Ķīnas elektroauto Eiropā kļūst aizvien populārāki. Kā tas ietekmēs lietoto auto tirgu?
Daudziem Ķīnas automašīnas var šķist eksotiskas, taču daudzās Eiropas valstīs tās jau tiek izmantotas ceļu satiksmē. Taču pagaidām vairums cilvēku neko daudz par Ķīnas auto ražotājiem nezina, tādēļ par šiem spēkratiem mēdz “klejot” dažādas baumas.
Daudziem Ķīnas automašīnas var šķist eksotiskas, taču daudzās Eiropas valstīs tās jau tiek izmantotas ceļu satiksmē. Taču pagaidām vairums cilvēku neko daudz par Ķīnas auto ražotājiem nezina, tādēļ par šiem spēkratiem mēdz “klejot” dažādas baumas.
Pēc automobiļu nozares eksperta un auto datu uzņēmuma “carVertical” pārstāvja Mata Buzeļa (Matas Buzelis) teiktā, Ķīnas elektroauto skaita straujš pieaugums ietekmēs arī lietoto spēkratu tirdzniecību. Taču vai Ķīnas ražotiem, lietotiem elektroauto būs pircēji?
Ķīnas auto var ietekmēt elektroauto cenu
Ņemot vērā, ka elektroauto ir dārgāki nekā dīzeļa vai benzīna motora spēkrati, Ķīnas elektroauto ražotāji eiropiešiem sniedz iespēju ietaupīt. Kā ziņo medijs “Financial Times”, Ķīnā ražotu elektroauto īpatsvars 2023. gadā Eiropā sasniedzis 8% atzīmi. Taču eksperti paredz, ka 2027. gadā Ķīnas elektroauto varētu sasniegt jau piekto daļu no Eiropas elektroauto tirgus.
Pēc M. Buzeļa teiktā, jauni Ķīnas elektroauto izmaksās lētāk, kamēr tie turpinās iegūt ievērojamu tirgus daļu. Taču Eiropas auto ražotāji jau izskata variantus kā konkurēt ar Ķīnas uzņēmumiem, tostarp apspriežot sadarbības iespējas ar vietējiem konkurentiem.
Konkurence ir iespējama, taču tikai ar līdzvērtīgiem noteikumiem un regulām
Eiropas Komisijas lēmums piemērot augstāku importa nodokli Ķīnā ražotiem transportlīdzekļiem šīs valsts elektroauto ražotājiem radīs zināmus šķēršļus.
Eiropieši vēlas pasargāt savus autoražotājus, kā arī tos, kas transportlīdzekļu izveidē neizmanto resursus, pārkāpjot cilvēktiesības un izmantojot neētiski iegūtus izejmateriālus. Tādēļ Eiropas Savienība apsver palielināt importa nodevu no 10 % līdz 38,1 % kas ievērojami ietekmētu šo spēkratu līdz šim zemo cenu. Savukārt ASV Ķīnā ražotiem auto ir piešķirts 100 % importa nodoklis.
Daži Ķīnas uzņēmumi jau veic investīcijas, Eiropā būvējot autoražotnes, tādēļ tajās veidotajiem spēkratiem netiks piemērota augstāka nodokļa likme. Taču šis ir tieši tas, kam bija jānotiek jau no sākta gala, jo konkurencei ir jābūt līdzvērtīgai, ar vieniem spēles noteikumiem. Ja Ķīnas elektroauto zīmoli kļūs caurspīdīgāki attiecībā uz pašu transportlīdzekļu ražošanu, tad arī tiem būs iespējas iesaistīties godīgā konkurencē.
“carVertical” pārstāvis Mats Buzelis
Lietoti elektroauto ar laiku var kļūt lētāki
Pieaugošā sāncensība elektroauto tirgū ilgtermiņā pircējiem būs izdevīga, jo tā var samazināt cenas. Autobraucēji, kas meklē lētākus auto, varēs izvēlēties arī elektroauto, kurus iepriekš, iespējams, neapsvēra.
Pieaugot lētāku Ķīnas elektroauto popularitātei, visā Eiropā var mainīties līdzšinējais pieprasījums pēc elektroauto. Ar šīm izmaiņām var būt gana, lai elektroauto cena samazinātos.
“carVertical” pārstāvis Mats Buzelis
Taču elektroauto popularitāte, pieejamā infrastruktūra un pircēju rocība dažādās Eiropas valstīs var atšķirties. Tādēļ katrā valstī lietoto auto tirdzniecības izmaiņas, palielinoties Ķīnas transportlīdzekļu skaitam, var būt citādākas.
Šaubas par atlikušo tirgus vērtību un uzticamību
Pirms Ķīnas elektroauto pirkuma ir svarīgi apsvērt to straujo tirgus vērtības samazināšanos. Šādas automašīnas lietoto auto tirgū ir mazāk pieprasītas, tādēļ to cena ir vēl jo zemāka.
Strauja tirgus vērtības samazināšanās ikmēneša maksājumu ietvaros var būt jūtama. Patērētājiem ir daudz neskaidrību par transportlīdzekļiem, kas ražoti Ķīnā. Arī to uzticamība ir apšaubāma. Šķiet, ka pircēji varētu apsvērt jauna Ķīnas elektroauto iegādi pretstatā mazlietotam, Eiropā ražotam spēkratam. Taču Ķīnā ražotu, jaunu elektroauto pēc kāda laika varētu būt grūti pārdot tālāk citam īpašniekam.
“carVertical” pārstāvis Mats Buzelis
Tāpat autovadītājus var apgrūtināt nelielais skaits rezerves daļu, kas pieejamas Eiropā. Taču Ķīnas auto ražotāji jau ir sākuši Eiropā būvēt ražotnes, kas var šo problēmu atrisināt. Tiesa, šāds solis ilgtermiņā var palielināt Ķīnas elektroauto cenu.