Porsche Taycan Turbo GT pret elektrisko lidmašīnu
Ričards Hamonds un Džeimss Mejs nesen veica sacīkstes starp Taycan Turbo GT un Pipistrel Velis Electro – vienu no pasaulē pirmajām komerciāli pieejamajām elektriskajām lidmašīnām.

Porsche Taycan Turbo GT pret Pipistrel Velis Electro (Avots: Porsche.com)
Ričards Hamonds un Džeimss Mejs nesen veica sacīkstes starp Taycan Turbo GT un Pipistrel Velis Electro – vienu no pasaulē pirmajām komerciāli pieejamajām elektriskajām lidmašīnām.
Gandrīz 20 gadus pēc tam, kad abi pirmo reizi sarīkoja sacīksti starp automašīnu un lidmašīnu, britu TV vadītāji Ričards Hamonds un Džeimss Mejs jaunā filmā DriveTribe YouTube kanālam ir pārnesuši šo formātu elektriskā laikmetā. Pirms 20 gadiem sacīkstēs Ričards un Džeimss bija komandas biedri, lidojot ar Cessna 182 no Itālijas pilsētas Albas uz Londonu, pret savu kolēģi Džeremiju Klarksonu, kas brauca ar Bugatti Veyron. Tomēr šoreiz viņi sacentās viens pret otru, Mejam paceļoties gaisā ar elektrisko lidmašīnu Pipistrel Velis Electro, bet Hamondam sēžoties pie elektriskās automašīnas Porsche Taycan Turbo GT stūres.

Sacensības sākās Henstridžas lidlaukā (Lielbritānijas dienvidrietumos) un finišēja Dunsfoldas lidlaukā (Lielbritānijas dienvidos). 174 kilometru garais maršruts (jeb 129 km taisnā līnijā) nebūtu pietiekami garš, lai izaicinātu elektroauto spējas nobraukuma ziņā. Kamēr automašīnai, pārvietojoties starp abiem lidlaukiem, būtu jātiek galā ar satiksmi, ceļa darbiem un ātruma ierobežojumiem, lidmašīna varētu netraucēti pārvietoties. Tomēr spēles noteikumus izlīdzināja lidmašīnas maksimālais lidojuma laiks, kas ir aptuveni 50 minūtes; lai pabeigtu ceļojumu, tai jāveic plānota uzlādes pietura Trakstonas lidlaukā, kas ir aptuveni pusceļā.
Gatavojoties sacīkšu sākumam, Džeimsu Meju pārsteidza diezgan vienkāršās pirmslidojuma pārbaudes, kas nepieciešamas elektriskajai lidmašīnai. Viņam par pāsrsteigumu automašīnas nav vienīgie transportlīdzekļi, kas gūst labumu no papildu ērtībām, ko sniedz pāreja uz elektromobilitāti.
Taycan ātri izvirzījās vadībā
Taycan jau agri izvirzījās vadībā, un, startējot lidlaukā, nevis uz publiska ceļa, Hamonds spēja pilnībā izmantot automašīnas paātrinājuma potenciālu, ar paātrinājumu no 0 līdz 100 km/h veicot tikai 2,3 sekundēs. Faktiski, ar maksimālo sistēmas jaudu 1108 ZS, izmantojot Launch Control ar Overboost, Taycan Turbo GT rada vēl lielāku jaudu nekā Bugatti Veyron, kas piedalījās iepriekšminētajās sacīkstēs 2005. gadā.

Tāpat kā savās pagātnes sacīkstēs, vadītāji veica tiešo sacensību reālā veidā, iepriekš aptuveni aprēķinot automašīnas un lidmašīnas ceļojuma laikus, lai nodrošinātu sīvu cīņu. Sacīkste patiesībā bija tik sīva, ka Hamonds cītīgi vēroja caur panorāmas jumtu savu konkurentu – (viņa vārdiem) “mazo elektrisko lidmašīnu ar spanielu tajā”.
Visu sacensību gaitas laikā valdīja spēcīgs vējš, kas Mejam deva pārliecību par viņa izredzēm uzvarēt un pamudināja viņu uzlādes pieturā Trakstonā izbaudīt, iespējams, vienu tasi tējas par daudz. Lidmašīnas straujais progress, kas pārvietojās daudz ātrāk nekā valstī noteiktie ātruma ierobežojumi, nozīmēja, ka sacensību iznākums palika pārāk sīvs, lai to varētu paredzēt pat līdz pat pēdējiem posmiem, kad prezentētāji pirmo reizi vairāk nekā desmit gadu laikā tuvojās Dunsfoldai.
Zemes vai gaisa elektriskais transportlīdzeklis — kurš uzvar?
Protams, raidījuma raksturs prasīja, lai līdz pēdējam nebūtu saprotams, kurš tad elektriskais — sauszemes vai gaisa — uzvarēja. Tomēr nelikšu jums skatīties visu video vai meklēt īstās sekundes, lai noskaidrotu, kā “mazais kāmis” pēc Džeimsa vārdiem uzvarēja.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!