Jauni risinājumi vai izsmelts potenciāls – ko sagaidīt no elektroauto?
Latvijā pirmie elektroauto parādījās pirms aptuveni 14 gadiem, taču neraugoties uz to elektroauto industrija ar straujiem soļiem turpina savu attīstību.
Latvijā pirmie elektroauto parādījās pirms aptuveni 14 gadiem, taču neraugoties uz to elektroauto industrija ar straujiem soļiem turpina savu attīstību.
Redzam pilnībā elektriskus auto, kuros tiek integrētas jaunākās paaudzes funkcijas, tiek ražoti auto modeļi, kas ar vienu uzlādi spēj veikt tālākas distances nekā iepriekš, kā arī tirgū ienāk elektroauto, ko iespējams iegādāties par arvien pieejamākām cenām. Ko vēl varam sagaidīt no elektroauto, stāsta Klāvs Gerhards, “Eleport” Baltijas Instalāciju vadītājs.
Vai esam sasnieguši virsotni?
Turpmākajos gados sagaidāms, ka autoražotāji piedāvās arvien pieejamākus elektroauto modeļus, veicinot pāreju no iekšdedzes dzinēju automašīnām uz pilnībā elektriskiem spēkratiem. Starptautiskajā tirgū ienāk konkurētspējīgi Āzijas auto ražotāji, piemēram, Ķīnas kompānija “BYD”, kas pērn pārspēja ASV uzņēmumu “Tesla” kā lielākais elektrisko automobiļu ražotājs pasaulē.
Lai gan ir pāragri spriest par to, vai kāds autoražotājs šobrīd būtu spējīgs gāzt “Tesla” no elektroauto flagmaņa lomas, šādas pārmaiņas var uzlabot elektroauto tirgū pieejamo spēkratu kvalitāti un pieejamību.
Klāvs Gerhards, “Eleport” Baltijas Instalāciju vadītājs
Nākamais lēciens elektroauto attīstībā – cietvielu akumulatoru ieviešana
Cietvielu akumulatori tiek uzskatīti par attīstības punktu elektroauto industrijā, kas potenciāli nodrošinātu to, ka elektriskie spēkrati ar vienu uzlādi spētu veikt lielākas distances, kā arī samazinātu automašīnu svaru un baterijas izmēru. Šobrīd primāri ir nepieciešams uzlabot elektroauto veiktspēju ar vienu uzlādi, lai elektriskie spēkrati spētu nodrošināt to pašu nobraucamo distanci, ko sabiedrībai piedāvā ierastās iekšdedzes dzinēju automašīnas.
Industriālie elektroauto – zaļi un izdevīgi?
Ņemot vērā elektroauto skaita pieaugumu gan vietējā, gan globālā mērogā, domājams, ka tie turpinās ieņemt arvien stabilāku vietu auto tirgū. Prognozējams, ka vieglajiem elektroauto drīzumā pievienosies arī sabiedriskie un industriālie transportlīdzekļi, tomēr kravas pārvadājumu industrijai attīstība, iespējams, nebūs tik ātra.
Mirklī, kad cenu paritāte industriālajiem elektroauto sasniegs tādu līmeni, kas spēj nodrošināt finansiālo ieguvumu, noteikti novērosim straujāku pāreju uz elektriskiem spēkratiem.
Klāvs Gerhards, “Eleport” Baltijas Instalāciju vadītājs
Vēl viens būtisks aspekts, kas varētu veicināt industriālo elektroauto pieaugumu – nodokļu politikas izmaiņas, kas vērstas uz iekšdedzes dzinēju kravas automašīnām un to CO2 izmešu līmeņiem. Valsts iesaiste pārvadājumu industrijā veicinātu ātrāku lēmumu pieņemšanu, kas nodrošinātu pāreju uz industriālajiem elektroauto.
Visa pamatā – uzlādes infrastruktūra
Mainoties elektroauto industrijai, vienlaicīgi ļoti būtiski ir nodrošināt arī publiskās uzlādes infrastruktūras attīstību, lai elektroauto lietotājiem nenāktos saskarties ar uzlādes rindām un uzlādes process būtu ātrāks un ērtāks. Jau šobrīd uzlādes infrastruktūra teju visā pasaulē attīstās vēl nebijušos ātrumos, kas ir vitāli svarīgi palielinoties elektroauto skaitam. Piemēram, ASV, Āzijā un arī Eiropā jau šobrīd tiek realizēti bezvadu uzlādes joslu risinājumi, paredzot, ka tā būs papildu iespēja, kā nākotnē mēs uzlādēsim savus elektroauto. Skaidrs, ka elektroauto skaita palielināšanās būtiski paātrinās spēkratu uzlādes tehnoloģiju attīstības tempus.
Pieejamāki un lētāki elektroauto
Lielai sabiedrības daļai jau šodien elektroauto ir ikdiena. Tie kļūst arvien pieejamāki un lētāki, kā arī lielāks kļūst lietotu elektroauto tirgus piedāvājums no tādām valstīm kā Norvēģija, Vācija, Nīderlande un Francija. Sagaidāms, ka elektroauto lietošana kļūst arvien izdevīgāka un cilvēku maciņiem draudzīgāka, un tieši ekonomiskie ieguvumi būs tie, kas nākotnē pārliecinās arī neitrāli un negatīvi noskaņoto sabiedrības daļu.