“Rīgas satiksme” testē elektroautobusu
No 12. augusta “Rīgas satiksme” testē “Scania Citywide” elektroautobusu. Sākotnēji autobuss kursēs 12. autobusa maršrutā, taču lai veiktu pilnvērtīgāku testēšanu, tas tiks norīkots arī citos maršrutos.
No 12. augusta “Rīgas satiksme” testē “Scania Citywide” elektroautobusu. Sākotnēji autobuss kursēs 12. autobusa maršrutā, taču lai veiktu pilnvērtīgāku testēšanu, tas tiks norīkots arī citos maršrutos.
Elektroautobuss ir baltā krāsā un vizuāli atšķirsies no pārējiem “Rīgas satiksmes” autobusiem, taču tāpat kā jebkurā transportlīdzeklī, arī elektroautobusā, pēc iekāpšanas nekavējoties pasažieriem jāveic brauciena reģistrācija vai jāiegādājas biļete pie transporta līdzekļa vadītāja. Savukārt pieturvietas paziņos vadītājs.
Nākamo piecu līdz septiņu gadu laikā “Rīgas satiksmei” būs jānomaina ap 250 autobusiem un daļa no tiem jāmaina uz bezizmešu transportu. Šī gada martā “Rīgas satiksme” uzaicināja elektroautobusu un ūdeņraža autobusu ražotājus sadarboties testēšanā. Šobrīd savu elektroautobusu testa braucieniem piedāvājuši Scania Latvia (Scania Citywide) un Solaris Bus & Coach Latvia (Solaris nUrbino 18 Electric), kura testus plānots uzsākt tuvāko dienu laikā.
Jauno transportlīdzekļu testēšana dažādos Rīgas maršrutos turpināsies divas nedēļas. Šajā laikā jāsaprot, kur izvietot uzlādes stacijas. Izmēģinājuma braucienos ir jāpārliecinās arī par enerģijas uzkrāšanas risinājumu piemērotību maršrutu tīklam, kā arī braukšanas paradumu ietekmi uz enerģijas patēriņu. Testus ir paredzēts veikt kā nepārtrauktu tirgus izpēti nākotnē plānotajiem publiskajiem iepirkumiem. Pirmajā iepirkumā “Rīgas satiksme” plāno iegādāties aptuveni 35 elektroautobusus. Tomēr to piegādei vajadzīgs laiks.
Elektroautobusu izmantošana prasa jaunas zināšanas un pieredzi, ko var iegūt gan nepārtraukti sekojot tirgus attīstībai, gan arī veicot praktiskus testus pilsētas satiksmē. Šādos izmēģinājuma braucienos ir jāpārliecinās par enerģijas uzkrāšanas risinājumu piemērotību maršrutu tīklam, uzlādes risinājumiem, kā arī braukšanas paradumu ietekmi uz enerģijas patēriņu. Testus ir paredzēts veikt, kā nepārtrauktu tirgus izpēti nākotnē plānotajiem publiskajiem iepirkumiem. Elektroautobusu iepirkumam paredzēts tērēt 20 miljonus eiro.
Scania Citywide BEV tehniskie parametri:
- 300 kW kopējā motoru jauda
- 250 kWh baterija ar 650 V spriegumu
- 300 kW maksimālā uzlāde ar pantogrāfu
- 150 kW maksimālā uzlāde ar CCS
- 22 kW maksimālā maiņstrāvas uzlāde ar Type 2
Uzlādēts viedoklis
Un pēkšņi vairs ne runas par ūdeņraža autobusiem/trolejbusiem pirmajā iepirkumā. Ņemot vērā tās likstas, kas RS bija ar ūdeņraža trolejbusu palaišanu, varētu būt, ka ir daudz grūtāk saskaņot jaunu iepirkšanu. Vai arī esošā valdība skrupulozāk skatās uz resursu izmantošanu, jo H2 transportlīdzekļi ir ievērojami dārgāki par bateriju. To pierāda arī Toyota Mirai.
Varēja jau uzrakstīt kādus tehniskos datus ar. Cik daudz var nobraukt? Cik jaudīgs? utt…..
A tā sanāk tāds skops raksts..
Galvenais ka ir Uzladets viedoklis, kas dedzīgi atkārto Elona Muska mantru – fool sells.
Alternatīvs viedoklis – https://www.linkedin.com/pulse/clean-hydrogen-ladder-v40-michael-liebreich/
Alternatīvs pētījums – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ese3.956
Paldies par ieteikumu! Raksts papildināts.
Tad tagad par pantogrāfu: vai tas ir kāds standartizēts risinājums, tāds pats kā Ventspilī? Kāds tur ir spriegums?
Tur ir standarts, bet nav Scania lapā info, vai tāds tiek tur lietots.
https://www.scania.com/sg/en/home/products-and-services/buses-and-coaches/our-range/scania-citywide-bev.html
Rīgas satiksme izmanto vislētāko H2 ražošanas veidu, pasaules prakses norāda, ka no dabasgāzes radīta H2 izmaksas ir 1-2,5€ par 1 kg.
Tas ka viņi stacijā tirgo par 13€ bez PVN, tas jau ir bizness Rīgas satiksmes garā.
Tā kā braukšanas izmaksas priekš RS nav tik dārgas kā varētu likties, bet fuel cell tehnoloģijas gan vēl ir dārga, bet tas ir kamēr nav palaista to ražošana pamatīgā sērijā.
Ražotāji norāda, ka fuel cell pie tāda apjoma jau kā tiek ražoti elektroauto izmaksas ir tādas pašas kā iekšdedzes hibrīddzinējiem.
Pagaidām ražošanu uz pilnu jaudu notur uzpildes staciju trūkums.
Tapec visiem ražotājiem ir plāns sākt no otra gala, vispirms ražot vairāk komercauto (smagos), jo tiem uzpilde būtu kompānijas ietvaros un nav vajadzības pēc publiskas uzpildes.
PS bateriju cenas nepaliek stirpri mazākas ja salīdzina pēdējos 15 gadus, bet fuel cell cena no miljona ir samazinājusies llīdz saprātigam līmenim.
Vispār jau akumulatoru cenas pēdējos 15 gados ir samazinājušās desmitkārtīgi.
Es personīgi vispār nesaprotu jēgu ņemties ap tām ūdeņraža šūnām.
Bet nevar aizmirst par bateriju ingtermiņa pēdām ekoloģijā.
Šeit, lūdzu, nosaukt precīzus argumentus ar faktiem, vēlams ar salīdzināšanu. Uzlādēts ir vairākkārtīgi šo tematu pacēlis, tāpēc necentīšos “pierādīt savu patiesību”.