10 veidi kā nobraukt tālāk ar elektromobili
Lai gan elektromobiļi mūsdienās var nobraukt krietni vairāk kā 5 gadus atpakaļ, tā saucamās autonomijas raizes joprojām ir sastopamas starp elektromobiļu īpašniekiem.
Braucot ar vienu aci uz instrumenta paneļa, kurā uzrāda atlikušo autonomiju, un ar otru aci uz ceļa, var būt nervoza braukšana, jo neviens negrib palikt nekurienes vidū ar tukšu bateriju.
Par laimi, ir viegli izspiest maksimumu un pat nedaudz pagarināt elektromobiļa (ETL) autonomiju. Esam apkopojuši 10 saprātīgi vieglus veidus kā to panākt.
1. Brauc vienmērīgi
Vienkārši sakot, smaga kāja izlādēs ETL akumulatoru daudz ātrāk kā viegla. Ir kārdinoši izbaudīt ETL uzreiz pieejamo jaudu un būt pirmajam pie nākamā luksofora, bet labāk priekš baterijas ir plūstoša un mierīga braukšana.
2. Piebremzē
Ievērojot braukšanas ātrumu, var ne tikai izvairīties no nevajadzīga soda, bet arī nobraukt tālāk. Samazinot ātrumu par 10 km/h var samazināt patēriņu par aptuveni 10%, bet dažos gadījumos pat vairāk. Ja ETL ir aprīkots ar ECO režīmu, tad, to ieslēdzot, ETL automātiski ierobežos paātrinājumu. Ja ETL ir aprīkots ar SPORT režīmu, tad to taupības nolūkos labāk neizmantot.
3. Palielini rekuperāciju
Kad vien iespējams, jāizmanto ETL EX-kluzīvo enerģijas atgūšanas iespēju bremzējot. Mehāniskās bremzes izmantojot tikai tad, kad tiešām nepieciešams, un pārējā laikā izmantojot rekuperāciju, var iegūt papildus enerģiju akumulatoriem. Viena pedāļa braukšana, kur rekuperācija ir tik jaudīga, ka bremžu pedālis nav jāaiztiek pat ja vēlas apstāties pavisam, kļūst aizvien populārāka opcija. Atšķirību starp mehānisko bremzēšanu un rekuperāciju var jo īpaši sajust apstāšanās beigās, kad motors vairs nebremzē, un sāk darboties mehāniskās bremzes
4. Nesildies
Darbinot ETL sildītāju, it īpaši uz pilnu jaudu, var ātri vien izlādēt akumulatoru. Ziemas laikā tas ir jo īpaši no svara, jo autonomija dēļ aukstuma ir samazinājusies. Noslēdzot apsildi uz minimumu, sildoties ar sēdekļa un stūres apsildi, var ievērojami samazināt elektrības patēriņu. Ja ir iespējams, var iepriekš sasildīt mašīnu, kamēr tas lādējas, tādējādi braucot netiks patērēts siltums uzsildot ETL.
5. Mierīgi ar kondicionieri
Līdzīgi kā sildītājs arī gaisa kondicionieris patērē daudz enerģijas. Daudzos gadījumos var izlīdzēties tikai ar ventilatoru vai loga atvēršanu. Loga atvēršana ietekmēs automašīnas aerodinamiku, bet tas patēriņu ietekmēs mazāk kā gaisa kondicionieris. Kamēr mašīna lādējas var likt tai atdzesēt salonu.
6. Apskati riepas
Lai gan mūsdienās daudzām mašīnām ir riepu sensori, vecākām vai lētākām mašīnām tādu nav. Cilvēki bieži vien nemana, ka riepas ir izpūtušās. Tieši tāpat kā iekšdedzes dzinēju mašīnām arī ETL izpūtušās riepas ietekmē autonomiju. Laika maiņas ietekmē spiedienu riepās. Tāpēc ir svarīgi regulāri pārbaudīt spiedienu riepās. Nepieciešamais spiediens parasti ir atrodams uz uzlīmes pie vadītāja durvīm.
7. Ceļo viegli
Jebkurš inženieris varētu pateikt, ka, samazinot transportlīdzekļa svaru, var palielināt nobraucamo attālumu, piemēram, iztīrot mašīnu no nevajadzīgajām lietām un miskastes.
8. Esi slaids
Izvairoties no ārējiem aksesuāriem, piemēram, jumta bagāžnieks vai pat sliedes, automašīna būs aerodinamiskāka, kas ļaus nepatērēt lieku enerģiju.
9. Plāno efektīvu ceļu
Šis variants varētu izrādīties lēnāks nonākšanai galamērķī, bet var nodrošināt nonākšanu tur. Izvairoties no šosejām, bet izvēloties mazāk svarīgus ceļus, uz kuriem var droši un ilgstoši pārvietoties ar mazāku ātrumu, var ietaupīt labi daudz enerģijas. Piemēram, uz šosejas via Baltic ir posms, kurā var izmest mazu līkumu cauri Saulkrastiem vai turpināt braukt pa šoseju. Attālums pat ir mazāks, braucot cauri Saulkrastiem un liela daļa ceļa ir cauri apdzīvotai vietai, kas nozīmē mazāku atļauto ātrumu. Vērā jāņem arī ceļa kalnainums, dodo priekšroku līdzenam ceļam. Dažiem ETL navigācija piedāvā energoefektīvākos ceļus.
10. Ieplāno lādēšanu
Lai gan uzlikt mašīnu lādēties tanī brīdī, kad iebrauc garāžā, liekas visērtāk, ir jāņem vērā, ka pēc uzlādes beigām akumulatori sāks lēnām pašizlādēties. Var iegūt dažus kilometrus, ja ieplāno lādēšanu tā, ka pilnībā uzlādēts ETL ir tieši pirms izbraukšanas. Tas arī var nospēlēt par labu ETL ilgtermiņā, jo baterijas mazāku laika posmu būtu pilnībā uzlādētas.
Avots: MYEV
Punkts Nr. 3. – arī šeit tiek atgremoti mīti par to ka, spiežot bremzes pedāli, akumulators netiek lādēts, ka tikai “rekuperācijas režīms” ir tas īstais. Patiesībā arī spiežot bremzes, akumulators tiek lādēts, ja tās nonospiež ļoti stipri. Mehāniskās bremzes sāk darboties arī pirms pašas apstāšanās.
Atvainojos, kļūda – pareizi ir “nenospiež”.
Tāpat kā Kārlis cīnās pret “pašuzlādes hibrīdiem”, es cīnos pret “rekuperatoriem”, kuriem nav sajēgas, kā e-auto darbojas bremzes. Patiesībā tā ir liela māksla salikt kopā mehāniskās bremzes ar elektromotora bremzēm. It sevišķi to var sajust apstāšanās beigās, kad motors vairs nebremzē, un sāk darboties mehāniskās bremzes, Ja pēdējās ir slapjas, var sanākt izbīlis.
Loti palīdz ārpus pilsētas braukt aiz kāda liela transporta līdzekļa, ievērojot drošu distanci. Vēja pretestības koeficients struji pieaug pēc ātruma 50 km/h. Elekroenerģijas ekonomija braucot kādam aizmugurē var būt līdz 40%.
vēl vairāk palīdz ievērojot nedrošu distanci 🙂
Nākamais līmenis ir “pieāķēties” pa kluso pie fūres. Tā pat var uzlādēties! 😀