ES regula apsver aizliegt neuzlādējamas baterijas
Eiropas Savienības Padome pieņēmusi lēmumu par jaunajiem ES noteikumiem attiecībā uz akumulatoru projektēšanu, ražošanu un pārstrādi, kas aizliegtu fiksētās, neizņemamās baterijas.
Eiropas Savienības Padome pieņēmusi lēmumu par jaunajiem ES noteikumiem attiecībā uz akumulatoru projektēšanu, ražošanu un pārstrādi, kas aizliegtu fiksētās, neizņemamās baterijas.
2023. gada 10. jūlijā ES Padome pieņēma jaunu regulu, kas stiprina ilgtspējas noteikumus attiecībā uz baterijām un bateriju atkritumiem. Regula reglamentēs visu bateriju aprites ciklu – no ražošanas līdz atkalizmantošanai un reciklēšanai – un nodrošinās, ka tās ir drošas, ilgtspējīgas un konkurētspējīgas. Jaunā regula aizstās pašreizējo 2006. gada Bateriju direktīvu un papildinās spēkā esošos tiesību aktus, jo īpaši attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanu.
Baterijas ir būtisks elements dekarbonizācijas procesā un ES pārejā uz bezemisiju transporta veidiem. Tajā pašā laikā nolietotās baterijas satur daudz vērtīgu resursu, un mums ir jāspēj atkārtoti izmantot šīs kritiski svarīgās izejvielas, nevis jāpaļaujas uz trešām valstīm. Jaunie noteikumi veicinās Eiropas rūpniecības konkurētspēju un nodrošinās, ka jaunas baterijas ir ilgtspējīgas un veicina zaļo pārkārtošanos.
Terēza Ribera, Spānijas ekoloģiskās pārejas ministre
Neuzlādējamās (baterija, ko nav paredzēts atkārtoti elektriski uzlādēt) pārnēsājamas baterijas būs jāapzīmē ar marķējumu, kas satur informāciju par to minimālo vidējo darbilgumu, kad tās izmanto specifiskos lietojumos, un ar marķējumu, uz kura norādīts “nav atkārtoti uzlādējama”. Līdz 2030. gada 31. decembrim Komisija izvērtēs, cik iespējami ir pasākumi, ar kuriem pakāpeniski aizliegtu atkārtoti neuzlādējamas vispārlietojamas baterijas. Ņemot vērā, ES līdzšinējo pieturēšanos Zaļajam kursam atkārtoti neuzlādējamas baterijas Eiropas Savienībā būs aizliegtas pat ātrāk.
Aprites ekonomika
Jauno noteikumu mērķis ir veicināt aprites ekonomiku, reglamentējot baterijas visā to aprites ciklā. Tāpēc regulā ir noteiktas prasības attiecībā uz nolietotām baterijām, tostarp savākšanas mērķrādītāji un pienākumi, mērķrādītāji attiecībā uz materiālu atgūšanu un paplašināta ražotāja atbildība.
Regulā ir paredzēti ražotājiem noteikti mērķrādītāji pārnēsājamo bateriju atkritumu savākšanai (63 % līdz 2027. gada beigām un 73 % līdz 2030. gada beigām), kā arī noteikts īpašs mērķis attiecībā uz vieglo pārvietošanās līdzekļu bateriju atkritumu savākšanu (51 % līdz 2028. gada beigām un 61 % līdz 2031. gada beigām).
Regulā ir paredzēts mērķrādītājs attiecībā uz litija atgūšanu no bateriju atkritumiem 50 % apmērā līdz 2027. gada beigām un 80 % apmērā 2031. gada beigām, un to var grozīt ar deleģētajiem aktiem atkarībā no tirgus un tehnoloģiju attīstības un litija pieejamības.
Bateriju pases
Ar regulu ievieš marķēšanas un informācijas prasības, cita starpā attiecībā uz baterijas komponentiem un reciklētā materiāla saturu, kā arī elektronisku “baterijas pasi” un QR kodu. Lai dalībvalstīm un tirgus ekonomikas dalībniekiem dotu pietiekami daudz laika sagatavoties, marķēšanas prasības tiks piemērotas no 2026. gada un QR kods – no 2027. gada.
Tāpat ir paredzēti obligātie reciklētā materiāla satura minimālos līmeņi attiecībā uz rūpnieciskajām, SLI un elektrotransportlīdzekļu baterijām. Sākotnēji tie noteikti šādā apmērā – 16 % kobaltam, 85 % svinam, 6 % litijam un 6 % niķelim. Baterijām būs jāpievieno dokumentācija par reciklētā materiāla saturu. Niķeļa-kadmija baterijām reciklēšanas efektivitātes mērķrādītājs ir noteikts 80 % apmērā līdz 2025. gada beigām un citiem bateriju atkritumiem – 50 % apmērā līdz 2025. gada beigām.
Telefoni (un ne tikai) ar maināmām baterijām
Regulā ir paredzēts, ka līdz 2027. gadam tiešajam lietotājam būtu jāvar izņemt un nomainīt ierīcēs iestrādātas pārnēsājamās baterijas, un operatoriem tiek dots pietiekami daudz laika pielāgot savu ražojumu konstrukciju šai prasībai. Tas patērētājiem ir svarīgs noteikums. Vieglo pārvietošanās līdzekļu bateriju nomaiņa būs jāveic neatkarīgam profesionālim.
Jauno noteikumu mērķis ir uzlabot bateriju iekšējā tirgus darbību un nodrošināt godīgāku konkurenci, pateicoties drošuma, ilgtspējas un marķēšanas prasībām. To panāks, izmantojot snieguma, ilgizturības un drošuma kritērijus, stingrus ierobežojumus tādām bīstamām vielām kā dzīvsudrabs, kadmijs un svins un obligātu informāciju par bateriju oglekļa pēdu.