Pašvaldību politika, elektroauto nomas piedzīvojumi un patiesība par uzlādi rallija laikā | Podkāsts
Jaunākajā epizodē apskatām, ko sagaidīt no Rīgas vēlēšanu rezultātiem, kā veicās elektroauto rallijā, kādi secinājumi ir no jaunākās Swebank aptaujas un kā ir nomāt elektroauto ārzemēs.

Ģenerēta bilde ar elektroauto kalnos
Jaunākajā epizodē apskatām, ko sagaidīt no Rīgas vēlēšanu rezultātiem, kā veicās elektroauto rallijā, kādi secinājumi ir no jaunākās Swebank aptaujas un kā ir nomāt elektroauto ārzemēs.
Latvijas pašvaldību vēlēšanas ir noslēgušās, un Rīgā ir izveidota jauna koalīcija, kas sola pārmaiņas arī bezemisiju mobilitātes jomā. Šajā podkāsta apkopojumā mēs iedziļināsimies politiskajās norisēs, aizraujošajā “Atklāj Baltijas jūras piekrasti” elektroauto rallijā, Swedbank aptaujas rezultātos par elektroauto iegādi Latvijā, kā arī personīgajā elektroauto nomas pieredzē tādās eksotiskās vietās kā Korfu un Toskāna.
🗳️ Vēlēšanu rezultātu ietekme un nākotnes ieceres
Rīgas pašvaldību vēlēšanu rezultāti kopumā nepārsteidza, un LPV izcīnīja līderpozīcijas. Priecē, ka pārējās partijas savāca pietiekami daudz balsu, lai izveidotu spēcīgu koalīciju un atstātu LPV opozīcijā. Jaunā koalīcija ir izveidota no četrām partijām, kas, balstoties uz to sniegtajām atbildēm, vieš cerības uz pozitīvām pārmaiņām (skatīt speciālo epizodi šim jautājumam). Mums ir pamats ticēt, ka Rīga virzīsies tuvāk tam, ko redzam Skandināvijas valstīs un vecajā Eiropā attiecībā uz elektrisko mobilitāti. Topošais mērs, ar kuru jau ir bijušas neoficiālas sarunas, redz lietas, kas jāmaina, un ir apņēmības pilns virzīties uz priekšu.
🌊 “Atklāj Baltijas jūras piekrasti” – elektroauto rallijs trīs Baltijas valstīs
Aizraujošs pasākums, ko rīkoja “Ignitis On” – “Atklāj Baltijas jūras piekrasti” – pulcēja 67 komandas, lai izbaudītu elektroauto sacensības un atklātu Baltijas jūras piekrastes skaistumu. Rallijs startēja Palangā, Lietuvā, ar starpfinišu Jūrmalā, Latvijā, un finišu Pērnavā, Igaunijā. Dalībnieki sacentās divās kategorijās: ātrākajā un garākajā distancē, stingri ievērojot atļauto braukšanas ātrumu.
Interesanti fakti un novērojumi:
- Pārsteidzoši rezultāti: Lai gan daži braucēji ignorēja ātruma ierobežojumus, saņemot soda minūtes, uzvarētāji spēja finišēt ar minimāliem pārkāpumiem. Ātrākās distances kategorijā pirmo un otro vietu šķīra tikai pieci punkti!
- Infrastruktūras pārbaude: Pasākums, kurā piedalījās 67 elektroauto, lieliski parādīja, ka Baltijas valstu uzlādes infrastruktūra ir pietiekami attīstīta. Pat vienlaicīgi finišējot Pērnavā, lādētāji netika pārslogoti. Daudziem dalībniekiem pat nebija nepieciešama papildu uzlāde visa 600 km garā maršruta laikā.
- Uzvarētāju automašīnas: Uzvarētāju sarakstā bija dažādi elektroauto modeļi, apliecinot, ka nav viena noteikta “labākā” zīmola. Piemēram, biznesa kategorijā (ātrākā distance) triumfēja Audi komanda ar Matīsu Zemīti un Andri Dambi.
- Kārļa komandas piedzīvojumi: Kārlis Mendziņš ar Arti Ozoliņu un Janu Duļevsku, braucot ar Tesla Model 3, saskārās ar izaicinājumiem maršruta plānošanā un finiša laika iekavēšanā, taču pasākums kopumā bija lieliska pieredze.
📊 Swedbank aptauja: Motivācija un šķēršļi elektroauto iegādei
Swedbank nesen publicēja aptaujas rezultātus par Latvijas iedzīvotāju attieksmi pret elektroauto iegādi. Aptauja apstiprināja daudzas jau zināmas tendences:
- Galvenā motivācija: Lielākā daļa iedzīvotāju elektroauto iegādi saista ar finansiāliem ieguvumiem – zemākām ekspluatācijas izmaksām. Nodokļu atvieglojumi un draudzīgāki finansēšanas nosacījumi arī ir svarīgi faktori.
- Galvenie atturošie faktori: Augsta cena un šaubas par baterijas veiktspēju un kalpošanas ilgumu joprojām ir galvenie šķēršļi. Tāpat tiek akcentēta nepietiekama uzlādes infrastruktūra dzīvesvietas tuvumā, īpaši daudzdzīvokļu mājās.
- Spraudņu hibrīdu (PHICEV) popularitāte: Latvijā novērojama strauja PHICEV attīstība, ko veicina valsts atbalsts. Diemžēl tas rada pretrunas ar CO2 izmešu samazināšanas mērķiem, jo PHEV, lai gan uz papīra šķiet videi draudzīgi, reālajā dzīvē bieži vien izmanto iekšdedzes dzinēju, un to efektivitāte ir apšaubāma. Tomēr no šī gada 1. jūlija stājas spēkā jaunie EURO 6 atjauninājumi, kas mainīs CO2 izmešu aprēķinus, trīskāršojot pašreizējos rādītājus un radot problēmas šo hibrīdu atbalsta programmām.
🚢 Elektrisks prāmis starp Tallinu un Helsinkiem
Viking Line ir iepazīstinājusi ar konceptu par pilnībā elektrisku prāmi, kas kursēs starp Tallinu un Helsinkiem. Šis gandrīz 200 metrus garais kuģis ar 650 automašīnu ietilpību būs aprīkots ar 85 līdz 100 MWh ietilpīgām baterijām un tam būs nepieciešama milzīga uzlādes jauda – virs 30 megavatiem. Šis projekts, kuru plānots realizēt 2032. gadā, apliecina, ka bezemisiju mobilitāte attīstās ne tikai uz sauszemes, bet arī jūrā.
🌍 Elektroauto nomas pieredze ārzemēs
- Korfu, Grieķija (Kārlis): Trešo gadu pēc kārtas Kārlis nomāja elektroauto Korfu salā, šoreiz Volkswagen ID.3. Salas kalnainais reljefs izceļ elektroauto priekšrocības – nav jādomā par ātrumu pārslēgšanu, motors strādā klusi un jaudīgi. Rekuperācija kalnos ir īpaši efektīva, atjaunojot enerģiju un samazinot bremžu nodilumu. Kārlis nobrauca vairāk nekā 400 km bez jebkādām bažām par uzlādi. Lai gan Grieķijas humpalās atrast kreklu ar latvisku uzrakstu bija liels pārsteigums, vēl lielāku prieku sagādāja braukšana ar elektroauto pa serpentīniem.
- Toskāna, Itālija (Jānis): Jānis dalās savā otrajā nomas pieredzē Toskānā, Itālijā, šoreiz ar Polestar 2. Nomas cena par elektroauto bija izdevīgāka nekā par mazākas klases iekšdedzes auto. Itālijas kalnainais apvidus bija lieliska vieta, lai izbaudītu Polestar 2 agresīvo rekuperāciju. Jānis uzsver, ka Romā izdevās atrast ērtas lēnās uzlādes vietas tieši pie kafejnīcas, kas apliecina infrastruktūras attīstību arī pilsētu vidē.
🫂 Pievienojies Latvijas Elektroauto biedrībai!
Kārlis un Jānis aicina ikvienu interesentu pievienoties Latvijas Elektroauto biedrības kopienai. Discord serverī ir iespējams saņemt kvalitatīvu informāciju par dažādiem modeļiem, zīmoliem, risināt jauno lietotāju problēmas un uzdot jebkādus jautājumus. Kā arī ir Facebook un WhatsApp domu biedru grupas.
Aktuālās biedrības aktivitātes:
- Ikmēneša tikšanās: Katra mēneša pirmā ceturtdiena ir atvēlēta biedrības tikšanām. Nākamā tikšanās notiks 3. jūlijā Mārupē, Maxi Pica. Tā ir lieliska iespēja nepiespiestā gaisotnē parunāt par elektroauto, dalīties pieredzē, saņemt padomus un vienkārši labi pavadīt vakaru.
- Praktisks atbalsts: Biedrība sniedz atbalstu arī jaunu auto un uzlādes staciju izvēlē, palīdzot atrast labākos risinājumus un konsultējot par dažādiem jautājumiem.
Lai uzzinātu vairāk, apmeklējiet elektroautobiedriba.lv un kļūstiet par biedru!
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!