[Papildināts] Jurista viedoklis: Cik pieejams būs atbalsts elektroauto iegādei?
Centienos sasniegt Eiropas un Latvijas klimatneitralitātes mērķus, pagājušā gada nogalē plaši izskanēja ziņa, ka iedzīvotājiem būs pieejams valsts atbalsts gan jaunu, gan lietotu elektroauto iegādei.
Centienos sasniegt Eiropas un Latvijas klimatneitralitātes mērķus, pagājušā gada nogalē plaši izskanēja ziņa, ka iedzīvotājiem būs pieejams valsts atbalsts gan jaunu, gan lietotu elektroauto iegādei.
Uzlādēts komentārs ir atrodams zem šī viedokļa
Nesaistīti izskanēja arī ziņa, ka Rīgas dome kā vienu no iespējamiem emisiju ierobežošanas pasākumiem apsver privāto auto iebraukšanas maksu Rīgas centrā. Uz šī fona, iespējams, varētu pieaugt cilvēku interese par elektroauto iegādi. Pēdējos gados radīta arī pievilcīga infrastruktūra – Rīgā un tās apkārtnē jau šobrīd darbojas aptuveni 50 elektroauto uzlādes stacijas (visā Latvijā vairāk nekā 150), un arī atsevišķi degvielas mazumtirgotāji ir paziņojuši par mērķi uzstādīt savās degvielas uzpildes stacijās elektroauto uzlādes vietas. Taču ir vērts tuvāk apskatīt procedūru, kas izstrādāta atbalsta piešķiršanai elektroauto iegādei.
Atbilstošos noteikumus Ministru kabinets pieņēma jau 2021. gada 27. decembrī. Iepazīstoties ar noteikumu saturu, jau uzreiz seko pirmā vilšanās. Izrādās, runa tomēr nav par tiešu atbalstu privātpersonai, kura nolēmusi pamēģināt ikdienā braukt ar elektroauto. Izrādās, runa ir par konkursu, kurā var pieteikties tikai uzņēmēji – jaunu un lietotu automašīnu tirgotāji, kas reģistrējuši šādu savu saimniecisko darbību un tirdzniecības vietu. Tātad cilvēks, kurš vēlas braukt ar elektroauto, pats nekur pieteikties un tiešā veidā nekādu atbalstu elektroauto iegādei saņemt nevar. Arī cilvēks, kurš labprāt pārdotu tālāk savu agrāk iegādāto elektroauto, savam pircējam šo atbalstu piedāvāt nevar. Tikai reģistrēti automašīnu tirgotāji var pieteikties, bet var arī nepieteikties projekta konkursā, savukārt pircējam, izvēloties sev tīkamu auto, jāpievērš uzmanība ne tikai auto cenai un kvalitātei, bet arī tam, kas ir šī auto pārdevējs un vai viņš ir pieteicies konkursā atbalsta saņemšanai.
Turpmākie noteikumi paredz virkni kritēriju, kuriem jāatbilst projekta iesniedzējiem. Īsumā – auto tirgotājiem, kuri vēlētos saviem pircējiem piedāvāt atbalstu, jābūt nevainojamiem gan nodokļu jomā, gan darba tiesību jomā, gan citu projektu realizācijas jomā. Nevainojamiem jābūt arī attiecīgā uzņēmuma īpašniekiem, patiesā labuma guvējiem un valdes locekļiem.
Ja auto tirdzniecības uzņēmums atbilst visiem kritērijiem, piesakās konkursā un saņem atbalstu, tam jārēķinās, ka šis atbalsts būs uzskatāms par valsts atbalstu tieši konkrētajam uzņēmumam, lai gan patiesībā taču ar auto brauks tā nākamais īpašnieks! Tas savukārt nozīmē virkni komercdarbības atbalsta uzraudzības un vērtēšanas nosacījumu, kas bez šaubām attiecīgajam uzņēmējam radīs grūtības un neērtības, kamēr motivācija jeb ieguvums tās uzņemties nav skaidri saskatāmi.
Vēl vairāk – Ministru kabineta noteikumi paredz, ka izmaksas ir uzskatāmas par attiecināmām vienīgi tad, ja persona, kura attiecīgo auto ir nopirkusi, turpina braukt ar šo auto vismaz piecus gadus, nobraucot vidēji 10 400 kilometrus gadā. Tātad – auto tirgotājs ir atbildīgs par to, lai viņa pircējs savu iegādāto auto pēc iespējas vairāk lietotu, nevis, piemēram, jaukā laikā brauktu ar velosipēdu. Pretējā gadījumā izmaksas nebūs attiecināmas, kas faktiski nozīmē – saņemtais atbalsts būs jāatmaksā. To tieši paredz noteikumu 67. un 68. punkts. Proti – ja esi izlēmis iegādāties elektroauto un saņemt atbalstu, tad brauc ar to pat tur, kur citkārt aizietu kājām vai aizbrauktu ar velosipēdu. Citādi atdod saņemto atlaidi.
Līdzīgi kā jebkuram konkursam, arī šim, protams, ir noregulēts uzraudzības un atskaitīšanās mehānisms. Automašīnu tirgotājam atskaites jāiesniedz reizi nedēļā neatkarīgi no tā, vai šajā laikā kāds elektroauto tiešām ir pārdots vai nē. Arī cilvēkam, kurš iegādājies auto, jāsniedz regulāras atskaites Vides investīciju fondam. Tiesa – tikai reizi gadā, nevis reizi nedēļā. Turklāt šajā piecu gadu periodā Vides investīciju fondam ir tiesības ierasties pārbaudēs gan pie auto tirgotāja, gan pie auto pircēja, lai apskatītu iegādāto transportlīdzekli. Atskaites neiesniegšana, protams, būs projekta nosacījumu pārkāpums, kam visticamāk sekos sankcijas.
Konkurss šobrīd ir izsludināts un tā nosacījumi un visi pieteikšanās dokumenti ir pieejami Vides investīciju fonda tīmekļa vietnē http://www.lvif.gov.lv/. Pieteikšanās termiņš ir 2022. gada 3. februāris. Diemžēl visi projekta īstenošanas smagnējie nosacījumi un ar tiem saistītā birokrātija, daudzie nosacījumi, kritēriji un prasības liek domāt, ka automašīnu tirgotāju interese par šo atbalstu nebūs liela. Taču ja auto tirgotāji atbalstam nepieteiksies, tad tas nebūs pieejams arī pircējiem. Rezultātā jau atkal aiz dokumentu kalniem tiek pazaudēts mērķis – atbalstīt un papildus motivēt tieši tos cilvēkus, kuri būtu gatavi uzdrošināties pamēģināt, kā tas ir – iekšdedzes dzinēja auto aizstāt ar videi draudzīgāko elektroauto.
Autors: Inga Bite, Zvērinātu advokātu biroja “CersJurkāns” juriste
Uzlādēts viedoklis
Protams, ka ir mīnusi, un protams, ka ir čakars. Šeit ir jāatskaitās Eiropai par izlietotiem klimata naudas līdzekļiem un tamdēļ birokrātija ir pēc pilnas programmas. Prasība par nobraukumu ir loģiska, jo, iedot atbalstu, pretim neprasot neko, nebūtu loģiski. Kā arī 10’400 km ir krietni mazāk nekā 14’500 km, kas ir vidējais auto nobraukums gadā Latvijā. Jauni auto pat nobrauc vairāk. Tomēr jāatzīst, ka kopumā birokrātiskais process varēja būt draudzīgāks.
Prasība, lai nauda iet cauri oficiālajam auto tirgotājam gan ir loģiska, jo tā var nodrošināties pret to, lai nenotiktu situācija, kurā draugs draugam pārdod, bet turpina lietot un naudu sadala uz pusēm. Lielais mērķis jau ir palielināt EV skaitu, nevis izdalīt naudu.
Uzlādēts jau iepriekš izteica komentārus, izceļot sistēmas trūkumus, tomēr galvenais trūkums tika novērsts un var iegādāties EV ar atbalstu, ņemot to operatīvajā līzingā.
Man arī liekas, ka kritika par šo visu ir pārāk daudz, neloģiska un bieži vien iet zem kategorijas “labāk turpināsim braukt ar degvielu”.. Atbalsta mērķis – panākt lielāku EV skaitu Latvijā. Kā šis mērķis tiks sansiegts, līdzfinansējot Latvijas pilsoņa A mašīnas pārdošanu Latvijas pilsonim B? Tādēļ ir tikai loģiska jaunu reģistrāciju līdzfinansēšana.
Izvēle atbalstu īstenot caur dīleriem varbūt tiešām ir vienīgais strīdīgais punkts. Bet arī tam ir savi plusi – šādā veidā, vismaz teorētiski, vajadzētu atvieglot EV iegādi pie dīlera, jo visi papīri jau būs sakārtoti, un pircējam nekas šajā sakarā nebūs papildus jādara. Un kaut kā negribētu ticēt, ka jebkurš sevi cienošs dīleris, kuram reāli interesē pārdot EV, nepieteiksies atbalstam tikai tāpēc, ka negribēs krāmēties ar papīriem
Par nobraukumu – es joprojām brīnos, ka cilvēki visu laiku vārās par to 52 t. km nobraukumu, bet nekad nepiemin, ka gadījumā, ja šis nebūs nobraukts, tad jāatmaksā būs tikai starpība, nevis visa summa. To var izlasīt likumprojekta https://likumi.lv/ta/id/328761-emisijas-kvotu-izsolisanas-instrumenta-finanseto-projektu-atklata-konkursa-siltumnicefekta-gazu-emisijas-samazinasana-transporta 68. punktā. īsti nesaprotu, vai es nemāku korekti lasīt, vai arī šis punkts tiek speciāli ignorēts, lai kārtējo reizi pasūdzētos, ka “viss ir slikti”?
Šo līdzfinansēšanas produktu var salīdzināt ar 52kwh renault zoe apsildes palaišanu uzlādes laikā,kurš to ir izbaudījis zinās.Lietuvā,pats saskāros ar šo,lietuvietis ,kā fiziska persona iegādājās no manis renault zoe 2018 gada, ar LV reģistrāciju, kā fiziska persona.viena no prasībām ,ko Lietuvā prasa, lai EV nebūtu vecāks par pieciem gadiem,piereģistēja LT, aizsūtīja savus un jaunās ev datu kopijas uz epastu kantorim, kas atbildīgi par līdzfinansēšanu, divu nedēļu laikā uz laimīgā jaunā ev īpasnieka kontu nokrīt līdzfinasējums.VISS
P.S.vēl viens ierobžojums LT divus gadus lietot,ja pārdod ātrāk līdzfinansējums jāatmaksā atpakaļ un ne kādu gada obligāto nobraumumu.
Kritika rakstā abstrakta, jo nav salīdzinājuma ar līdzīgu atbalsta programmu, piem., Lietuvā.
Interesenti fokusējas uz atbalsta konkursa praktiskām lietām: attiecīgajā resursā jau ir iesniegts 31 jautājums par konkrētām procedūrām un saņemtas atbildes.