Jauns Ginesa rekords “uzlādē” elektroauto fanus
Otrpus Atlantijas okeānam sasniegts jauns elektroauto rekords – ar jauno Kia EV6 braucot pāri Amerikas Savienotajām Valstīm, fiksēts īsākais akumulatora uzlādes laiks.
Otrpus Atlantijas okeānam sasniegts jauns elektroauto rekords – ar jauno Kia EV6 braucot pāri Amerikas Savienotajām Valstīm, fiksēts īsākais akumulatora uzlādes laiks.
Veicot 4635 jūdzes (7459 km) septiņas dien as ilgajā ceļā no Ņujorkas līdz Losandželosai, brauciena dalībnieki akumulatora uzlādēšanai veltīja vien 7 stundas 10 minūtes un 1 sekundi, tādējādi iepriekšējo rekordu, kuru turēja Tesla Model S, uzlabojot vairāk nekā par 5 stundām (12 stundas 48 minūtes un 19 sekundes).
Interesanti, ka vidēji apstāšanās akumulatora uzlādes dēļ aizņēma mazāk nekā 20 minūtes. Tāpēc ceļotāji mašīnas rezerves neatjaunoja naktī, kamēr paši gulēja, bet paļāvās uz EV6 spēju ātri uzlādēt akumulatoru, izmantojot īpaši ātrās uzlādes stacijas.
Balstīts uz speciāli izstrādātas elektromobiļu E-GMP platformas, EV6 var pieņemt līdz pat 350 kW lielu uzlādes jaudu, tāpēc atbilstošās stacijās tā akumulatoru no 10 līdz 80% var uzlādēt nieka 18 minūtēs, bet ar 4 minūtēm pietiek, lai to uzlādētu pietiekami nākamajiem100 kilometriem. Atkarībā no izvēlētās modeļa versijas akumulatora kapacitāte var būt pat 77,4 kWh, bet motora jauda – no 125 līdz 430 kW , savukārt maksimālā sniedzamība ar vienu uzlādi – 528 km.
Auto ir gatavi, jāsasparojas infrastruktūras attīstītājiem
Izdevējs un žurnāla Auto Bild Lietuvas galvenais redaktors Vitolds Miļus ir viens pieredzējušākajiem autoceļotājiem un sportistiem ne tikai Baltijā, bet arī visā Eiropā. Viņa kontā ir divi pasaules rekordi (visīsākajā laikā mēroti maršruti Lisabona – Vladivostoka un Nordkaps – Keiptauna), ekspedīcijas uz nomaļiem pasaules nostūriem, kā arī dalība daudzos ekorallijos un elektroauto sacensībās. Viņš uzskata, ka ar elektroauto jau tagad iespējams doties tūkstošiem kilometru braucienos, tikai pirms tam rūpīgi jāizpēta maršruts. Pēc ceļotāja pieredzes, ražotāju piedāvājums ir pietiekami plašs un ietver spēkratus, kas ir piemēroti gariem ceļojumiem kopā ar ģimeni. Vienīgais, kas var sagādāt raizes, ir infrastruktūra.
EV6 var ātri uzlādēt, tajā ir patīkami atrasties, tāpēc pati mašīna diez vai kļūs par ceļojuma pudeles kaklu, drīzāk pārsteigumus sagādās infrastruktūra. Dodoties uz ārzemēm, nākas izmantot dažādu operatoru stacijas, bet tās nebūt nav vienādas. Tāpēc ir svarīgi zināt, ka, šķērsojot daudzas valstis, nāksies saskarties ar dažādām sistēmām, kam būs unikālas izmantošanas nianses: sākot no lietotnēm, kurās nav angļu valodas, un beidzot ar pakalpojuma aktivizēšanas slazdiem, no kuriem nespēj izkļūt pat pieredzējuši lietotāji.
Auto Bild Lietuvas galvenais redaktors Vitolds Miļus
Pateicoties ātro uzlādes staciju tīkla attīstībai, cilvēki, kas ceļo pa Eiropu ar moderniem elektromobiļiem, jūtas arvien komfortablāk: ātrā uzlāde sniedz zināmu drošības sajūtu un ļauj spontāni mainīt maršrutu. Tāpēc speciālists iesaka pievērst lielāku uzmanību tieši šim aspektam.
Ātrā uzlāde ir ļoti laba lieta, taču, lai to pilnvērtīgi izmantotu, jāizvērtē infrastruktūra plānotajā maršrutā. Un jāskatās ne tik daudz uz staciju skaitu, cik uz to, vai tās ir ātrās vai lēnās.
Auto Bild Lietuvas galvenais redaktors Vitolds Miļus
Ātruma faktors
Kā jau ierasti, elektroauto īpašniekiem tiek ieteikts akumulatoru uzlādēt līdz 80 procentiem. Ja turpina virs šī skaitļa, uzlādes process ievērojami palēninās, tāpēc tiem, kas ceļā vēlas ietaupīt laiku, nav vērts gaidīt. Un attiecīgi ir vērts veicamā attāluma nogriežņus aprēķināt tā, lai gadījumā, ja izvēlētā stacija nedarbojas vai ir ļoti noslogota, nākamā būtu sasniedzama.
Es nekad nevienam neieteiktu braukt līdz tukšam akumulatoram. Mans padoms pat tiem, kas nekad nešķērso valsts robežu, – allaž nodrošinieties ar pietiekamu enerģijas rezervi, lai nepieciešamības gadījumā spētu aizkulties vienu staciju tālāk nekā domāts. Es pats garākos braucienos elektroauto cenšos uzlādēt katru reizi, kad apstājos. Ja ir iespējams ātri iegūt 100 km rezervi, apstājoties uz 10 minūtēm, – kāpēc to neizmantot?
Auto Bild Lietuvas galvenais redaktors Vitolds Miļus
Tāpat eksperts min vēl kādu aspektu. Vācijā cilvēki ir pieraduši braukt ar maksimālo ātrumu, bet vietās, kur ierobežojumu nav – tik ātri, cik ļauj mašīna. Arī jaudīgi elektroauto var sasniegt iespaidīgu ātrumu – pilnpiedziņas EV6 ar 277 kW jaudu tie ir 188 km/h.
Taču Vitolds uzsver, ka ir svarīgi zināt, kā mašīnas veiktspēju ietekmē ātra braukšana. Ja vēlaties lidot pa Polijas vai Vācijas lielceļiem, noskaņojieties, ka akumulators būs jālādē biežāk. Pretējā gadījumā pastāv risks, ka līdz nodomātajam mērķim netiksiet.
Enerģijas patēriņš būtiski pieaug, pieaugot ātrumam, tāpēc drīz vien jebkurš saprot, ka pārvietoties šādā režīmā gluži vienkārši nav vērts. Izvēloties mašīnai saudzīgāku ātrumu, patēriņu iespējams samazināt vairāk nekā divkārtīgi, pie viena būtiski palielinot veicamo attālumu.
Auto Bild Lietuvas galvenais redaktors Vitolds Miļus
Viesnīcas gan nakšņošanai, gan uzlādei
Autobraucēji arvien biežāk izmanto specializētās lietotnes, lai plānotu, kur un cik daudz papildināt elektromobiļa rezerves. Vitolds Miļus iesaka: “Meklējot viesnīcas, pārbaudiet, vai tajās ir uzlādes iespēja – tas ir ļoti svarīgi. Vairākumā gadījumu viesnīcas nodrošina bezmaksas uzlādi, un tūristiem tas ir īpaši ērti, jo no rīta auto ir gatavs jaunam ceļa posmam un ne par ko nav jāuztraucas.”
Protams, garajos ģimenes ceļojumos var būt vairāk pieturu, nekā sākotnēji iecerēts: lai izkustētos, paēstu vai tuvāk iepazītu vietu. Tāpēc, plānojot maršrutu, ir vērts izvēlēties tādas izklaides vietas, kur ir uzlādes stacijas. Tās var atrast ne tikai pie šosejām un reģionālajiem ceļiem, bet arī pilsētās, kā arī atpūtas un tirdzniecības vietās.
Vitolds Miļus vērš uzmanību arī uz to, ka lielākā daļa jauno elektroauto jau tagad bez problēmām sasniedz 200 km, tāpēc pieturas var rēķināt ar šādu intervālu.
Ieteicams izvēlēties ātrās stacijas, un ļoti labi, ja tās tuvumā ir kafejnīca vai lielveikals, kur lietderīgi pavadīt laiku, kamēr mašīna lādējas . Visus šos aspektus var noskaidrot un izpētīt jau plānošanas stadijā, tāpēc grūtībām ar to atrašanu nevajadzētu būt. Lielākā daļa Eiropas uzlādes staciju izvietotas tieši pēc šādas loģikas, proti – blakus atpūtas iestādēm. Parasti šādas pieturvietas ir labi uzturētas un retāk sagādā nepatīkamus pārsteigumu s autovadītājiem.
Auto Bild Lietuvas galvenais redaktors Vitolds Miļus