Elektroauto īpašnieka jautājumi, izvēloties benzīna mašīnu
Saka jau, ka elektroauto īpašnieks uz iekšdedzes auto vairs neskatās. Tomēr, kā būtu, ja tas būtu jādara? Pie tam pirmo reizi?
Saka jau, ka elektroauto īpašnieks uz iekšdedzes auto vairs neskatās. Tomēr, kā būtu, ja tas būtu jādara? Pie tam pirmo reizi?
Nu jau Latvijā ir teju 4000 elektroauto, t.i., 4000 pieredzes stāsti. Dažiem elektroauto ir kā otrā mašīna ģimenē, citiem vienīgā, citiem pirmā vispār, citiem tā ir darba mašīna. Teju visi saskarās ar interesantiem jautājumiem no līdzcilvēkiem par šo izvēli. Dažreiz tie jautājumi ir tik smieklīgi, ka liekas, ka nevar saprast, vai atbildēt nopietni.
Tomēr kā būtu, ja situācija būtu apgriezta? Kā būtu, ja elektroauto īpašniekam būtu daudz jautājumu par iekšdedzes dzinēja auto ar fosilo degvielu. Tie varētu būt sekojošie:
1. Esmu dzirdējis, ka benzīnu nevar uzpildīt mājās kamēr guļ
Cik bieži tā ir jāuzpilda un vai ir informācija, kurās vietās Latvijā? Vai varētu nākotnē būt arī risinājumi degvielas uzpildei mājās? Vai tā ir taisnība, ka benzīns un dīzelis ir tik bīstami, ka to labāk uzpildīt tikai speciālā degvielas uzpildes stacijā, nevis mājās/darbā/lielveikalos/viesnīcās? Aplejoties it kā drēbes smird.
2. Vai ir taisnība, ka cilvēki var nozagt degvielu no uzpildītas automašīnas?
Man darbā kāds stāstīja – viņam ir benzīna mašīna. Tas neesot pārāk sarežģīti. Draugs man teica, ka izpūtēji sarūsē un izdeg caurumi, kā arī cilvēki nozogot to elementus reto materiālu dēļ. Un dažām mašīnām tek motoreļļa. Esmu manījis, ka zem viņa mašīnas uz stāvvietas paliek tāda kā maza tumša peļķe.
3. Vai tā ir taisnība, ka benzīns ir nedrošs?
Vai man iztukšot bāku pēc katras braukšanas? Benzīns ir uzliesmojošs un motorā to sadedzina vairākas reizes minūtē. Cik droši ir ar tādu braukt tik tuvu savām kājām? Vai ir kāds drošības mehānisms, kas aptur automašīnu no aizdegšanās? Vai naftas ieguve un pārstrāde benzīnā izraisa vides problēmas, konfliktus un lielus karus?
4. Vai benzīna automašīnā es varēšu atgūt degvielu atpakaļ, samazinot ātrumu vai braucot no kalna lejup?
Kad es bremzēju vai ripoju lejā pa kalnu ar elektroauto, es rekuperējot iegūstu atpakaļ daļu no elektrības. Vai kas līdzīgs ir iespējams ar benzīnu? Ja nē, vai ir kāds progress sagaidāms šajā jautājumā?
5. Kāds ir ziemas patēriņš?
Ir lasīts, ka elektroauto patērē vismaz 3 reizes mazāk enerģijas nekā iekšdedzes auto. Parasti ziemas laikā elektroenerģijas patēriņš palielinās par 20%. Par cik tas palielinās iekšdedzes auto?
6. Vai aizture starp pedāļa nospiešanu un paātrinājumu ir normāla?
Izmēģinājuma auto pie kāda no mašīnu dīleriem, ar kuru es pabraucu, ikreiz bija neliela aizture jaudas izdošanai no brīža, kad nospiedu akseleratora pedāli, līdz auto sāka paātrināties. Vai tas ir normāli un tā benzīna automašīnām ir jābūt? Bija arī neparasta skaņa no mašīnas priekšas ikreiz, kad nospiedu pedāli. Cik bieži ir jāeļļo, lai samazinātu to?
7. Kādas apkopes man būs jāveic un cik bieži?
Auto pārdevējs minēja eļļu motorā un zobsiksnas, kas regulāri jāmaina. Cik bieži un cik maksās šīs apkopes, un kas notiek ar veco eļļu. Runā, ka arī bremžu kluči nolietojas daudz ātrāk nekā elektroauto.
8. Vai es to varēšu droši darbināt garāžā?
Man patīk priekšsildīt mašīnu ziemā un atdzesēt vasarā pirms es braucu. Man teica, ka automašīnu slēgtā telpā, piemēram, garāžā, nevar darbināt, jo izplūdes gāzes mani nobeigs. Vai tā ir taisnība?
9. Vai tiešām ir tik dārgi braukt ar benzīnu?
Vai taisnība, ka iekšdedzes auto ekspluatācija esot dārgāka? Pilna bāka maksā aptuveni 100 €. Pilna uzlāde izmaksā starp 15 un 25 eiro, un arī citas izmaksas esot zemākas.
10. Vai es varēšu aizbraukt pie radiem Vācijā?
Lasīju, ka daudzās pilsētās jau aizliedz vai drīzumā aizliegs braukt ar iekšdedzes mašīnām. Vai ir taisnība? Vai tiešām tās tik ļoti piesārņo pilsētu gaisu?
11. Vai es kādreiz varēšu uzpildīt savu iekšdedzes automašīnu no saules?
Man mājās ir saules paneļi. Man patīk, ka saulainās dienās vismaz daļu no nepieciešamās elektroenerģijas es iegūstu no saules tepat. Vai ir iespējams saules enerģiju pārvērst benzīnā? Tad varētu uzlikt uz jumta saules paneli, kas uzpildītu bāku. Kaut gan, laikam labāk tomēr atstāt tukšu bāku, kad nebrauc…
Iedvesma no:
Ja man būtu tik daudz naudas, lai nopirktu auto, tad es tā vietā labāk nopirktu karieti, iejūgtu tur četrus zirgus un varētu ceļot cik vien tālu vēlos, tikai reizēm apstājoties pie zaļas pļavas, lai mani zirgi varētu paēst – tā vietā, lai riņķotu apkārt, meklējot uzpildes stacijas, kas pa visu pilsētu ir tikai viena vai divi gabali.
Šis stāsts neko neatgādina?
Es nekad nepirktu lietotu elektroauto, tur remontā var iegrābties uz jauna benzīna auto cenu.
Mums jau baksta mainiet auto ik pēc 10 gadiem, bet vai tad nav tieši otrādi, dabai saudzīgāk lietot jau to kas ir, nevis ražot jaunu it īpaši ražošanā nedraudzīgu elektroauto?
Ja naftas ieguves un sadedzināšanas process nebūtu tik ļoti videi kaitīgs, tad varētu piekrist.
“It īpaši ražošanā nedraudzīgs” – vai, Andri, zini, cik ļoti salīdzinoši ir atšķirība? Agrāk teica par 30% sliktāk nekā ražot jaunu iekšdedzes, tagad, kad apjomi ir lielāki, jau tuvāk 15%. Ņemot vērā, ka detaļu elektroauto ir mazāk, ražošanas tempiem pieaugot, vajadzētu būt videi saudzīgāk ražot elektroauto nekā iekšdedzes.
Par drošību aizdegties, tas tieši pie elektroauto, ja tas aizdegas un jūs esat mašīnā, tad izdzīvošanas % ir tuvu 0, elektroauto nereāli grūti nodzest un dūmi pārņem visu dažu sekunžu laikā.
Ja elektroauto aizdegas, kas pēc, statistikas datiem spriežot, notiek 10x retāk, tad degšana nav eksplozīvas dabas. Izglābšanās iespējas ir teju 100%, ja cilvēks ir pie samaņas.
Vai elektro auto var uzpildīt mežā?
Var
Arī elektroauto tek eļļīte no reduktora un dzesēšanas šķidrums tiek motorā pēc kāda nobraukuma. Internetā jau servisi padalās ar veco elektroauto vainām,un tur naudiņas ripo smukas. Un tie vecie auto ir tikai knapi desmit gadi.
Tas būtu mazākais….ko EV saka kad ārā ir +30 grādi pēc Celsija?Batereja pārkarsusi,nelādējās.Un pēc gadiem pieciem kad sāks nobirt invertori,Leaf lietots invertors ap 15000nok.~1500€.Teslām elektro motorus maina tāpat kā riepas.Batereju pat pieminēt negribās.Un protams plānošana pirms tālāka brauciena…Piemirsu….ja netīšām kāda dabas katastrofa,pārrāvumi elektrotīklos,ko tad?Ar iekšdedzes dzinēju piebrauc pie kāda ekskavatora vai traktora,nolej degvielu un gāz tālāk.
Es jau esmu noguris no tā mīta par EV kā *otro* auto ģimenē… 🤦♂️
Kāda jēga auto ar augstu iegādes cenu un ļoti zemām ekspluatācijas izmaksām izmantot kā otro auto, nevis kā galveno ikdienas auto, uz kura uztin maksimumu kilometrus?!
Kaut kā baisi būtu ieksdedzes auto savām ikdienas vajadzībām izvēlēties. Ar EV ir videi un naudas makam drošāka braukšana. Vienīgi spiedīgos apstākļos, kara vajadzībām labi derētu arī benzīna bruņmašīna vai tanks.
Protams, makam draudzīgākas, atskaitot to ka normālu degvielas mašīnu var zem 1000€ nopirkt un lietots EV kuram gandrīz garantēts ka baterija jāmaina maksā 5reiz vairāk, arī manuprāt videi draudzīgāk ir braukt ar 30 gadus atpakaļ ražotu mašīnu kura iespējams ka vēl 30 gadus ies, nevis katrus 10 gadus rakt litiju un ražot jaunu
Par 1000 eiro ir garantēti tikai lūžņi! Tādus lūžņus uz ielas vairs laist nedrīkst! Bojāta emisijas kontroles sistēma, bojāta zobsiksna, izplūdes gāze sarūsējusi un virsbūve drīz izjuks! Visur pil eļļa un saindē vidi! Automašīnas nav būvētas tā, lai tās kalpotu 30 gadus, nemaz nerunājot par ilgāku laiku! Diemžēl CSDD joprojām ir pārāk neuzmanīgs! Bet kurss ir nolikts pareizajā virzienā! Likumi kļūst stingrāki un īpaši jau uzrakstītās rindkopas lēnām tiek pildītas! Tā turpināt, un fosilā kurināmā cenai ir jāpaaugstinās, lai tā segtu piesārņojuma izmaksas! Mums nav aizvietojošas planētas, un cilvēkiem, kas dzīvo austrumos, tas lēnām jāsaprot!