Scania nodod klientam pirmo elektrisko kravas automašīnu Baltijā
“Scania” dīlercentrā Tallinā tika prezentēta pirmā pilnībā elektriskā kravas automašīna Baltijā, kas nodota Igaunijas lielākā dzērienu ražotāja “A. Le Coq” gādībā.
“Scania” dīlercentrā Tallinā tika prezentēta pirmā pilnībā elektriskā kravas automašīna Baltijā, kas nodota Igaunijas lielākā dzērienu ražotāja “A. Le Coq” gādībā.
Kravas automašīna ar pilnu kravu, kas ir 14 tonnas, vienā braucienā var veikt 250 kilometrus. Elektriskā transportlīdzekļa kaitējums dabai ir par 99% mazāks nekā automobilim ar dīzeļdzinēju. “Scania” Baltijas biznesa vienības vadītājs Janno Karu (Janno Karu) stāsta, ka šī ir pirmā elektriskā kravas automašīna, kas pārvietosies pa Igaunijas ceļiem, taču to skaits tuvāko gadu laikā pieaugs.
Scania mērķis ir panākt, lai līdz 2025. gadam 10% no jaunajiem pārdotajiem automobiļiem būtu elektriskie kravas automobiļi un līdz 2030. gadam puse no saražotajiem jaunajiem transportlīdzekļiem būtu elektriski.
Šie mērķi ir saistīti ar Parīzes klimata nolīguma mērķiem. Lai uzlabotu klimata stāvokli pasaulē, ik pēc desmit gadiem CO₂ piesārņojums ir jāsamazina par pusi. Transporta līdzekļi ir viens no veidiem, kā to panākt. Šobrīd “Scania” ir kļuvis par pasaulē pirmo kravas transportlīdzekļu ražotāju, kas ir izvirzījis zinātniski pamatotus mērķus samazināt siltumnīcefekta gāzu rašanos savos ražošanas procesos.
“Scania” Baltijas biznesa vienības vadītājs Janno Karu
Pēc Karu domām zaļajai pārejai autotransporta biznesā ir trīs galvenie šķēršļi. Pirmkārt, elektromobilis ir gandrīz divas reizes dārgāks par dīzeļdzinēja auto, kas padara to nepieejamu daudziem autopārvadājumu uzņēmumiem. Otrkārt, uz ceļiem nav pietiekami daudz uzlādes vietu. Trešais faktors ir tas, ka nepieciešams palielināt zaļās enerģijas ražošanas jaudu. Šo trīs punktu risināšanai nepieciešams katras valsts valdības un Eiropas Savienības atbalsts.
Zaļās pārejas kuratore Igaunijā Kristi Klāsa (Kristi Klaas) stāsta, ka transporta nozare rada aptuveni 17% no kopējām siltumnīcefekta gāzu emisijām.
Emisiju samazināšana transporta nozarē ir izaicinājums ES un katrai tās valstij, jo, piemēram, mums Igaunijā transporta un lauksaimniecības nozarēs līdz 2030. gadam ir jāsamazina emisijas par 13%. Iespējams, ka mērķis pieaugs līdz 24% pēc jaunajām sarunām par klimata glābšanu.
Zaļās pārejas kuratore Igaunijā Kristi Klāsa
Klāsa piebilda, ka mērķi sasniegs, izmantojot trīs metodes: valsts sektora piemēru – iegādāties zaļos transportlīdzekļus un radot infrastruktūru, kas atbalsta videi draudzīgas automašīnas, kas radītu arī ieinteresētību un iniciatīvu no privātā sektora pārstāvjiem.
No šīs vasaras Igaunijas publiskais sektors un valsts institūcijas iegādāsies tikai videi draudzīgus autobusus, kravas automašīnas un vieglās automašīnas. Uzlādes infrastruktūra ir vēl viens izaicinājums, un šobrīd ES risina sarunas, ar kādiem intervāliem visā ES nepieciešams izvietot uzlādes stacijas.
Zaļās pārejas kuratore Igaunijā Kristi Klāsa
“A. Le Coq” vadītājs Tarmo Nūps (Tarmo Noops) piebilst, ka šis ir pirmais kravas pārvadājumiem paraudzētais transportlīdzeklis, ko uzņēmums iegādājas pats. Līdz šim izmantotas tikai kravas pārvadājumu kompāniju sniegtās iespējas. Uzņēmuma vadītājs atklāj, ka ārpakalpojums, kurš izmantots līdz šīm, nespēj iegādāties jaunos elektriskos kravas transportlīdzekļus to cenu dēļ.
Tas nozīmē, ka tieši mūsu pašu vēlme veicināt videi draudzīgus kravu pārvadājumus ir ļoti svarīga. “A. Le Coq” mērķi attiecībā uz klimata pārmaiņu uzlabošanu ir skaidri – gribam nākamajām paaudzēm atstāt tīrāku un labāku pasauli. Šī mērķa vadīti arī iegādājāmies elektrisko kravas automašīnu, kuru nodevām sava loģistikas departamenta gādībā.
“A. Le Coq” vadītājs Tarmo Nūps
Nūps arī saka, ka elektriskā transportlīdzekļa cena ir divas reizes augstāka nekā dīzeļdzinējam, taču tam ir vairāk priekšrocību energoefektivitātes un degvielas patēriņa ziņā.
Naftas cena turpina augt, taču, jo vairāk ražojam zaļo enerģiju, jo mazāk izmaksā katrs spēkrata nobrauktais kilometrs. Šobrīd elektrības cena kilometrā ir par trešdaļu zemāka nekā dīzeļdegvielai.
“A. Le Coq” vadītājs Tarmo Nūps
“A. Le Coq” elektriskā kravas automašīna pārvadās preces pa Tallinas ielām. Tā kā transportlīdzeklim nav iekšdedzes dzinēja un izplūdes cauruļu, tas rada mazāk skaņas un gaisa piesārņojuma pilsētvidē.
Jaunais elektriskais kravas auto ir 11.5 metrs garš un 1.35 metrus plats. Transportlīdzekļa kopējā masa ir 29 tonnas un kravnesība – 14 tonnas. Tā patēriņš uz kilometru ir 1.3 kilovatstundas un ar pilnībā uzlādētu bateriju tas var veikt līdz 250 kilometriem. Šo dzels rumaku darbina 300kWh ietilpīgs akumulators.
Šo “A. Le Coq” mašīnu un vēl citas elektriskās kravas automašīnas šonedēļ būs iespējams apskatīt un testēt braucienos konferencē “Electrification of Baltic Heav Trucks” 3. jūnijā, Hanzas Peronā, ko rīko Scania saviem klientiem un sadarbības partneriem Baltijā.