Krosoveri jau ir notiesājuši universāļus un minivenus. Vai tagad kārta MPV un mikrobusiem?

2

Tur, kur reiz netraucēti saimniekoja hečbeki, universāļi, sedani un kompaktveni, nu valda krosoveri un SUV, savukārt izmēros lielāki apvidnieki ir iznīdējuši minivenus.

Hyundai Ioniq 9 (ražotāja foto)

Hyundai Ioniq 9 (ražotāja foto)

Tur, kur reiz netraucēti saimniekoja hečbeki, universāļi, sedani un kompaktveni, nu valda krosoveri un SUV, savukārt izmēros lielāki apvidnieki ir iznīdējuši minivenus.

Uzlāde visā baltijā kvadrāts

Soli pa solim tie ir aizēnojuši tradicionālos automobiļu tipus, tirgū atstājot vietu tikai dažiem pēdējiem mohikāņiem. Tiesa, pasažieru mikroautobusu un tā saucamo MPV sektorā dominance vēl nav pilnīga, jo lielām ģimenēm šī grupa līdz šim bijuši neaizstājama. Vai tas varētu mainīties?

MPV nevaid miris

Praktisku SUV uzplaukums iezvanīja klasisko minivenu ēras beigas. Tādi ikoniski vārdi kā Volkswagen Sharan, Ford Galaxy un Renault Espace ir vai nu aizmirsti, vai transformējušies par apvidniekiem, tā kā ģimenes vēlas citādu funkcionalitāti un modernāku dizainu.

Tomēr krosoveriem un SUV nav bijuši pa zobam MPV jeb daudzfunkcionālo auto segments, kas tehniski balstīts uz komcerctransporta platformas. Lai gan Latvijas dīlercentros nav pieejami visi šī sektora pārstāvji, tie joprojām ir populāri visā Eiropā, un piedāvājums ir visai plašs. Šajā vitālajā segmentā ir pieejami gan tādi budžeta ziņā draudzīgi spēkrati kā Citroën Berlingo un Ford Tourneo Connect, gan lielāki modeļi, kā Volkswagen Multivan. Piedāvājums ietver arī premium mikroautobusus, to skaitā Mercedes-Benz V-klasi un Lexus LM. Tikām Volkswagen ID. Buzz pierāda, ka šajā segmentā iespējama arī veiksmīga elektrifikācija.

Lai cik praktiski būtu lielie SUV, tie netur līdzi MPV kantainajam praktiskumam. Ja nepieciešams pārvadāt daudz cilvēku un bagāžas, nekas piemērotāks par MPV nebūs atrodams. Eiropā šis tirgus joprojām ir dzīvs, un es nedomāju, ka to būs viegli samīt. Jā, viņpus okeānam šāda pāreja ir notikusi, taču tas saistīts ar transportlīdzekļu gabarītiem, ceļu infrastruktūru un tradīcijām. Cadillac Escalade EWB ar garāku riteņu bāzi ietilpst tikpat pasažieru un bagāžas kā Eiropas MPV, taču uz mūsu šaurajiem ceļiem tas būtu īsts zilonis, kas ikdienā sagādātu pārāk daudz neērtību.

Žurnāla Klubs auto apskatnieks Toms Timoško

Es liels, tu mazs

Ziemeļamerikas transportlīdzekļi ir ievērojami lielāki nekā to Eiropas analogi. Eiropā par lielu SUV tiek uzskatīts 4,83 metrus garš Hyundai Santa Fe, bet ASV tas skaitās tikai vidēja izmēra. Pilnizmēra SUV, piemēram, Cadillac Escalade EWB, garumā stiepjas gandrīz sešus metrus, kas nozīmē, ka tajā var izvietot trīs sēdekļu rindas un vēl paliks vieta bagāžai.

Tomēr Eiropā šādi modeļi netiek un, visticamāk, nekad arī netiks pārdoti – neefektivitātes un augstās cenas dēļ. Tomēr, iespējams, ir kāds cits ceļš.

Vai tirgu mainīs elektriskie SUV?

Izmaiņas praktisko spēju un iespēju samērā varētu nest jauns elektrisko SUV vilnis. Zīmīgs piemērs ir Kia EV9, bet Hyundai ir spēris vēl soli tālāk, izlaižot savu līdz šim lielāko un greznāko SUV – Ioniq 9, kas nesen piedzīvoja debiju Losandželosā.

Elektroauto ļauj citādi veidot salona telpu, un tas ir saistīts ar piedziņas arhitektūru. Modeļu radīšanā izmantojot specializētas platformas, ir iespējams radīt daudz efektīvāku gan pasažieru, gan bagāžas zonu.

Elektromotori ir kompakti, un dažādi komponenti, piemēram, invertori, aizņem mazāk vietas nekā iekšdedzes dzinēja automobiļu daļas, tādējādi automašīnas, cik to pieļauj drošība un aerodinamika, var veidot bez garas priekšējās pārkares. Lielākais un garākais konstrukcijas elements ir gaitas akumulators, taču skrituļdēļa tipa šasijā tas atrodas starp asīm un zem salona grīdas, bet tas inženieriem un dizaineriem paver daudz lielāku rīcības brīvību. Tāpat, akumulatoru novietojot šādi, palielinās automobiļa augstums, tāpēc daudzi elektromodeļi proporciju ziņā izskatās kā SUV pat tad, ja tāda nav bijusi dizaineru iecere.”

Žurnāla Klubs auto apskatnieks Toms Timoško

Hyundai inženieri ir maksimāli palielinājuši Ioniq 9 salonu, izvietojot riteņus pēc iespējas tālāk stūros. Pēc amerikāņu standartiem, tas ir vidēja izmēra SUV, bet Eiropā Ioniq 9 konkurēs gan ar lieliem SUV, gan MPV.

Hyundai ioniq 9 (ražotāja foto)
Hyundai Ioniq 9 (ražotāja foto)

Gabarītiem tikai nedaudz pārsniedzot 5 metrus, Ioniq 9 riteņu bāze ir 3,13 metri – garāka nekā Volkswagen Multivan. Tas nozīmē, ka salonā var brīvi izvietot trīs sēdekļu rindas, turklāt otrās rindas sēdekļus var pagriezt par 180 grādiem, ļaujot pasažieriem sēdēt citam pret citu. Pateicoties pilnībā līdzenajai grīdai, ir iespējams bīdīt centrālo konsoli, pielāgojot salonu konkrētai situācijai.

Hyundai Ioniq 9 sēdekļus var pagriezt (ražotāja foto)
Hyundai Ioniq 9 sēdekļus var pagriezt (ražotāja foto)

Protams, šādas ietilpīgas automašīnas ir lieliski piemērotas gariem braucieniem, taču elektromobiļi salīdzinājumā ar benzīna vai dīzeļdegvielas MPV te tradicionāli saskaras ar grūtībām. Lai risinātu šo problēmu, Hyundai ir aprīkojis Ioniq 9 ar īpaši ietilpīgu 110 kWh akumulatoru, kas ar pilnu uzlādi ļauj veikt 620 km (WLTP). Savukārt 800 voltu arhitektūra nodrošina īpaši ātru uzlādi – 10–80% uzpildei nepieciešamas tikai 24 minūtēs.

Hyundai ioniq 9 interjers (ražotāja foto)
Hyundai Ioniq 9 interjers (ražotāja foto)

Kaut gan Ioniq 9 primāri konkurēs ar citiem lielajiem SUV, tā inovatīvais interjera dizains un elektriskās piedziņas priekšrocības padara to par vērā ņemamu konkurentu tradicionālajiem MPV. Līdz šim iekšdedzes dzinēja SUV nav spējuši patiesi aizstāt MPV modeļus, taču elektriskā tehnoloģija beidzot varētu nosvērt svaru kausus uz otru pusi.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest


2 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Sandis
Sandis
Viesis
15/04/2025 15:29

Ja man jāpārvadā lielie bērnu rati, tad neviens krosovers ērtības ziņā neaizstās MPV, pārbaudīts praksē. Ar mazajiem ratiem jau var ko sapakot, bet, bērniem lielākiem augot, rodas citas mantas un citas vajadzības.

Dīvāneksperts
Dīvāneksperts
Viesis
15/04/2025 11:52

SUV Latvijā ir populārs, jo katrai lielai ģimenei tā vai citādi sanāk braukšana uz laukiem. Pieredze ar miniveniem ir tāda, ka tie ir zemi, parasti ar mono piedziņu, braukt uz laukiem vai bekās ir kā ir…. sieva vienreiz ar 3 bērniem ierakās ar voyageri mežā, paldies vairs nevajag tikai lielceļu laineri. Bez tam Rīgas sliktais ceļu segums mudina izvēlēties auto, kura piekare paredzēta vismaz vieglam bezceļam.

2
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: