Pirmajā pusgadā elektroauto pārdošanas apjomi auguši par 28% globāli
Pēc jaunākajiem Rho Motion datiem šī gada pirmajos sešos mēnešos pasaulē reģistrēts 9,1 miljons jaunu elektrisko automašīnu, kas ir par 28 % vairāk nekā 2024. gada attiecīgajā periodā.

Vairāk nekā 9 milj. elektrisko auto pārdoti 2025.g. pirmajā pusē (Ģenerēta bilde)
Pēc jaunākajiem Rho Motion datiem šī gada pirmajos sešos mēnešos pasaulē reģistrēts 9,1 miljons jaunu elektrisko automašīnu, kas ir par 28 % vairāk nekā 2024. gada attiecīgajā periodā.
Jūnija mēnesī vien globālais elektrisko automašīnu tirgus uzrādīja 24% pieaugumu pret iepriekšējo gadu un 7% kāpumu salīdzinājumā ar maiju, pēc Rho Motion apkopotajiem datiem.
Ķīna un Eiropa ir elektroauto pārejas lokomotīves – vairāk nekā katrs otrais pasaulē pārdotais EV nonāk Ķīnā, kur ap 50 % jauno auto jau ir elektriski. Eiropā izaugsme ir spēcīga, taču nevienmērīga: Apvienotā Karaliste un Vācija joprojām diktē tempu, bet Francija atpaliek, jo subsīdiju atcelšana ietekmē cenu jūtīgos pircējus. Ziemeļamerikā, īpaši Kanādā, vērojama sabremzēšanās. Pēc Trampa parakstītajiem ‘Big Beautiful Bill’ grozījumiem ASV tirgus gada otrajā pusē var pat samazināties.
Šarlzs Lesters, Rho Motion datu vadītājs
Globālie rezultāti (2025 H1 pret 2024 H1)

Reģions | Pārdots, milj. | Izaugsme gada griezumā |
---|---|---|
Kopā | 9,1 | +28 % |
Ķīna | 5,5 | +32 % |
Eiropa | 2,0 | +26 % |
Ziemeļamerika | 0,9 | +3 % |
Pārējā pasaule | 0,7 | +40 % |
Eiropa ir atkopusies no Vācijas šoka
- 2,0 milj. EV (+26% pret 2024.g. pirmo pusgadu) – izaugsme līdzīga starp tīri elektriskajiem (BEV) (+26 %) un benzīna mašīnām ar spraudni (PHICEV) (+27 %).
- Straujākā izaugsme starp budžeta klases modeļiem, piem., Renault 4 un Renault 5.
- Rekordvalsts Spānija: +85 %, pateicoties paildzinātajai subsīdiju programmai.
- Vācija +40 % un Apvienotā Karaliste +32 %.
- Francija –13 % (samazinātas subsīdijas).
Pagājušā gada sākumā daudzi mediji metās apgalvot, ka pieprasījums pēc elektroauto ir apstājies un cilvēki vairs tos nepērk, lai gan situācija bija gaužām vienkārša – Vācijā beidzās subsīdijas, kas bija ierobežotas nevis naudā, bet gan laikā. Citiem vārdiem sakot, Vācijā pirms subsīdiju beigām radās mākslīgs pieprasījumu burbulis, kam sekoja attiecīgi pieprasījuma bedre. Vācija, kā lielākais Eiropas auto tirgus, ļoti ietekmē kopējo statistiku kontinentā.
Ziemeļamerika: gaidāms pirms-termiņa pīķis
- Tikai +3 %: Kanāda –23 %, Meksika +20 %, ASV +6 %.
- ASV elektroauto subsīdijas tiks atceltas šī gada 30. septembrī: – sagaidāms mākslīgs pieprasījuma burbulis līdz tam, kam sekos kritums. Līdzīga situācija kā Eiropā bija ar Vāciju.
ASV prezidenta tarifu izmaiņas ir ļoti ietekmējušas Kanādas elektroauto tirgu. Tikmēr Meksikas elektroauto pieaugumam palīdz tas, ka Ķīnas autoražotājiem tagad ir izdevība aizstāt nišu, ko aiz sevis atstāj ASV autoražotāji. Vienai valstij tarifi kaitē, otrai palīdz, bet ne tādā veidā, kā ASV to iecērēja.
Ķīna: vilnis turpinās
- +32 %. Pat par spīti bažām par atsevišķu pilsētu subsīdiju izsīkumu, valdība signalizē par papildu atbalsta finansējumu gada otrajā pusē, kas varētu noturēt tirgu straujā augšupejošā trajektorijā.
Lai gan Ķīnā starp jaunajām mašīnām nu jau vairums ir elektriskas vai vismaz uzlādējāmas, valdība turpinās atbalstīt elektroauto, lai līdz galam samazinātu valsts atkarību no importētās enerģijas (benzīna, dīzeļa).
Ko tas nozīmē Latvijai?
Lai gan Baltijas tirgi preses relīzē nav izcelti, Eiropas kopējās tendences – jaunu lētāku BEV ienākšana tirgū un jaunu modeļu pieplūdums no Ķīnas – būs jūtamas arī pie mums. Sevišķi aktuāls paliek jautājuma par valsts atbalsta mehānismu nākotni: Spānijas piemērs rāda, ka konsekventa un ilgstoša subsīdiju programma spēj radīt eksplozīvu izaugsmi.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!