Piegādās pirmos Nikola elektriskos kravas transportlīdzekļus
Pagājušajā nedēļā Vācijas pilsētā Ulmā tika atklāta Nikola Iveco Europe – Nikola Motors un Iveco kopuzņēmuma – elektrisko kravas automobiļu ražotne, un tās pirmie modeļi būs gatavi jau šā gada beigās. Oficiālu debiju piedzīvoja arī pirmais Nikola Tre kravas auto, ko darbina uzņēmuma izgatavotajās baterijās uzglabātā elektrība.
Pagājušajā nedēļā Vācijas pilsētā Ulmā tika atklāta Nikola Iveco Europe – Nikola Motors un Iveco kopuzņēmuma – elektrisko kravas automobiļu ražotne, un tās pirmie modeļi būs gatavi jau šā gada beigās. Oficiālu debiju piedzīvoja arī pirmais Nikola Tre kravas auto, ko darbina uzņēmuma izgatavotajās baterijās uzglabātā elektrība.
Abi ražotāji jau ir parakstījuši līgumu ar Hamburgas ostas pārvaldi par 25 Nikola Tre piegādi 2022. gada sākumā. Plānota arī cieša sadarbība un elektrisko kravas automobiļu testēšana ostas transporta un loģistikas ietvaros, izmantojot efektīvas uzlādes metodes.
Vēlākā posmā vienošanās paredz pilnībā integrēt elektriskās kravas automašīnas ostas darbībā, ierīkot infrastruktūru un nodrošināt apkopes. Šogad plānots izgatavot vēl 25 līdzīgas kravas automašīnas, kuras paredzētas klientiem Amerikas Savienotajās Valstīs.
Elektriskā Nikola Tre pamatā ir itāļu ražotāja Iveco populārā S-Way kravas modeļu platforma. Atkarībā no versijas automobilis ar pilnu uzlādi var nobraukt līdz 560 km. Nikola Tre ir paredzēts pilsētu un reģionālo uzņēmumu vajadzībām: no ostu administrācijas līdz komunālajiem pakalpojumiem.
Transporta parku oglekļa dioksīda izmešu samazināšana ir saņēmusi jaunu impulsu. Lai gan šodien, runājot par CO2 emisiju, mēs pārsvarā diskutējam par jau eksistējošā kravas transporta gazifikāciju, Nikola kravas automobiļi nav mazāk nozīmīgi, jo tie demonstrē alternatīvās tehnoloģijas un rāda, kādi kravas automobiļi nākotnē brauks pa Baltijas valstu ceļiem.
Protams, būs vajadzīgs laiks, lai pilnveidotu tehnoloģijas līdz to maksimālai efektivitāti, taču fakts, ka mēs jau tagad varam redzēt reālus augstas veiktspējas elektromobiļus, darbojamies specializētu uzņēmumu autoparkos, vairo visu nozares dalībnieku optimismu.
Ernests Jakubonis, Iveco zīmola vadītājs Baltijā
Gatavošanās ražošanai pabeigta rekordātrā tempā
Saskaņā ar Eiropas Autoražotāju asociācijas (ACEA) datiem 96,5 procenti no pērn Eiropas Savienībā (ES) reģistrētajiem jaunajiem kravas automobiļiem bija aprīkoti ar dīzeļdzinēju, un šis apjoms eiropiešiem rada aizvien lielākas bažas. Tā iespaidā arvien vairāk Eiropas pilsētu meklē veidus, kā atteikties no piesārņojoša transporta, un aktīvi pievēršas jauninājumiem.
Hamburga turpina virzīties uz mērķi kļūt par klimatam saudzīgāku pilsētu, kā arī ievēro ES ilgtermiņa stratēģijas vadlīnijas. Mēs uzskatām, ka kravas automašīnas, ko pašlaik izstrādā Ulmā, lieliski atbilst mūsu prasībām.
Hamburgas ostas ģenerāldirektors Jenss Meiers
Viņu atbalsta arī Hamburgas ekonomikas un inovāciju senators Mihaels Vesthagemans. Viņš uzsvēra, ka Vācijas otras lielākās pilsētas mērķis ir būt klimatam saudzīgai un ka vienošanās ar Nikola Iveco Europe ir pirmais, bet izšķirošais solis novatoriskajā ostas projektā.
Vācijas lielākā osta ir lieliska vieta, kur demonstrēt Nikola Tre veiktspēju un konkurētspēju. Ceram pirmos rezultātus ieraudzīt jau sākotnējā fāzē un saprast, kā vislabāk varam palīdzēt Hamburgas ostas pārvaldei sasniegt tās enerģijas patēriņa un emisiju mazināšanas mērķus.
Gerits Markss, Iveco īpašnieka CNH Industrial komerciālo un specializēto transportlīdzekļu prezidents
Pēc M. Gerita teiktā, sagatavošanās ražošanai pēc Iveco un Nikola Motors partnerības oficiālās izziņošanas 2019. gadā pabeigta rekordīsā laikā, neskatoties uz visu veidu nozares izaicinājumiem un pandēmijas radītajām problēmām. Ulmas rūpnīcu izmantos tikai elektrisko transportlīdzekļu ražošanai, un detaļas nodrošinās vairāk nekā 160 piegādātāju no visas pasaules.
Iveco kompetence un pieredze ļāva mums izveidot platformu, kas nodrošina vislabāko pielietojumu Nikola tehnoloģijām. Tagad strādājam pie tā, lai nostiprinātu projekta panākumus un vienlaikus uzņemtos līdera lomu videi saudzīgu tālsatiksmes un vietējās satiksmes smago kravas auto attīstībā.
Gerits Markss, Iveco īpašnieka CNH Industrial komerciālo un specializēto transportlīdzekļu prezidents
Pašreizējā ražošanas līnijas jauda ir aptuveni 1000 kravas automobiļu gadā, strādājot vienā maiņā, bet nākotnē plānots apjomu palielināt līdz 3000 vienībām.
Elektriskā piedziņa – arī ar ūdeņraža degvielas šūnu sistēmu
2023. gadā rūpnīca uzsāks Tre modeļa degvielas šūnu jeb ūdeņraža (FCEV) versijas izgatavošanu: ar pilnu uzpildi tā veiks aptuveni 800 kilometru distanci. Ūdeņraža kravas automobiļa modeli Nikola Two, kas attīstīs vairāk nekā 1000 ZS jaudu un ar pilnām tvertnēm un kravu spēs nobraukt vairāk nekā 1400 km, plānots ražot, sākot no 2024. gada, taču šī versija būs pieejama tikai Ziemeļamerikas tirgum.
Pašreizējā FCEV tehnoloģija tiek uzskatīta par labāku risinājumu tālsatiksmes pārvadājumiem: ar to aprīkotas kravas automašīnas ar pilnu degvielas uzpildi veiks lielākus attālumus nekā bateriju transportlīdzekļi. No ražošanas līnijas ir nobraucis arī ar ūdeņradi darbināmā Nikola Tre prototips.
Viena no lielākajām FCEV priekšrocībām ir iespēja izmantot “zaļo” ūdeņradi, kas ražots no atjaunīgajiem avotiem, piemēram, Saules vai vēja enerģijas, kā arī iespēja transportēt tīru enerģiju uz reģioniem, kur tās ražošana ir sarežģīta vai ārkārtīgi dārga.
ES mērķis ir līdz 2030. gadam samazināt CO2 emisijas par 55% salīdzinājumā ar 1990. gadu. Līdz nospraustajam termiņam ir atlikuši tikai astoņi gadi, un paredzams, ka pēc tā ar dīzeļdegvielu darbināmu smago transportlīdzekļu piegāde būs minimāla, un lielāko tirgus daļu aizņems kravas automobiļi, kuru darbību nodrošinās gāze, ūdeņradis vai elektrība.
Uzlādēts viedoklis
Ja nebūtu Iveco partnerība un runa par bateriju risinājumu, ziņa par Nikola būtu jāuztver ar skepsi. Jau iepriekš šis uzņēmums ir iekūlies skandālos par skaļiem, bet tukšiem saukļiem. Pārsteidz, ka joprojām tiek lobēta gāze, jo tāpat ir skaidrs, ka šai pārejas tehnoloģijai nav nākotnes.
Par ūdeņraža kravas transportlīdzekli runāsim tad, kad tāds būs reāli dzīvē. It īpaši, ja runājam par “zaļo” ūdeņradi. Ūdeņradis transportā ir ļoti, ļoti neefektīvs (lasīt dārgs) risinājums. Pat Eiropas dokumentos, par spīti ūdeņraža stratēģijai, par to ir šaubas.
No globālās enerģijas patēriņa vai SEG viedokļa maz ticams, ka lietderīgas elektroenerģijas pārvēršana ūdeņradī ir jēgpilna.
WELL-TO-TANK Report Version 4.a, JEC WELL-TO-WHEELS ANALYSIS, Eiropas Komisija