Valsts atbalsts elektroauto strauji rūk: Vai pagūsi tikt pie zaļā sapņa, pirms nauda izgaist?
Latvijā, vismaz pagaidām, ir iespējams tikt pie valsts atbalsta, lai iegādātos videi ievērojami labāku mašīnu. Pieejamais atbalsts tikmēr strauji rūk.

Elektroauto brauc pāri naudas kalniem (Ģenerēta bilde)
Latvijā, vismaz pagaidām, ir iespējams tikt pie valsts atbalsta, lai iegādātos videi ievērojami labāku mašīnu. Pieejamais atbalsts tikmēr strauji rūk.
Daudzi latvieši vēl sēž uz sētas, šūpojoties starp spīdošu un feinu elektroauto un vecu, rūsas izrotātu dīzelīti! Ir pienācis laiks pamosties un rīkoties! Valsts atbalsts elektroauto iegādei Latvijā ir ne tikai pieejams jau vairākus gadus, bet ir kļuvis pieprasītāks par Dziesmu un Deju svētku biļetēm. Protams, kā jau ar visu labo un pieprasīto, arī šis atbalsts sāk izzust kā kvēpa filtrs no dīzeļa mašīnas, kurai beigusies garantija.
Jā, jā, zinu, tu domā, ka tas ir kāds reklāmas triks vai mani izmisīgie centieni pārliecināt tevi par elektrisko nākotni. Bet šoreiz es runāju pavisam nopietni. Kāds apsviedīgs un, iespējams, nedaudz traks gīks vārdā Roberts Siminidi ir radījis ģeniālu, bet sāpīgi precīzu rīku, kas seko līdzi šī atbalsta atlikušajai summai. Un skaitļi ir skarbi.

Ir radīta vienkārša un pat nedaudz ciniski informatīvu vietne – ekii.devvolt.com. Tur teju dzīvajā var vērot, kā atbalsta nauda izzūd. Un, ja nu gadījumā jums ir vēlme iegādāties jaunu vai lietotu elektroauto vai pat jaunu lādējamo hibrīdu (jo, nu, ne visi ir gatavi uzreiz iegādāties to, ko vēlas, vai ne?), tad pasteidzieties!
Ko rāda skaitļi? Vairāk nekā 22 miljoni EUR jau ir iztērēti. Vairāk nekā 5000 apstiprināti pieteikumi! Tas nozīmē, ka piecas tūkstošas ģimenes Latvijā tagad brauc ar kaut ko, kas nedūmo pie mūsu deguniem.
Bet tagad par slikto ziņu. Palikuši ir tikai nedaudz vairāk nekā 6 miljoni EUR. Seši miljoni! Tas ir kā pēdējie cepumi burkā, kad tu esi izsalcis kā vilks, bet zini, ka tev atliek tikai salauztie gabaliņi un drupatas. Un, ja paskatāmies uz pēdējiem trim mēnešiem, tad tur ir iztērēti veseli 5 782 600 EUR un apstiprināti 1186 pieteikumi. Tas nozīmē, ka nauda iztvaiko ātrāk nekā mana uzmanība kārtējā tiešsaistes sapulcē. Vēl var paspēt būt viens no tiem, kas noķer šo biļeti uz zaļo nākotni.
Un pats labākais – lapā ir aprēķināts, ka programmai atlikušas aptuveni 150 dienas. Protams, ar “zemu precizitāti”, kā norādīts. Tas nav solīts, bet ir labāk nekā nekas. Tie, kas šobrīd iet pie dīleriem prasīt mašīnu, kas nav noliktavā spēlē laimes spēli – pagūs vai nepagūs? Pēc maniem rupjajiem aprēķiniem sanāk, ja pēdējos 3 mēnešos tika izdoti teju 6 miljoni EUR un ir palikuši aptuveni 6 miljoni EUR, tad finansējums pietiek aptuveni 90 dienām. Tātad nevis līdz novembra beigām, bet gan līdz septembra beigām…
Mans padoms ir vienkāršs: ja esi domājis par elektroauto, tagad ir īstais brīdis. Lai gan KEM ir teikuši, ka programma turpināsies, zinot mūsu valsts vīru (ne)rūpes par vidi, katra programmas pagarināšana tiek gaidīta ar bažām. Labāk nekavējies, nesēdi un nesapņo par to, kā tu kādu dienu ietaupīsi naudu par degvielu. Rīkojies! Jo, kamēr tu domāsi, mēs ar šo rīku noskatīsimies uz pēdējo eiro, kas tiek gādīgi izsniegts. Tev paliks tikai atmiņas par to, kā tu varēji braukt zaļi, bet izvēlējies nogaidīt.
Vai esi gatavs spert nākamo soli pretī zaļākai nākotnei, pirms valsts kase ir tukša? Un, ja esi, vai padalīsies ar savu pieredzi, lai mēs visi zinātu, cik ātri var tikt pie atbalsta? Ir dzirdēts, ka pieteikumus tagad izskata vairākas nedēļas, jo pieprasījums pārspēj EKII pieejamos cilvēkresursus.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!
Ja nepaspēs, nevajag pārdzīvot, nākamgad būs daudz jauni lētāki modeļi, lielāko daļu atbalstu tāpat paņem tirgotāji, mazināsies mākslīgais pieprasījums un lietotie elektroauto kļūs lētāki, pie tam nākamgad tirgū ienāks Latvijas elekrotauto, kas saņēma atbalstu šīs programmas sākumā. Cenas diezgan krīt.
Piemēram Fiat 600e, La Prim, jauns 38k un pēc 1.5 gada 24k.
Nez tas tikai muļķibas pēc, vai naftinieku lobijs, ka šo naudu dikti palēdzēja noslaukt arī hibrīdi, no kuriem lielākā daļa tā arī nekad netiks pie rozetes pieslēgti
Ar šo pie Auto Asociācijas…
19. Maijā aizpildīju ekiipieteikumu un 23. Maijā jau saņēmu no dīlera Plug-in hibrīdu. Izskatīja trīs dienas. Dīleris pats bija šokā, cik viss ātri sanāca. Bet nu man arī vajadzēja mašīnu ātri.
Bēdīgi, izskatās, ka bezmaksas stāvvietas nākamgad vairs nespīd.
Kamdēļ?
Pārāk daudz būs savairojušies EV, kas aizņem centra stāvvietas. Varētu sākt ar to, ka ierobežo – 2h stundas par brīvu.
Šo argumentu es vispār nesaprotu no cilvēkiem, kāda atšķirība ar kādu auto cilvēks brauc uz centru stāvēt? Ja cilvēkam ir darbs centrā nav nozīmes ar kādu auto viņš aizņem vietu centrā, vai tas ir iekšdedzes vai elektro. Vienalga tā vieta ir aizņemta. Tāda loģika it kā cilvēks kuram nebūs elekto auto ar kājām tagad pēkšņi uz darbu ies.
Ok, uzliek 2h stundas par brīvu, kas tu domā cilvēks no darba brauks prom pēc 2h? Vienalga maksās par atlikušo laiku un stāvēs tur, tieši tā pat kā stāvēja ar iepriekšējo auto.
Iedzīvotāju diskriminācija, mazāki ieņēmumi RS, atbalsts turīgajiem, vairāk auto centrā, vai vispār ir jāatbalsta šādi pasākumi (negūtā peļņa), tad jau varētu labāk atbalstīt publiskos transportlīdzekļus.
Elektroauto iegādes atbalsts jau ir, vai tad vajag vēl?
Ilgtermiņā tāpat jāiet uz mērķi samazināt auto skaitu pilsētā.