Latvijas atbalsts elektroauto iegādei teju izsmelts! Ko nu?
Izskatās, ka viena no valsts efektīvākajām programmām, kas privātpersonām sniedza finansiālu atbalstu zaļajam sapnim par elektroauto, ir teju izsmelta. Šī kārdinošā ledene varētu beigties jau pēc pāris dienām.

EKII programmas STOP zīme (mākslīgi veidota)
Izskatās, ka viena no valsts efektīvākajām programmām, kas privātpersonām sniedza finansiālu atbalstu zaļajam sapnim par elektroauto, ir teju izsmelta. Šī kārdinošā ledene varētu beigties jau pēc pāris dienām.
Vai tiešām visi pēkšņi saprata, ka planēta ir jāglābj? Vai varbūt vienkārši beidzot nāca atklāsme, ka iekšdedzes dzinēju automašīnas ir tikpat novecojušas kā kasešu atskaņotāji? Jebkurā gadījumā, šis entuziasms ir apsveicams! Redziet, pat skeptiskākais benzīngalva sāk mest acis uz elektrisko, nav šaubu, ka Latvijas autoparks strauji elektrificējas. Tas, protams, ir tamdēļ, ka Latvijas valsts caur EKII gādīgajām rokām sniedz atbalstu jauna un lietota elektroauto iegādei. Tikai, ak vai!, pēkšņi pieprasījums ir tik liels, ka mūsu viedie nav paspējuši papildināt EKII kabatas, lai uzturētu programmu, un kabatas būs tukšas pēc dažām dienām.

Bet neuztraucieties, topošais elektroauto īpašniek! Uzlādēts.lv putniņi stāsta, ka šī reti labā programma varētu tikt pagarināta jau drīz. Fūh! Tomēr, kā jau tas mēdz notikt ar valsts iniciatīvām, iespējams, būs neliels “laika logs” jeb, vienkāršāk sakot, bedre, līdz nauda nonāks līdz EKII kabatām. Iedomājieties – jūs esat gatavs iegādāties savu sapņu elektrisko braucamo, bet pēkšņi atduraties pret tukšu fondu. Tas ir gandrīz tikpat sāpīgi kā uzzināt, ka jūsu jaunatklātais seriāls, kam vienā rāvienā jau 3 sezonas esiet noskatījušies tagad gaida, kad tiks uzfilmēta 4. sezona. Maza vilšanās, bet arī neliels prieks, ka tas turpināsies.
Lai gan valsts atbalsta programmas elektroauto iegādei privātpersonām izsmelšana var radīt īslaicīgu satraukumu, tas vienlaikus ir spilgts apliecinājums tam, ka Latvijas sabiedrība ir gatava pāriet uz ilgtspējīgāku transportu. Mums ir jāturpina šis iesāktais kurss, un esmu pārliecināts, ka atbildīgās institūcijas radīs veidus, kā nodrošināt atbalsta pieejamību arī turpmāk, lai šis pozitīvais impulss neapsīktu.
Kārlis Mendziņš, Latvijas Elektroauto biedrības līdzdibinātājs un Uzlādēts.lv galvenais redaktors
No tehniskā viedokļa raugoties, šāda “bedre” ir diezgan saprotama. Valsts budžets nav bezgalīgs, un pat ja ir politiskā vēlme turpināt atbalstu, ir nepieciešams laiks, lai šo finansējumu atkal “uzlādētu”. Turklāt, iespējams, ir jāveic dažādas administratīvas procedūras, lai šo programmu atkal iedarbinātu. Tas ir kā ar jūsu viedtālruni – pat ja jūs ļoti vēlaties to lietot, ja tas ir izlādējies, jums ir jāgaida, kamēr tas atkal uzlādēsies. Tikai šajā gadījumā “uzlāde” varētu ilgt nedaudz ilgāk par pāris minūtēm.

Protams, Auto Asociācija izmanto šo brīdi, lai sētu tautā paniku un tēlo satraukumu par šo ātro budžeta izsmelšanu, īpaši uzsverot Goda ģimeņu atbalstu. Un jāsaka godīgi – 13% no atbalstītajiem auto, ko iegādājušās daudzbērnu ģimenes, ir cienījams skaitlis! Bet vai tas nozīmē, ka mums jāsāk krist panikā un jāmet plinti krūmos (vai šajā gadījumā – jāpārstāj skatīties uz elektroauto)? Tā viss nav! Redziet, šis lielais pieprasījums tikai pierāda, cik ļoti Latvijas iedzīvotāji ir gatavi pārmaiņām un cik pievilcīgi ir kļuvuši šie modernie, klusie un, galu galā, stilīgie elektroauto. Lai gan var gadīties neliela pauze šajā valsts atbalsta stafetē, valdība atkal “uzlādēs” šo programmu. Galu galā, vai mēs tiešām ļausim šim zaļajam entuziasmam izplēnēt kā vecam iekšdedzes dzinēja dūmam?
Tātad, ko tas nozīmē jums, dedzīgajiem elektroauto kārotājiem? Ja jūs vēl neesat paspējuši pieteikties uz šo valsts atbalstu, tad esiet gatavi nedaudz pagaidīt. Galu galā, šis notikums tikai pierāda vienu – interese par elektroauto Latvijā ir liela! Un tas ir fantastiski! Tāpēc turpinām spiest elektriskās jaudas pedāli un gaidīsim ziņas par valsts atbalsta programmas atjaunošanos. Jo, kā mēs visi zinām, elektrība ir ne tikai videi draudzīgāka, bet arī… nu, vienkārši foršāka!
Tikmēr var droši izmantot šo enerģiju, lai ienirtu elektroauto Discord grupā vai pievienotos Latvijas Elektroauto biedrības (LEAB) biedru rindām.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!
Ne pie Saeimas, ne valdības garāžās neko daudz EV nav. EV izmantošana izmaksā lētāk par parastajiem.
No trim pirktajiem elektroautomobiļiem tikai vienu pirku ar atbalstu. Ja labi brauc energoefektivitāte labi atmaksājas!
Beidzās bagātie kuri tendēti uz jaunākām tehnoloģijām!
Bet to ka neokomunisti beigs kropļot tirgu necerēju, paņemt no mazāk turīgiem un uzdāvināt bagātniekam tik forša sajūta!
No šī komentāra var saprast, ka nesaproti, kā strādā subsīdijas un no kurienes tai ir nauda.
Sākumā naudu dod mamma, vēlāk nodokļu maksātāji?
Vai apzinies kādu vārdu kombinācija veido burtu salikumu EKII? No kurienes ir nauda šai subsīdijai?
Vēl interesanti, ka ir visādas asociācijas, kurām būtu jāseko līdzi, pamanīja tikai priekšpēdējā dienā. Nozares eksperti. Traci arī nav cēluši komersanti.
Mums vajadzētu ministriju, kas sekotu līdzi. Varētu saukt par Klimata ministriju.
Gan Latvijas Elektroauto biedrība, gan Auto Asociācija aktīvi sekoja līdzi un piedalījās diskusijās ar KEM. Tas, ka AA izdomāja sēt paniku vakar noteikti ir vairāk nekā interesanti…
Labdien. Kas man attur no EV iegādes – man nav īsta ekonomiska pamatojuma. Ja cenas uzlādēs būtu konkurētspējīgas ar mājsaimniecības cenām (nevis 30 bet gan 15), vai arī ja būtu vienkāršāks mehānisms kā es varētu uzstādīt uzlādi savā daudzdzīvokļu mājā. (Kā jūs variet iedomāties es veikšu aptauju, lai savāktu 51% – vai atļaut man uzstādīt EV lādētāju mājā. Kāds citiem iedzīvotājiem sakars ar to?) Vajag kaut kādu vienkāršotu shēmu. Starp citu apgaismojiet arī lūdzu, vai ir iespējams uzstādīt par manu naudu lādētāju, lai pie tā būtu piekļuve visiem mājas iedzīvotājiem. Kā tehniski mēs nerēķināsimies? Kā zināsim ka tam jāmaksā tik, citam tik?
Derētu jebkurš viedais lādētājs ar autorizāciju – ar to pašu druvju čipu, kas piesaistīts dzīvoklim varētu palaist un apturēt uzlādi – un individuāli uzskaitīt patērēto elektrību.
Ir arī komercuzņēmumi, kas gatavi to uzreiz ieviest, piemēram, MMX Energy, Enefit, un citi.
Sarežģītāk būtu pēc tam no visiem tiem iedzīvotājiem pareizi iekasēt atlīdzību.
50%+1 visā šajā procesā tiešām ir lielākais izaicinājums – veiksmi!
Labdien!
Nedomāju, ka uzlādes operatori, kas iegulda simtus tūkstošus katrā uzlādes vietā būtu gatavi sniegt uzlādi par elektrības pašizmaksu.
Kas attiecas uz tehnisko norēķināšanos – var ielikt Mobilly vai dabūt uzlādes staciju, kura autorizē sesiju ar RFID vai app un veic uzskaites, lai var vēlāk savstarpēji norēķināties. Laikam, Elektrum arī piedāvā šādu pakalpojumu, bet sen nav dzirdēts par šo.
Bija likuma izmaiņas. Piemēram daudzdz. ēkas remontam nevajag 51%, jāsavāc >33% balsotāji un no tiem tad jāsaņem >51%. Nezinu vai to var attiecināt uz staciju.
Šis atbalsts izklausās pēc īstas shēmas — obligāti jāiegādājas elektroauto tikai caur apstiprinātiem Latvijas uzņēmumiem! Vai tiešām? Ja jau tik ļoti svarīgi sargāt dabu un atteikties no iekšdedzes dzinēju automašīnām, kāpēc nav iespējams patstāvīgi iegādāties elektroauto, piemēram, Vācijā, piereģistrēt to Latvijā, iesniegt dokumentus un saņemt atlīdzību?
Tāpēc, ka Latvijā nav elektroauto biedrība vai asociācija, kas pārstāvētu fizisko personu intereses. Ļoti spēcīgs uzņēmumu lobings. Jēga no transportlīdzekļa pārdevēja atbalsta? Lai pieskaita pie standarta atbalsta. Hibrīdauto atbalsts vienāds ar EV. WTF
Auto norakstīšanai vajadzētu būt obligātai. Nevajadzētu subsidēt dārgos EV.
Piekrītu, ka hibrīdauto atbalsts bija tīrs Auto Asociācijas lobijs. Latvijas elektroauto biedrībai vēl jāaudzē muskuļus – nāc talkā! https://elektroautobiedriba.lv
Lai arī cik ļoti “nedarata” grib skandināt “viss ir slikti” un “valsts ir pret cilvēkiem”, patiesība ir pavisam vienkārša – nosakot, ka jāiegādājas caur apstiprinātiem uzņēmumiem valsts ir ar daudz lielāku pārliecību, ka netiks taisītas dažādas shēmas, un dokumentu kārtošanas process notiek daudz raitāk. Jau tagad EKII iepaliek ar dokumentu apstrādi, iedomājieties, kas notiktu, ja katrs Saša un Paša sāktu rakstīt dokumentāciju. Tas būtu pārāk liels birokrātiskais slogs un atkal būtu slikti, jo “atbildes nav mēnešiem”, “beigās neiedod dēļ nepareizi aizpildītas ailītes” vai “izrādās, ka mašīna iepriekš bijusi Latvijā reģistrēta”. Tagad visi riski ir pārdevēja pusē, jo viņi šo summu no valsts saņem krietni vēlāk un tie ir viņi pirmie, kas patiesībā iedod šo pilno atbalsta summu ar cerību (un garantu), ka valsts to summu vēlāk ieskaitīts viņu kontā.
Komersanti nav labāki. Daži SSā norāda cenas ar atņemtu atbalstu (kā viņi var zināt, vai kvalificējos un vai vēlos to), citi bez. EKII auto sarakstos lētākā Tesla M3 ir par 4000e lētāka par SSā lētāko. Fishy. SSā no auto cenas ar PVN atņem, atbalstu, līdz ar to pieņemu ka atbalsts tabulā ir ar PVN. Bet EKII mājaslapā komersanti savu atbalstu norāda bez PVN 500e vai 605e ar PVN. Tad jau tā atbalstu tabula nav korekta. Tā kā EKII auto cena fiziskām personām norādīta bez PVN, loģiski būtu no EKII cenas atņemt visus atbalstus un tad rēķināt PVN. Kāpēc man jāzin bez PVN cena, ja atbalsts ar PVN. Auto norakstīšana bez vai ar PVN? Summas nav lielas, bet beigās kāds tomēr tiks apčakarēts.
PS Interesanti, ka EKII atbalsts sāka iet mīnusos. Veltīga panika, ja jau tā būs pārdevēja problēma (valsts saņem bezprocentu kredītu)
Protams, protams… Kāds vienmēr kādu čakarē un šmauc…
Tas, ka Latvijas sludinājumu cena ir augstāka mani galīgi nepārsteidz. Mazāks tirgus, kas nav vēl nobriedis. Tamdēļ jau jāskatās mobile.de vai openlane.eu, lai redzētu izdevīgākus piedāvājumus.
Vai tad šitie nečakarē? Profesionāļi no 2014.g.
https://www.ss.com/msg/lv/transport/cars/electric-cars/cxiljc.html
Nezinu. Neinteresē. Bet liekas atbilstoša cena Latvijā par 60kWh Leaf ar salīdzinoši mazu nobraukumu.
Var atrast 40kWh par lētāku cenu, bet 60kWh diži lētāk nebūs. Tālāk neiedziļināšos.