Zviedri sāk barot tīklu ar auto: Vai beigsim runas par “nepietiks elektrības priekš elektroauto”?

8

Kamēr daži vēl baksta ar pirkstu kartē un zīmē apokalipses scenārijus par elektrības trūkumu, zviedri jau eksperimentē ar tehnoloģiju, kas liek elektroauto ne tikai patērēt, bet arī ražot elektrību. Auto kļūst par mobilo spēkstaciju, kas baro ne tikai māju, bet visu valsti!

In Sweden V2G is a thing

Zviedrijā testē V2G (Publicitātes attēls)

Kamēr daži vēl baksta ar pirkstu kartē un zīmē apokalipses scenārijus par elektrības trūkumu, zviedri jau eksperimentē ar tehnoloģiju, kas liek elektroauto ne tikai patērēt, bet arī ražot elektrību. Auto kļūst par mobilo spēkstaciju, kas baro ne tikai māju, bet visu valsti!

[Nākamie trīs teikumi cilvēkus ar vājākiem nerviem var aizvainot personīgi] Ak, Sūnu ciema iedzīvotāji! Ciems, kurā teju katrs ir pārliecināts, ka, ja nu pēkšņi visi pārsēdīsies uz elektroauto, tad visi sēdēs tumsā, jo “ne jau visiem pietiks elektrības”. Es par šo esmu dzirdējis tik bieži, ka liekas, ka Sūnu ciema iedzīvotāju skaits var spēkoties ar Cēsīm. Bet, kamēr daži te spriež, vai pietiks vai nepietiks, zviedri jau ir ķērušies pie darba, lai šo “problēmu”, kura neeksistē, atrisinātu, vēl pirms tā vispār ir radusies.

Volkswagen, sadarbībā ar Zviedrijas Enerģijas asociāciju, ir uzsācis eksperimentus ar “Vehicle-to-Grid” (V2G) tehnoloģiju. Tulkojumā uz cilvēku valodu tas nozīmē, ka elektroauto, kas parasti tikai patērē elektrību, var to arī atdot atpakaļ tīklā. Jā, tieši tā – auto kļūst par mazu spēkstaciju uz riteņiem, kas spētu palīdzēt balansēt slodzi un, galu galā, samazināt elektrības cenas. Tā ir nākotne, dārgie lasītāji, un tā ir daudz spožāka, nekā dažam labam komentētājam prāts.

Kā tas strādā un kāpēc tas ir vajadzīgs?

Iedomājieties šādu scenāriju: Jūs atbraucat mājās no darba, piespraužat savu elektroauto pie lādētāja. tieši tik vienkārši. Ja līdz šim tas vienkārši uzlādējās, kas bija bezgala garlaicīgi, tad tagad ar V2G viss mainās!

  • Pīķa stundas vairs nav bieds:
    Kad visi pēkšņi ieslēdz tējkannas, veļas mašīnas un televizorus, elektrības pieprasījums strauji pieaug. Šobrīd tas nozīmē dārgāku elektrību un, sliktākajā gadījumā, tīkla pārslodzi. Ar V2G jūsu auto varētu šajās pīķa stundās atdot daļu savas uzkrātās enerģijas atpakaļ tīklā, palīdzot izlīdzināt slodzi. Jūsu auto kļūst par tīkla supervaroni!
  • Naudas pelnīšana miegā:
    Kamēr jūs atpūšaties un varbūt jau saldi čučat, jūsu auto varētu pelnīt naudu! Enerģijas tirgus ir dinamisks, un cenas svārstās. V2G sistēma varētu automātiski pārdot elektrību tīklam, kad cenas ir augstas (kad tīkls ir noslogots), un uzlādēties, kad tās ir zemas. Pasīvais ienākums uz riteņiem!
  • Atjaunojamās enerģijas draugs:
    Saule nespīd visu laiku, un vējš nepūš katru brīdi. Atjaunojamās enerģijas avoti ir lieliski, bet tie nav konstanti. Elektroauto akumulatori varētu darboties kā enerģijas uzglabāšanas avoti, kas kopā veidotu lielu rezervuāru.
  • Mājas barošana strāvas pārtraukuma gadījumā:
    Iedomājieties, ka pēkšņi pazūd elektrība. Kaimiņi sēž tumsā un panikā meklē sveces, bet jūs? Jūs vienkārši piespraužat savu auto pie mājas un turpināt skatīties Netflix, jo jūsu auto baro jūsu māju. Tas ir patiesais komforts un neatkarība!
  • Tīkla stabilizācija un infrastruktūras uzlabošana:
    V2G varētu samazināt nepieciešamību pēc dārgām tīkla modernizācijām. Te nav runa tikai par spēkstacijām, bet arī par apakšstacijām un balansēšanas infrastruktūru. Gudri, efektīvi un videi draudzīgi.
  • Garantēta uzlāde:
    Lai gan daži varētu domāt, ka no rīta, kad vajadzēs doties uz darbu, mašīna būs visu nakti strādājusi un atstāta tukša, ir padomāts, ka V2G pieprasa tīklam rīkoties atbildīgi un ņemt tikai tad, kad nepieciešams, vienlaikus nodrošinot, ka auto noteiktajā laikā būs uzlādēts līdz tam līmenim, ko tā īpašnieks ir noteicis.

Tātad, kamēr daži vēl murmina par “nepietiks elektrības”, zviedri jau skatās ceļu uz nākotni, kurā elektroauto nav tikai transportlīdzeklis, bet gan aktīva enerģētikas sistēmas sastāvdaļa.

Dārgie Andri un Viļi, un citi skeptiķi, varbūt ir laiks beigt viedēt tautu un sākt domāt par to, kā mēs varam integrēt inovatīvās tehnoloģijas mūsu pašu tīklā? Nākotne būs pilnībā elektriska un tā būs iespaidīga! Ja mēs pareizi izmantosim pārejas posmu, ne tikai elektrības pietiks visiem, bet Latvija var būt enerģijas eksporta valsts (kā tas bija pirms leiši sabūvēja vēja parkus un igauņi izveidoja otro savienojumu ar Somiju).

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

2.6 14 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest


8 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Robchix
Robchix
Viesis
09/07/2025 15:00

Nu jā… Elektrība pietiek un pat pāri paliek, visi uz elektroauto. Tikai kāpēc tad elektroauto būtu jāpiedalās elektrības tirgū un balansēšanā?

nedarata
nedarata
Viesis
09/07/2025 08:31

Elektroauto lietotājam nav jādomā par tīkla balansēšu utt., noderīgāk ir balansēt savu mājas tīklu un maksimāli nelietot tīkla pakalpojumus.

Tas pats Jānis
Tas pats Jānis
Viesis
09/07/2025 06:07

Burvīga teorija ar nezināmu izpildījumu. Varam tikai iedomāties scenāriju kurā es savu EV vakarā pieslēdzu ladētājam, tikai lai no rīta piefiksētu ka baterijas limenis ir 10% jo mans auto aktīvi piedalījās tīkla balansēšanā un nopelnīja man 54 centus, kurus ar pieckāršu uzviju atdošu ātrās uzlādes stacijā no rīta, lai aizbrauktu uz darbu un atpakaļ.
Nu un skeptiķu apsaukšana par Sūnu ciemu lēnām pielīdzina EV entuziastus LGBT kopienai, kas nav patīkami.

Xau
Xau
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
09/07/2025 14:51

Gan jau par šo ir padomāts, bet apgalvot, ka elektroauto “raźos” elektrību raksta kontekstā gan nav īsti korekti. Protams, ir brīźi, kad elektroauto tiešām rażo elektrību, bet tas noteikti nenotiek laikā kad tas ir pieslēgts pie tīkla 🙂

Dmitry V
Dmitry V
Viesis
Atbilde  Tas pats Jānis
10/07/2025 06:19

Būtu labi, ja mācētu izlasīt rakstu līdz galam. Nu bet kā ir tā ir. Bet vispār, šis jau nav nekas jauns. Vel pirms pāris gadiem lasiju par šadiem eksperimentiem Austrālijā, un Vācijā. Ja pareizi atceros, tad mašīnas uzstadijumos tu vari izvēlēties akumulatora uzlādes diapazonu, pie kura auto piedalās tīkla balansēšanā. Teiksim no 80 lidz 50 %. Ja uzlades līmenis ir mazāks – auto pasīvi stav pieslēgts neko nedarot. Un sāk lādēties kad tīkls paliekot brīvāks un jauda ir pieejama. Vācieši toreiz minēja, ka šādi izmantojot auto varētu pelnīt 2-3 eiro dienā, 50 – 100 eiro mēnesī. Tu palīdzēji tīklam, uzladeji mašinu, un vel nopelnījis sev kruasanam 🙂 win – win

nedarata
nedarata
Viesis
Atbilde  Dmitry V
10/07/2025 08:38

Lielākā daļa peļņa aizies V2G funkcijas (auto+stacija) izmaksās un akumulatora nolietojumā, kas ilgtermiņā atspēlēsies mazākā gaitas nobraukumā un mazākā auto vērtībā.
Uz ātro neatradu, bet likumos jau ir eksporta limits privātpersonām, pēc kura el. enerģijas pircējs var arī nepieņemt. Tad vēl reģistrēšanās, jo pie tādiem apjomiem tā jau ir uzņēmējdarbība.
Ja patiešām būtu 100 euro haļava, tad ar likumiem tas tiktu izskausts, lai ar to varētu nodarboties kāda monopolfirma.

anjansons
anjansons
Viesis
08/07/2025 08:42

Visu LV vieglo autoparku pārvest uz elektrību būs apmēram 2,5 TWh gadā kas no vienas puses var likties daudz jo tā ir trešdaļa no elektrības ko šobrīd patērējam, bet no otras puses tas nav nekas ņemot vērā, ka tas ir apjoms ko mēs saražosim jau līdz kādam 2028.g. jau topošajos un esošajos saules un vēja parkos (un tas par reāli topošajiem vēja parkiem, ne par ko ir visa bļaušana un nekas nav skaidrs).
Protams, otra lieta ir uzlādes infrastruktūras izbūve, bet nu pilnīga pāreja vai pat puses autoparka vai pat trešdaļas pāreja uz elektrību LV nenotiks gluži 5 gadu laikā…

Pēdējoreiz rediģēja 21 dienas atpakaļ anjansons
8
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: