Kuras mājas uzlādes stacijas ir labākās?
Uzlādēt elektroauto mājās vai darbā ir ne tikai ērtāk, bet arī lētāk. Izmantojot mājas uzlādes staciju (wallbox), uzlādes process ir ātrāks, drošāks un pielāgojams vajadzībām. Kas ir jāņem vērā izvēloties tādu? Kura ir labākā?
Uzlādēt elektroauto mājās vai darbā ir ne tikai ērtāk, bet arī lētāk. Izmantojot mājas uzlādes staciju (wallbox), uzlādes process ir ātrāks, drošāks un pielāgojams vajadzībām. Kas ir jāņem vērā izvēloties tādu? Kura ir labākā?
Ja jau ir vai tiek plānots iegādāties elektroauto (EV) vai lādējamu hibrīdu (PHEV), tad ir jāatrisina uzlādes jautājums. Daži iztiek ar publiski pieejamo infrastruktūru, bet tiem, kam ir iespēja, noteikti apsver mājās vai darbā uzstādīt uzlādes staciju (wallbox). Ieteikums ir izvēlēties uzlādes staciju ar regulējamu 22 kW jaudu.
Lādēt mājās vai darbā ir ne tikai ērtāk, jo nav jābrauc uz kādu speciālu vietu, tādējādi tērējot laiku un enerģiju, bet arī lētāk. Izmantojot uzlādes staciju rozetes vietā, uzlādes process notiek līdz pat 10 reizēm ātrāk, ir drošāks un to var pielāgot vajadzībām, regulējot uzlādes jaudu vai grafiku atbilstoši.
Izvēloties mājas uzlādes staciju, izvēle nav viegli saprotama. Ir noteiktas stacijas, kas ir ievērojami lētākas par citām, un ir tādas, kas ir nesaprotami dārgākas. To cenas svārstās no dažiem simtiem eiro līdz pat vairākiem tūkstošiem. Kur ir āķis?
Raksts turpinās Uzlādēts veikala blogā.
Šobrīd aktīvi meklēju speciālistu, kas varētu nokonsultēt un arī uzstādīt staciju, lai varu lādēt abas mašīnas (Leaf un Zoe) vienlaicīgi. Ja kāds var ieteikt, būtu pateicīgs.
Es ilgi sev domāju un prātoju, ko pirkt – nopirku lētu mobilo 3.6kW/1F/16A lādētāju (~250€) no CEE16 spraudņa. Uzlāde manam eUP ir ~6-7h, kas pa nakti mierīgi pietiek un var iekļauties nakts tarifa stundās.
Kā atbilstošāku uzlādes staciju gan sev domāju tomēr saņemties un nopirkt gudro go-e charger (~800€). Šim visvairāk man patīk tas, ka to var izmantot arī kaut kur ceļojot vai aizbraucot uz kādu lauku māju un var pieslēgt (ar pārejām) pie 32/16-3F vai 1F pieslēgumiem. Līdzīgi ir arī NRGKick vai Juicebooster, bet tiem dārgāka cena vai nav gudro funkciju.
Vēl minēšu vienu lietu, kas šeit rakstā nav, bet lādējot lēnāk kā dod mašīnas specifikācija, ir arī uzlādes zudumi. Piemēram, mans eUP spēj paņemt max 7.2kW.
Izmantojot 7.2kW/2x16A uzlādi, elektrības skaitītājs rāda 20kW, mašīnā ielādē tikai ~90% jeb 18kW, jo ir zudumi gan auto lādētāja, gan vados utt.
Ja izmanto lēnāku uzlādi, tad ir vēl sliktāk. Mani novērojumi pašlaik ir tādi, ka:
7.2kW/2x16A = ~90% (wallbox / publiskā uzlāde)
3.6kW/1x16A = ~87%
2.2kW/1x10A = ~85% (granny lādētājs)
1.1kW/1x5A = ~81% (ierobežota uzlāde, piemēram, laukos no kādas vecas rozetes)
ātrā DC uzlādē ir ~98%, jo šeit netiek izmantots auto iebūvētais lādētājs, bet jau nāk DC strāva no lādētāja.
Sveiki elektrisko automašīnu draugi!
Tas ir par uzlādes stacijām!
Pēc ilgiem meklējumiem, salīdzināšanas un novērtēšanas es nopirku šādu sienas kastīti! https://www.stark-in-strom.de/collections/wallbox-22-kw
Manuprāt, tas ir vislabākās kvalitātes un vienkāršākais produkts!
Cenas un veiktspējas attiecība ir ideāla!
Viss iekļauts un viss tālāk!
Viegli lietojams un darbojas nevainojami!
Kona Elektrik īpašnieks!
Kuru no šīm? Links neved uz konkrētu kastīti.
Ja godīgi, tad šis komentārs man izskatās pēc vācu robota darba…
Hans-Peter, bist du echt?
Ja ich bin echt und lebe schon 18 Jahre in Lettland, doch meine Sprache ist leider nicht so gut! Seit einen halben Jahr fahre ich jetzt voll elektrisch und vorher hatte ich einen Toyota Auris Hybrid 5 Jahre gefahren! Anbei ein paar Bilder von meinem Sonnenpannel, Auto und Wallbox!
Gruss Hans-Peter
Genug gut, aber das war ein bischen verdaechtig 🙂
Ich nutze mehr als 3 Jahre 11kW Ladekabel aus Oesterreich – NRGkick. Dies kann man auch mitnehmen.
wie versprochen mein Sonnenpanel
Kannst du direkt von diesen Sonnenpaneln auch Kona laden? Mit welchen Leistung?
Das Sonnen Panel hat 11 Kw Leistung und mein Kona kann nur mit 11 Kw geladen werden. Als Speicher funktioniert Latenergo, weil alles was man ins Netz hochlädt kommt wenn man es braucht fast gratis wieder runter! Hier in Lettland braucht man keine teure Speicherlösung um günstigen Strom zu haben! Also wenn ich an einem Sonnigen Tag lade dann ist der Strom gratis wenn man die Investition nicht berücksichtigt! Auf jeden Fall ist der Strom grün! Die Sonnen Anlage steht erst seit ende Juli 2020 und ich kann noch nicht über ein Jahr alles rechnen! Aber im Sommer hatte ich nur noch 30% Stromkosten! Für mich muss es auch nicht billiger sondern Umweltgerechter sein! Hans-Peter
Paldies, ļoti interesanti. Vai sistēmu uzstādīja Elektrum / Enefit vai kāds cits?
Kādas bija sistēmas izmaksas?
Ja sistēma ir uzlikta vasarā, tad tagad pēc aukstās ziemas noteikti jau var spriest kādu prognozi (paņemot rudens mēnešus uz pavasari un vasaras pret vasaru) būs 1 gads 🙂 Vai ir kādas prognozes, kad sistēma varētu atmaksāties?
Hallo, ja es ist ein System von Elektrum mit den neuesten Sonnen Kollektoren aus Kanada! Speziell für den Norden gebaut! Ich habe keine Prognose bis wann das System ausbezahlt ist doch die Investition ist für mein grünes Herz! Der Umweltschutz steht im Vordergrund! Wenn unsere Generation nichts tut dann wird die nächste Generation auch nichts tun! Ich werde ende Sommer eine Berechnung machen und sehen was, wie und wo! Den Preis für das System bekommen sie gratis bei Elektrum! Umweltschutz ist nicht gratis aber Sinnvoll!
Hast du eine Erfahrung mit Stromausfall im Netz, wenn die Sonne scheint? Was passiert dan?
Vielen dank fuer Info! Mein Ziel ist die volle Unabhaengigkeit von Netz, das heist – auto direkt von Sonne laden. Leider Auto kann nicht adaptiv laden, aber kann man zwischen 2kW, 6kW und 11kW vahlen.
Unabhängig geht auch, also nur laden was die Photovoltaik Anlage hergibt! Ich habe einen grossen Hof und habe mich für Sicherheit entschieden! Deshalb zusammen mit Latvenergo und Photovoltaik! Der Hersteller hat verschiedene Ladegeräte und auch alle Zusätze um den Ladestrom automatisch zu regeln damit nicht aller Strom ins Auto fliest. Das braucht man wenn man auch ein Gebäude mit Strom versorgen will, doch braucht es da auch eine Speicherlösung denn in der Nacht scheint bei mir keine Sonne! Damit man sein Auto als Sonnenspeicher und Strom Netz fürs Gebäude benutzen kann braucht es ein Auto das ( https://www.smarter-fahren.de/bidirektional-laden/) bidirektional laden kann! Gibt es und Lader dazu auch ist aber sehr teuer!
Meinen Lader kann man 1 Phasig, 2 Phasig oder 3 Phasig benutzen und kommt so auf die verschiedensten KW Werte! Zudem kann man ihn auch noch mechanisch fixieren damit man sein Netz nicht überfordert!
Manuprāt Latvijā tikai atsevišķos gadījumos ir izdevīgi līdzsvarot tīkla slodzes izmantojot automašīnas (vai citus) akumulatorus.
Parasti pa dienu elektrības cena ir divas reizes dārgāka nekā naktī, bet reti starpība pārsniedz pārvades cenu ~0.0454Eur/kWh.
Citās valstīs valsts atbalsta un veicina, tīkla slodžu līdzsvarošanu, bet ne pie mums…
Bez tam Sadales tīkls neļaus pieslēgt automašīnu elektrības divvirzienu uzlādes iekārtu vai automašīnas iebūvēto V2G sistēmu pieslēgt tīklam. Šobrīd ne katru saules invertoru drīkst pieslēgt, laikam sarakstā vairs nav ražošanā esoši vēja invertori utt.
Ja grib no automašīnas elektrību padot mājai, tad atliek veidot savu automatizācijas sistēmu, kura vakarā atslēdzas no sadales tīkla un tad padod elektrību uz māju un ja auto akumulators ir nosēdināts, tad pārslēdzas atpakaļ uz sadales tīklu…
Domāju ārkārtas situācijā ir iespējams izmantot off-grid saules sistēmas invertoru (kam saules ievadā ir atļauts padot 300-400VDC) un saules paneļu vietā pieslēgt automašīnas akumulatoru. Bet to nav lietderīgi izmantot katru dienu.
Laikam ka sadales tīklam ir pamatotas bailes no tā, ka kāds pieslēgs spriegumu tīklam, kad būs atslēgums – drošības lietas.
Tas jau būtībā ir jauki, katram, kurš var, pumpēt kopējā tīklā enerģiju, saulainā laikā varēs nelaist ūdeni caur turbīnām HESos.
Te tikai viena problēma – plānotais vai avārijas atslēgums, tad prasās pēc sava akumulatora. Saules paneļus vieglāk var uzstādīt laukos, kur ir atslēgumi. Teslas Power wall ar savām 10kWh tādos gadījumos noderētu.
Pašam slēgties klāt auto akumulatoram varēs tad, kad būs lietotie e-auto bez garantijas.
Ja mašīnai ir V2L tad nevajag gaidīt garantijas beigas. Ārkārtas situācijā atslēdzies no Sadales tīkla un mierīgi padod elektrību uz māju…
Bez tam esmu dzirdējis, ka vairums on-grid invertori nav nekāda rezerve elektrības atslēguma gadījumā. Tie laikam vienkārši nedarbojas, ja neredz spriegumu tīklā.
Kur var nopirkt V2L e-auto? Ioniq5 ir iespējama 220V ligzda, bet tā neesot paredzēta lai piebarotu māju. Es jau nu gan to darītu, ja būtu Ioniq5 īpašnieks.
Man gadījās nopirkt BYD E6 kurai tāda funkcija ir.
Vajag gan speciālu vadu pieslēgt Type 2 uzlādes portā, bet tā kā pirku lietotu tad tas vads komplektā nebija.
Atradu ka Ķīnā ir tāds pieejams un gandrīz nopirku, bet izrādās viņi Type 2 ligzdu mašīnai ir apgriezuši otrādi (Ķīnas mašīnā sanāk ka ir tāds pieslēgums kā mums ir uzlādes stacijā Type 2). Neesmu pārliecināts, ka man Eiropas versijai strādās vienkārši nomainot vada galu.
Tagad gribu vadu dabūt no ražotāja, bet tas viss šobrīd ir procesā.
Starp citu mašīnai ir arī V2V, kuru arī nav sanācis pamēģināt …
Cik zinu 220V ligzda ir arī Honda-E, būšot arī Sono Sion. Ir lasīts, ka 220V ir arī Mitsubishi Outlander…
Par Honda-E nezināju, paldies!
Auto tirgotāji kaut kā ne pārāk reklamē šo funkciju.
Kaut kas ar komentāriem te tiešām nestrādā…bet uz e-pastu ziņa nonāk.
Ioniq 5 no adaptera dotu normālu jaudu. Pat reklamēja, ka pieslēgts ledusskapis, elektriskā plīts un pārējā virtuve.
No rozetes, kas salonā, es gan to nedarītu.
Gan jau ka Ioniq5 ķers kā karstus pīrādziņus un tas nebūs dabūjams kādus 2 gadus.
Ehhh – pieteicos Elektrum saules paneļiem+akumulatoriem. Paskatīsimies, vai šie piedāvās māju darbināt no akumulatora atslēguma gadījumā.
Ioniq 5 jau “ķer kā karstus pīrādziņus”
Cik zinu, Elektrum piedāvājums neatbalsta šādu scenāriju. Es, protams, varu maldīties. Man personīgi liekas neprātīgi augstas cenas akumulatoriem.
Cik zinu sadales tīkla invertoru sarakstā ir invertori kuriem var pielikt akumulatorus. Diemžēl tie parasti ir izstrādāti savienojumam ar konkrētiem akumulatoriem un jebkuru nepielikt.
Vai tos piedāvā Elektrum nezinu. Man kad viņi iedeva piedāvājumu tur vispār nekas konkrēts netika pateikts un uz maniem jautājumiem tā arī neatbildēja…
Biju domājis, ka Elektrum ir nopietnāks uzņēmums.
Savam Off-grid invertoram pirms dažiem gadiem pieliku paša saliktu akumulatoru no LTO elementiem.
Šodien droši vien paņemtu kādu veco Leaf akumulatoru un pārpakotu, tas sanāktu lētāk un būtu iespaidīga rezerve 🙂
Jā, taisnība,netbalsta, to man paskaidroja. Bet vienalga pieteicos uz saules paneļiem. Līdzīgi kā Hans-Peter, būs zaļuma sajūta 🙂
Jā, lietots auto akumulators noderētu lai uzradītu savu lielo mājas UPS. Tagad ir Victron Energy lādētājs/invertors ar svina akumulatoru. Vajadzētu ko ietilpīgāku.
Kāds var paskaidrot kāpēc vajadzīga tā iebūvētā DC (līdzstrāvas) noplūdes aizsardzība?
Pie auto jau sprauž maiņstrāvu un tad iekš paša auto ir līdzstrāvas lādētājs, ne tā?
Laikam jautājums ir par strāvas noplūdes automātslēdzi, diferenciālo aizsardzību jeb noplūdes automātu. To uzstāda, lai nepieļautu jebkādu strāvas noplūdi auto uzlādējot. Principā elektrība nevienu nenositīs kā to prasa attiecīgie standarti.
Precīzi!
Arī DC pusē var būt noplūde un, kā saka, dubults neplīst.
Tāpēc ka auto pašam vēderā ir 400V vai 800V akumulators, kas ir DC (līdzstrāvas). Arī no tā, defekta dēļ var sākt plūst strāva, kuru AC (maiņstrāvas) aizsardzības ķēde nefiksēs.
Katrā ziņā ir labi līdz mājas uzlādes ierīcei jau uzreiz pievilkt trīsfāzu kabeli vismaz 11kW jaudai. Ja tagad iegātais auto uzlādē ņem tikai vienu fāzi, nākamie auto noteikti būs efektīvāki un uzlādei vajadzēs jau 3f. Slogojot 3f elektrotīklu ir mazāki zudumi.