Jaunie emisiju standarti autoražotājiem ir sasniedzami

0

Autoražotājiem nepieciešams, lai 28% no nākamā gada mašīnām būtu elektriskās. Lai gan tas izklausās ambiciozi, tas ir izdarāms.

Publicitates Foto

Eleport uzlādes stacija (Publicitātes foto)

Autoražotājiem nepieciešams, lai 28% no nākamā gada mašīnām būtu elektriskās. Lai gan tas izklausās ambiciozi, tas ir izdarāms.

Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) 19. septembrī publicēja preses relīzi, kurā apgalvo, ka Eiropas auto industrija pieprasa pārskatīt nākamā gada mērķi par ES CO2 emisiju standartiem, kas samazinās līdz 94 g CO2/km WLTP ciklā no līdz šim spēkā esošajiem 118 g CO2/km. Šī regula, kas tiek dēvēta par ES CO2 emisiju standartiem, ir izstrādāta, lai virzītu automobiļu rūpniecību uz 100 % nulles emisiju transportlīdzekļu pārdošanu līdz 2035. gadam un vienlaikus nodrošinātu to, ka Eiropas autoindustrija būtu starptautiski konkurētspējīga. 

Ja mēs skatāmies uz ACEA izceltajām raksturīpašībām – Zaļi un Tīri (“Green & Clean”), Gudri un Efektīvi (“Smart & Efficient”), Droši un Uzticami (“Safe & Reliable”), Globāli un Konkurētspējīgi (“Global & Competitive”) -, tad rodas jautājums, kā ACEA var lūgt ES ļaut autoražotājiem turpināt dedzināt fosilos resursus, jo patiesībā viņi labprāt nepievērš uzmanību nevienam no šiem astoņiem vārdiem (preses relīze ir publicēta zem zaļās sadaļas).

Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) raksta ekrānuzņēmums
ACEA raksta ekrānuzņēmums

Starp argumentiem, kas tiek pasniegti ACEA rakstā ir Eiropas ražotāju konkurētspējas samazināšanās, ja netiks pārcelts šis mērķis uz 2027. gadu, un sarūkošo elektroauto pieprasījumu. Tiem, kas kaut cik seko līdzi elektroauto un vispārīgi autotirgum gan globāli, gan Eiropas līmenī, zina, ka, jā, Eiropas ražotāji nav pietiekami konkurētspējīgi Ķīnā un ka, jā, Vācijas subsīdiju pēkšņā pārtraukšana radīja pieprasījuma burbuli Eiropas lielākajā tirgū, bet bilde nav nebūt tik melna kā viņu rakstā.

Vaidēšana pret darbību

Starptautiskās tīrā transporta padomes (ICCT) pētījumā, kurā ir analizēti 10 lielākie ražotāji, ir secināts, ka visiem šiem ražotājiem, izņemot Volvo, ir jāsamazina CO2 emisijas, lai sasniegtu 2025. gada mērķus. Tiem ir jāpalielina savs elektroauto īpatsvars vidēji par 12% — no 16 % 2023. gadā līdz aptuveni 28 % līdz 2025. gadā. Pētījumā secināts, ka 2025. gada mērķi ir sasniedzami.

2025. gada ražotāja CO2 mērķi salīdzinājumā ar 2023. gada veiktspēju
2025. gada ražotāja CO2 mērķi salīdzinājumā ar 2023. gada veiktspēju (Avots: ICCT)

ICCT pētījumā atklājās, ka Volkswagen un Ford saskaras ar vislielākajiem izaicinājumiem, jo jāsamazina emisijas par aptuveni 21%. Vienlaikus arī Toyota CO2 emisijas jāsamazina par vairāk nekā vidēji par 12% kā tas ir jādara arī Hyundai un Mercedes-Benz. Starp klasiskajiem autoražotājiem, kam ir vēl jāsamazina CO2 emisijas ir BMW, Kia un Stellantis grupa, kam jāsamazina emisijas par 9% līdz 11%. Volvo ir vienīgais, kuram jau šobrīd mērķis ir sasniegts. Nemaz neminot Tesla, kam vidējās tiešās CO2 emisijas ir 0.

Ražotāji var apsvērt dažādas pieejas, lai sasniegtu savus CO 2 samazināšanas mērķus:

  • Vairāk elektroauto: palielinājums būtu no 8% līdz 18% punktiem atkarībā no konkrētā ražotāja, taču, apvienojot ar citiem veidiem, var samazināt nepieciešamo elektroauto īpatsvaru līdz 4%–12%. 
  • Kvotas no citiem ražotājiem: tie ar lielākām emisijām var apvienoties ar autoražotājiem, kas rada mazāk emisiju. Piemēram, Volkswagen grupai būtu jāpalielina elektroauto daļa ne vairāk kā par 8%, ja sadarbotos ar Tesla, nevis 17%.
  • Efektīvāki iekšdedzes auto: Savā esošo modeļu portfelī ražotāji var pielāgot savu pārdošanas stratēģiju no smagākajiem un CO2 emisiju intensīviem transportlīdzekļiem uz efektīvākiem modeļiem. Turklāt ražotāji var efektīvi samazināt atsevišķu modeļu CO2 emisijas, izmantojot hibrīda tehnoloģiju.
  • Lādējamie hibrīdi: Lai gan spraudņu hibrīdi kaitē klimatam to daudz augstāko reālo CO2 emisiju dēļ, atsevišķu spraudņa hibrīdmodeļu tirgus daļas palielināšana ievērojami samazinātu ražotāju flotes vidējās CO2 emisijas.

CO2 mērķi ir sasniedzami

Pētījumā secināts, ka 2025. gada CO2 mērķi sasniedzami, ņemot vērā vēsturisko CO2 samazinājumu, regulējuma elastību un spēka piedziņas veidu tehnoloģisko pieejamību.

  • Vēsturiski autoražotāji ir panākuši ievērojami lielākus CO2 samazinājumus. Vidējais CO2 samazinājums par 12 %, kas vajadzīgs no 2023. līdz 2025. gadam, ir aptuveni puse no samazinājuma kāds bija prasīts 2019. gadā.
  • Elektroauto īpatsvara pieaugums, kas nepieciešams hipotētiskajām ražotāju kvotu maiņām, ir līdz 1.5 reizei lielāks nekā nepieciešams.
  • Ražotāju CO 2 emisiju rādītāju vēsturiskā trajektorija liecina par spēju pēkšņi mainīties. Lai gan emisijas pieauga par 1% gadā no 2015. līdz 2019. gadam, tās samazinājās par 1% mēnesī no 2019. līdz 2021. gadam, kad tika ieviests stingrāks mērķis.
Autoražotāju vidējā CO2 veiktspēja salīdzinājumā ar CO2 mērķiem, 2012.–2025.
Autoražotāju vidējā CO2 veiktspēja salīdzinājumā ar CO2 mērķiem, 2012.–2025. (Avots: ICCT)

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: