Rīgas vēlēšanas. Kandidātu partiju atbildes Latvijas Elektroauto biedrībai
Uzziniet, kādas atbildes sniedza partijas par ilgtspējīgu mobilitāti, mazizmešu zonām, mikromobilitāti un uzlādes infrastruktūru Rīgā, sniedzot svarīgu informāciju un ieskatu katras partijas nostājā un nākotnes plāniem.

Rīgas pašvaldības vēlēšanas un elektroauto skatījums (Ģenerēta bilde)
Gatavojoties gaidāmajām Rīgas pašvaldību vēlēšanām, Latvijas Elektroauto biedrība (LEAB) noskaidroja vadošo politisko partiju nostāju par ilgtspējīgu mobilitāti pilsētā.
Uzziniet, kādas atbildes sniedza partijas par ilgtspējīgu mobilitāti, mazizmešu zonām, mikromobilitāti un uzlādes infrastruktūru Rīgā, sniedzot svarīgu informāciju un ieskatu katras partijas nostājā un nākotnes plāniem.
Jautājumi partijām
LEAB, apzinoties elektroauto lietotāju un mikromobilitātes risinājumu nozīmi, nosūtīja deviņus jautājumus vadošajām partijām. Šī iniciatīva ir īpaši aktuāla, ņemot vērā, ka Rīgā līdz 2027. gadam ir jāievieš zemo emisiju zonu, saskaņā ar Eiropas un Ministru kabineta noteikumiem. Diskusijā tika analizētas saņemtās atbildes, izceļot gan konstruktīvās idejas, gan izvairīgās atbildes.
Jautājumi, kas tika uzdoti partijām:
- Kāds ir jūsu partijas redzējums par ilgtspējīgu pilsētas attīstību? Kā tajā iekļaujas ilgtspējīga mobilitāte pilsētas klimata mērķu sasniegšanai?
- Vai jūsu partija atbalsta zemo un bez emisiju zonu izveidi Rīgā? Ja jā – kādā termiņā, apjomā un veidā?
- Vai jūsu partija paredz elektrotransporta integrāciju un paplašināšanu pašvaldības autoparkā (piemēram, dienesta transportlīdzekļi, sabiedriskais transports)?
- Vai jūs redzat atbalsta nepieciešamību elektrovelosipēdu, mikromobilitātes un koplietošanas transporta risinājumu attīstībai? Ja jā – kādā veidā un apjomā?
- Kāds ir jūsu redzējums par publiski pieejamās elektroauto uzlādes infrastruktūras attīstību Rīgā? Vai plānojat konkrētus pašvaldības projektus vai iniciatīvas? Vai redzat nepieciešamību atbalstam šādas infrastruktūras attīstībai? Ja jā – tad kādu?
- Pašlaik ir noteikti vairākas priekšrocības elektroauto lietotājiem. Galvenokārt, bezmaksas stāvēšana Rīgas satiksmes autostāvvietās un sabiedriskā transporta joslu izmantošana. Vai uzskatāt, ka šīs priekšrocības ir saglabājamas nākamā Domes sasaukuma laikā. Ja nē – tad kas būtu jāmaina?
- Vai Jūsu redzējumā pašvaldībai būtu jāparedz īpašas prasības vai stimulu mehānismi jaunu ēku projektos uzlādes punktu izveidei? Vai redzat ka ir nepieciešami kādas pašvaldības iniciatīvas uzlādes atbalstam pie esošām daudzdzīvokļu mājām? Ja jā – tad kādas?
- Vai jūsu partija būtu atvērta sadarbībai ar nevalstiskajām organizācijām, t.sk. Latvijas Elektroauto biedrību, lai kopīgi veidotu elektrotransporta attīstības politiku pašvaldībā un izglītošanas kampaņas iedzīvotājiem?
- Kādas, jūsuprāt, galvenās ilgtspējīgas klimata iniciatīvas un politikas realizēšanas darbības ir jūsu politiskā spēka pārstāvji realizējuši pēdējo piecu gadu laikā gan pašvaldības, gan valsts līmenī?
Svarīgākās atziņas
Šis pārskats sniedz vērtīgu ieskatu partiju prioritātēs un plānos attiecībā uz mobilitātes un jo īpaši elektroauto nākotni Latvijas galvaspilsētā Rīgā. Katrs vēlētājs var izvērtēt, kura partija vislabāk atbilst viņa redzējumam par pilsētas attīstību un ilgtspējīgu nākotni.
“Latvija pirmajā vietā” uzskata LEAB par “agresīvu ideoloģisku lobēšanu” un uz vairākiem jautājumiem, piemēram, par zemo emisiju zonu ieviešanu pauda skepsi vēlreiz uzsverot elektroauto par “ideoloģisku lobēšanu”, tādēļ viņu atbildes netika izskatītas.
Mūsu uzmanības centrā ir partiju atbildes par pilsētas attīstību un mobilitāti:
- Ilgtspējīga pilsētas attīstība un mobilitāte
Partijām tika jautāts par to redzējumu attiecībā uz ilgtspējīgu pilsētas attīstību un ilgtspējīgas mobilitātes iekļaušanu pilsētas klimata mērķu sasniegšanai. “Progresīvie” izcēlās ar viskonkrētāko atbildi, piedāvājot sarakstu ar konkrētiem soļiem ilgtspējīgākas mobilitātes veicināšanai. Citām partijām atbildes bija vispārīgākas, bieži vien atsaucoties uz iesāktiem darbiem vai akcentējot pakāpeniskumu. - Zemo un bezizmešu zonu izveide Rīgā
Šis ir viens no jautājumiem, kas visvairāk satrauc elektroauto lietotājus. “Apvienotais saraksts” neatbalsta tūlītēju bezizmešu zonu izveidi, uzskatot, ka pilsētai ir citas prioritātes un ka tādas zonas būtu jāievieš tikai pēc labi attīstītas sabiedriskā transporta sistēmas un elektrotransporta infrastruktūras izveides. “Jaunā Vienotība/PAR” sniedza izvairīgu atbildi, norādot, ka notiek darbs pie plāna izstrādes un lēmums tiks pieņemts nākamajā domes sasaukumā. “Progresīvie” atbalsta bezizmešu zonu ieviešanu un uzsver nepieciešamību samazināt piesārņojošo automašīnu skaitu Rīgas centrā. “Latvijas attīstībai” atbildes netieši atbalsta šādu zonu, koncentrējoties uz infrastruktūras attīstību un tranzīta satiksmes novirzīšanu apkārt Rīgai, nevis caur centru. - Elektrotransporta integrācija pašvaldības autoparkā
Vairums partiju atbalsta pakāpenisku pašvaldības autoparka elektrifikāciju, tostarp dienesta transporta un sabiedriskā transporta integrāciju. Tika atzīmēta gan tramvaju un trolejbusu nozīme, gan nepieciešamība stiprināt vietējo infrastruktūru. “Jaunā Vienotība/PAR” atzīmēja, ka Rīgas satiksmei jau ir iepirkti autobusi un ka šis kurss ir jāturpina. - Mikromobilitātes un koplietošanas transporta atbalsts
Partijas kopumā redz atbalsta nepieciešamību mikromobilitātes un koplietošanas transporta risinājumu attīstībai. Tika uzsvērta gan infrastruktūras uzlabošana (veloceliņi, mikromobilitātes stacijas), gan sadarbība ar operatoriem. “Jaunā Vienotība/PAR” pieminēja ātruma ierobežojumu nepieciešamību centra zonā un parkos, lai nodrošinātu drošību gājējiem. - Publiski pieejamās uzlādes infrastruktūras attīstība
Šis jautājums izgaismoja atšķirības partiju izpratnē par elektromobiļu uzlādes infrastruktūras attīstību. “Latvijas attīstībai” redz nepieciešamību palielināt publiski pieejamo uzlādes vietu skaitu, īpaši dzīvojamos rajonos, un uzsver pašvaldības lomu plānošanā un koordinācijā. “Jaunā Vienotība/PAR” atzīmēja jau pieņemto elektrotransporta uzlādes koncepciju un rīkotās izsoles zemesgabaliem, kuru rezultāti gan ir bijuši neviennozīmīgi. “Progresīvie” ierosināja izveidot visaptverošu stratēģiju un vienkāršot administratīvās procedūras, tomēr izmantoja neskaidrus terminus un pauda pārliecību, ka uzlādes infrastruktūrai jābūt tikpat viegli pieejamai kā fosilās degvielas uzpildei, kas jau šobrīd, iespējams, ir realitāte Rīgā. “Apvienotais saraksts” uzsvēra lēnās uzlādes vietu nozīmi pie sabiedriskām iestādēm un dzīvojamajiem rajoniem. - Elektroauto priekšrocību saglabāšana
Pašlaik elektroauto lietotājiem ir vairākas priekšrocības, tostarp bezmaksas stāvēšana Rīgas satiksmes autostāvvietās un sabiedriskā transporta joslu izmantošana. “Apvienotais saraksts” uzskata, ka šīs priekšrocības jāsaglabā vismaz nākamajos piecos gados, ņemot vērā, ka esošie īpašnieki pieņēmuši lēmumu par iegādi, rēķinoties ar šiem nosacījumiem. Tomēr viņi redz nepieciešamību ieviest saprātīgus ierobežojumus, piemēram, Vecrīgā. “Latvijas attīstībai” piekrīt saglabāt priekšrocības, bet paredz pārskatīšanas mehānismu, kad elektrotransporta īpatsvars sasniegs zināmu robežu. “Jaunā Vienotība/PAR” atbildēja izvairīgi, norādot, ka tas ir stratēģisks lēmums, kas jāatstāj nākamajam domes sasaukumam. - Īpašas prasības jaunbūvēm un atbalsts daudzdzīvokļu mājām
Partijas diskutēja par to, vai pašvaldībai būtu jāparedz īpašas prasības vai stimulu mehānismi jaunu ēku projektos uzlādes punktu izveidei un vai ir nepieciešamas pašvaldības iniciatīvas uzlādes atbalstam esošās daudzdzīvokļu mājās. “Apvienotais saraksts” pauda atbalstu, bet brīdināja pret “pārmērīgu regulāciju” un “fanātisku pieeju”, kas palielina būvniecības izmaksas bez praktiska ieguvuma. Tomēr viņi ieteica atbalsta mehānismus un līdzfinansējumu esošajām daudzdzīvokļu mājām, kas liecina par dažādiem viedokļiem partijas iekšienē. “Latvijas attīstībai” atbalsta minimāla uzlādes punktu skaita paredzēšanu jaunos projektos un līdzfinansējumu vai nodokļu atvieglojumus esošajām mājām, ja tiek izbūvēta publiski pieejama vai koplietošanas infrastruktūra. “Jaunā Vienotība/PAR” norādīja, ka jaunās pašvaldības stāvvietās būtu jāparedz elektromobiļu uzlādes iespējas. - Sadarbība ar NVO un sabiedrības izglītošana
Visas aptaujātās partijas, izņemot “Latvija pirmajā vietā”, pauda atvērtību sadarbībai ar nevalstiskajām organizācijām, tostarp Latvijas Elektroauto biedrību (LEAB), lai kopīgi veidotu elektrotransporta attīstības politiku un rīkotu izglītošanas kampaņas iedzīvotājiem. “Apvienotais saraksts” uzsvēra, ka politika nedrīkst būt aiz slēgtām durvīm un ka NVO jāiesaista darba grupās un projektos. “Latvijas attīstībai” bija līdzīgs viedoklis, atbalstot informatīvās kampaņas. “Jaunā Vienotība/PAR” minēja jau esošo labo sadarbību ar mikromobilitātes asociāciju. “Progresīvie” norādīja uz maksimālu atvērtību sadarbībai, atsaucoties uz savu programmu, kurā uzsvērta pilsoniskās sabiedrības nozīme. - Pēdējo piecu gadu ilgtspējīgās iniciatīvas
Partijas tika aicinātas dalīties ar savām galvenajām ilgtspējīgajām klimata iniciatīvām un politiskās realizēšanas darbībām pēdējo piecu gadu laikā pašvaldības un valsts līmenī. “Jaunā Vienotība/Par” sniedza īsu, bet kodolīgu atbildi, minot uzlādes punktu izveidi, sadarbību ar mikromobilitātes asociāciju un atbalsta programmas izstrādi. “Latvijas attīstībai” izcēlās ar ļoti detalizētu un atsauču bagātu atbildi, kas liecināja par nopietnu darbu pie informācijas sagatavošanas. Viņu atbilde bija strukturēta, ar konkrētiem punktiem un atsaucēm uz ministrijām, kas tika novērtēta ļoti augstu. “Progresīvie” fokusējās uz energoefektivitāti un valdības ēku pārvaldības sistēmas uzlabošanu, piedāvājot garu sarakstu ar paveiktajiem darbiem. “Apvienotais saraksts” sniedza vispārīgu atbildi par “atbildīgu, pārdomātu un līdzsvarotu rīcību”, apgalvojot, ka viņu lēmumi balstās uz realitāti, nevis “skaļiem saukļiem”, kas kontrastēja ar viņu pašu darbībām, piemēram, elektroauto iegādes atbalsta pagarināšanas bremzēšanu.
Aicinām klausīties pilnu epizodi, lai uzzinātu visas atbildes un gūtu dziļāku ieskatu par politisko partiju nostāju attiecībā uz elektromobiļu un ilgtspējīgas mobilitātes attīstību Rīgā.
Iepazīsties ar atbildēm LEAB mājaslapā.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!
Cerams vēlētāji būs pietiekami prātīgi, lai nebalsotu par Progresīvajiem.
Jābalso ir par Nacionālo apvienību (visticamāk uzvarēs šīs vēlēšanas) vai Apvienoto sarakstu, kas ir sakarīgi. Ja šie nepatīk, tad par Tauta, Zeme, Valstiskums. Nevajadzētu balsot par visiem Putinistiem – Progresīvajiem, kuri te ievielks palestīnas, sīriešu musulmaņus, Latvija Pirmajā vietā, Vienotību, ZZS, Saskaņu kā arī Rosļikovu, tāpat arī Latvija attīstībai drīzāk pārdosies Putinam biznesa interešu dēļ.
Vispārīgi piekrītu (ar dažām atšķirībām), bet neticas, ka NA būs 1. vai pat 2. vietā. Ticu, ka populistiskie LPR būs pirmie, bet Progresīvie būs 2.
Tad tieši P būs tas pienākums savākt vairākumu pret LPR + S (+, iespējams, GKR).