KEM nodrošinās iespēju iedzīvotājiem turpināt saņemt atbalstu videi draudzīgu automobiļu iegādei
Grozījumu projekts šonedēļ tiks nodots starpministriju saskaņošanai un paredzēts to iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tuvāko divu nedēļu laikā.

Volkswagen ID. Buzz pie uzlādes stacijas (Publicitātes attēls)
Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) ir sagatavojusi grozījumus Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) ietvaros apstiprinātajā atbalsta programmā bezemisiju (elektromobiļu) un mazemisiju (ārēji lādējamu hibrīdauto) automobiļu izmantošanas veicināšanai, lai nodrošinātu papildu finansējuma pieejamību iedzīvotājiem videi draudzīgu automobiļu iegādei. Grozījumu projekts šonedēļ tiks nodots starpministriju saskaņošanai un paredzēts to iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tuvāko divu nedēļu laikā.
SIA “Vides investīciju fonds” (VIF) turpina pieņemt projektu īstenotāju – automobiļu tirgotāju – sniegto informāciju par iedzīvotāju iesniegtajiem pieteikumiem atbalsta saņemšanai. Pieejamais finansējuma apjoms atbalsta programmas ietvaros uz š.g. 14. aprīli ir ap 159 tūkst. eiro. Plašāk skatīt šeit! Šajā summā nav iekļauts noraidīto, atsaukto un nerealizēto projektu pieprasītais finansējums, kas veido ap 3,5% no kopējā pieejamā finansējuma apjoma un, kas attiecīgi palielina šobrīd pieejamo finansējuma apjomu.
EKII ietvaros apstiprināto atbalsta programmu par videi draudzīgu automobiļu iegādi regulāri analizējam, t.sk. ņemot vērā sabiedrības interesi un tirgus apstākļus, nepieciešamības gadījumā veicot tajā pilnveidojumus. Pērn veicām būtiskas izmaiņas – palielinot gan atbalsta programmas darbības laiku, gan atbalsta programmas ietvaros pieejamo finansējuma apjomu, gan atbalsta apmēru iedzīvotājiem, kā arī sniedzot papildu atbalstu iedzīvotājiem, kuriem ir piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība, veicinot pārvietošanos ar klimatam draudzīgiem automobiļiem par zemākām ikdienas izmaksām auto uzturēšanā. Izmaiņas atbalsta programmā ir veicinājušas straujāku intereses palielināšanos no iedzīvotājiem, īpaši daudzbērnu ģimenēm. Piemēram, aptuveni 30% no saņemtajiem atbalsta pieteikumiem veido tieši daudzbērnu ģimenes.
Savukārt šobrīd ir plānots veikt grozījumus gan attiecībā uz pieejamā finansējuma apjoma palielinājumu, gan arī mazināt atbalstāmas automašīnas cenu griestus atbalsta saņēmējiem, izslēdzot atbalstu luksusa automobiļu segmentam. Tas sniegs iespēju atbalsta programmas priekšrocības izmantot plašākam iedzīvotāju lokam. Vienlaikus pozitīvi ir vērtējama situācija, ka šobrīd kopumā tirgū elektromobiļu modeļu klāsts palielinās un cenas ir būtiski zemākas, nekā pirms pāris gadiem.
Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis
EKII ir atbalsta programma, kuras mērķis ir veicināt globālo klimata pārmaiņu novēršanu, finansējot elektromobiļu un ārēji lādējama hibrīdauto iegādi. Plašāk ar atbalsta programmu “Emisijas kvotu izsolīšanas instruments” (EKII), var iepazīties mājaslapā www.ekii.lv.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!
Kādēļ daudzbērnu ģimenēm tiek liegts a) iegādāties 6 vietīgus EV un PHEV, b) kādēļ es kā daudzbērnu ģimenes tēvs nevaru auto iegādāties pats bez tirgotāja iestaistes, aizpildot nepieciešamo dokumentāciju? Kādēļ programma lobē auto tirgotājus, un man kā 4 bērnu tēvam nākas pārmaksāt?
a) Netiek liegts.
b) Vari pirkt, bet tad nevari kandidēt uz atbalstu. Kamdēļ obligāti caur pārdevēju – patiesība ir pavisam vienkārša – nosakot, ka jāiegādājas caur kādu no apstiprinātajiem uzņēmumiem, valsts ir ar daudz lielāku pārliecību, ka netiks taisītas dažādas shēmas, un dokumentu kārtošanas process notiks daudz raitāk. Jau tagad EKII iepaliek ar dokumentu apstrādi, iedomājieties, kas notiktu, ja katrs Saša un Paša sāktu rakstīt dokumentāciju. Tas būtu pārāk liels birokrātiskais slogs un atkal būtu slikti, jo “atbildes nav mēnešiem”, “beigās neiedod dēļ nepareizi aizpildītas ailītes” vai “izrādās, ka mašīna iepriekš bijusi Latvijā reģistrēta”. Tagad visi riski ir pārdevēja pusē.
c) Netiek lobēts neviens konkrēts un, ja kāds prasa par dokumentu kārtošanu pārāk lielu samaksu, tad izvēlies citu. Manā pieredzē pārmaksa nebija. Par dokumentu kārtošanu paņēma mazāk nekā valsts nosaka, cik ir pārdevējam jāieliek no sevis subsīdija (500 EUR lietotam EV). Kurā brīdī jums, kā 4 bērnu tēvam, no pieejamajiem 5000 EUR par lietota EV iegādi no valsts + 500 EUR no pārdevēja, ir jāpārmaksā? Ja tirgonis prasa jeb ko vairāk par tiem 500 EUR, lai kārtotu dokumentus, meklējiet citu.
a) domāts bija ar EKII atbalstu, jo man no praktiskā viedokļa ka tēvam, kam ikdienā ar to jāsaskaras, pat vairāk simpatizē auto ar eju pa vidu un 4 aizmugurējiem krēsliem, nekā mūžīgā krēsla atzveltnes atlocīšana – saku no pieredzes;
b) esmu formējis EKII auto iegādei un no dokumentācijas viedokļa tur nekas sarežģīts nebija (nezināju tikai par vienu aili kādas kategorijas a/m norādīt), kas ir par kārtu mazāk sarežģīts process nekā uzstādot saules paneļus. Shēmu izveide ir mazticama, jo tas, vai auto tiek tālākpārdots, kontrolētu EKII iestāde – nevari tu kā Goda ģimenes kartes īpašnieks 2x noslēgt līgumu ar EKII. Protams, sava daļa neērtības būtu, jo jāiesaldē uz laiku savi līdzekļi atbalsta summas apmērā, bet es neiebilstu to darīt, apzinoties, ka atbalsts ir garantēts. Ar to gribu teikt, ka pašlaik man ir ierobežotas tiesības iegādāties 7 vietīgu PHEV no fiziskas personas caur ss.lv, pat ja šis piedāvājums ir ļoti pievilcīgs.
Neviens tevi neaptur iegādāties PHEV. Bet atbalstu nedos par tādu darbību. It īpaši zinot to, ka PHEV to atbalstu ļoti piegriezīs, jo tie ir drīzāk PHICE nekā PHEV. Summas mazākas un EV range prasības lielākas.
Starp citu, var pieteikties EKII atbalstam atkārtoti, ja ir izpildītas iepriekšējās saistības. Nevar vienlaikus vairāk nekā 1 “atbalstīt”.
Vai luksusa auto ierobežošanai būs cenu griesti? 50’000 eur?
Jau ir griesti atbalsta iegūšanai. Tagad tie būs zemāki. Vismaz tā kāds teica.