilstoši Eiropas Savienības prasībām ir astoņu gadu garantija. Vairums ražotāju garantē, ka šī perioda beigās baterijas atlikusī kapacitāte būs 70 procenti vai vairāk.
Kārlis Mendziņš, Latvijas lielākās elektromobilitātes ziņu vietnes Uzlādēts.lv veidotājs
Ar šo garantiju lietots elektromobilis saglabās diezgan augstu atlikušo vērtība pat pēc vairākiem gadiem, turklāt nozīme ir arī auto kopējai garantijai. Piemēram, Kia saviem auto piedāvā septiņu gadu garantiju. Ja pirmais īpašnieks automobili izmanto piecus gadus, tā nākamais lietotājs pārņem ne tikai baterijas, bet arī visu citu daļu garantiju.
Autors: Velocita
Bet laikam jau lielākā problēma ir tā, ka ne visi elektroauto pircēji reāli izvērtē produkta (elektroauto) ražotāja paredzēto pielietojumu un savas vajadzības, paradumus.
Nissan Leaf un daudzi citi pirmie elektroauto tika paredzēti pilsētvidei un tai tie ir un būs gana labi. Tas ka lietotājs ir neapmierināts ar neērtībām garākos par braucienos ar pilsētai domātu auto vairāk nozīmē ka nav izvēlēts piemērots produkts.
Ja kāds nopērk mazu auto viņš parasti nesaka, ka slikts auto jo tajā nevar iesēsties 8 cilvēki, un nelamā ražotāju par to, jo saprot – ražotājs ir paredzējis vietas tikai 4 cilvēkiem.
Latvijas tirgus ir mazs un es domāju, ka Vācijas tirgus labāk raksturo situāciju. Es informāciju salīdzinājumam 16.05.2021 skatījos mobile.de un nešķiroju pēc komplektācijas vai dzinēju jaudas.
Visvieglāk ir salīdzināt Hyundai KONA, Kia SOUL un Hyundai Ioniq jo tiem ir gan iekšdedzes, gan elektriskas versijas.
Lai cenu neuzdzītu dažas praktiski jaunas mašīnas paskatāmies ar nobraukumu 30 000-80 000.
Hyundai KONA 2018 gada iekšdedzes auto piedāvājumā 96 auto cena diapazons 8500-22000Eur (vairums gan ir cenu diapazonā 12000-19000Eur); elektriska versija 16 auto 28000-35000Eur.
Kia SOUL 2014 -2017 gada iekšdedzes auto piedāvājumā 92 auto cena diapazons 7500-18000Eur (vairums gan ir cenu diapazonā 9000-14500Eur); elektriska versija 44 auto 12000-17000Eur.
Hyundai Ioniq 2017- 2018 gada iekšdedzes auto piedāvājumā 32 auto cena diapazons 8000-22500Eur (vairums gan ir cenu diapazonā 12000-18000Eur); hibrīdi piedāvājumā 92 auto cena diapazons 8000-22500Eur (vairums gan ir cenu diapazonā 12000-20000Eur); elektriska versija 53 auto 16000-25000Eur.
Manuprāt raksts rada drusku aplamu priekštatu par elektroauto vērtības kritumu.
Apgalvojumam, ka elektriska un iekšdedzes auto cenas pēc 5 gadiem būs līdzīgas nevar piekrist.
Man vairāk izskatās, ka Nissan Leaf kļuva populārs pirkums un šo auto pircēji ir tik ļoti sūkstējušies par akumulatoru degradāciju, ka auto vērtība ir salīdzinoši zema.
Citiem modeļiem vairāk izskatās, ka cena krīt daudz maz proporcionāli sākuma cenai neatkarīgi no piedziņas (elektro ,hibrīda, vai iekšdedzes).