SimpleCharge: Baltijā pirmais elektroauto uzlādes risinājums ielu laternās
Latvijas jaunuzņēmums “SimpleCharge” izveidojis Baltijā pirmo elektrouzlādes staciju ielu apgaismojumu laternās. Līdz 2022 gada vidum, Apes ielā 2, Rīgā, iedzīvotājiem ir pieejama pirmā elektroauto uzlādes stacija.
Latvijas jaunuzņēmums “SimpleCharge” izveidojis Baltijā pirmo elektrouzlādes staciju ielu apgaismojumu laternās. Līdz 2022 gada vidum, Apes ielā 2, Rīgā, iedzīvotājiem ir pieejama pirmā elektroauto uzlādes stacija.
Prestižā Eiropas Inovāciju un Tehnoloģijas Institūta (EIT UM) pilsētvides inkubātora ietvaros, Latvijas jaunuzņēmums “SimpleCharge” izveidojis Baltijā pirmo elektrouzlādes staciju ielu apgaismojumu laternās. Līdz 2022 gada vidum, Apes ielā 2, Rīgā, iedzīvotājiem ir pieejama pirmā elektroauto uzlādes stacija, kas ielu apgaismojuma tīklu pārveido un papildina ar elektrouzlādes iespējām. Risinājums demonstrē un paver iespējas nākotnē nodrošināt uzlādes iespējas daudzīvokļu namu rajonos, kuros patreiz vērojams būtisks uzlādes iespēju trūkums. Izstrādātais risinājums, izmantojot jau esošu infrastruktūru, atvieglo gan elektroauto uzlādes staciju uzstādīšanu, gan paver lielāku uzlādes tīkla potenciālu.
Vairums Latvijas iedzīvotāji, tai skaitā Rīgā, dzīvo daudzīvokļu namu rajonos, kuros elektrouzlādes iespējas ir visai ierobežotas. Iemesls tam ir gluži vienkāršs – elektroauto uzlādes infrastruktūras izveide, saskaņošana un izvietošana ir resursietilpīga. Rezultātā, iedzīvotāji pat neapsver elektroauto iegādi, jo tam gluži vienkārši trūkst perspektīvas uzlādes iespējas.
Rīgā ir vairāk kā 6000 laternu stabi un no tiem apmēram 1000 atrodas blakus autostāvvietai. Mūsu risinājums, pirmkārt, ļauj izmantot jau esošu infrastruktūru, otrkārt, pilnveido enerģijas izmantošanu laternu stabos, tādējādi arī samazinot uzlādes tīkla izvietošanas izmaksas un, treškārt, rada iedzīvotājiem ērtas un parocīgas elektrouzlādes iespējas.
SimpleCharge pārstāvis Kārlis Mendziņš
Kā papildus apsvērums šeit minams transporta sektors, kas veido otru lielāko daļu no siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju apjoma. Līdz ar jauno Eiropas Komisijas vīziju Fit For 55! (Gatavi mērķrādītājam 55%), kas paredz samazināt SEG emisiju apjomu par 55% līdz 2030.gadam, Latvijai ir aktīvi jādomā par veidiem, kā veicināt pāreju uz videi draudzīgākiem pārvietošanās līdzekļiem. Elektroauto tiek saskatīts kā viens no risinājumiem, lai samazinātu SEG emisijas, tomēr, lai būtu gatavi elektroauto pieaugumam, ir nepieciešams jau laicīgi sagatavot atbilstošu uzlādes infrastruktūru.
Lai arī šobrīd elektroauto īpatsvars pret kopējo transportlīdzekļu skaitu ir neliels, SimpleCharge vīzija ir sagatavot infrastruktūru videi draudzīgas mobilitātes iespējināšanai. Šobrīd risinājums nodrošina vienmērīgu enerģijas plūsmu, tādējādi ļaujot lādēt vairākus elektroautomobīļus vienlaicīgi. Nākotnē tiek plānots, ka šāds uzlādes risinājums varētu atrasties gan daudzīvokļu nama pagalmos, gan autostāvvietās, gan degvielas uzpildes stacijās, gan arī blakus tirdzniecības centriem.
SimpleCharge ir viena no pilsētvides mobilitātes inkubatora komandām, kas ir EIT Urban mobility atbalstīts privātā, publiskā un izpētes sektora sadarbības projekts, ko organizē inovāciju kustība “VEFRESH” sadarbībā ar Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentu un Elektronikas un datorzinātņu institūtu. Projekta mērķis ir risināt pilsētas transporta un mobilitātes izaicinājumus, sekmēt inovatīvu jaunuzņēmumu attīstību mobilitātes jomā, jaunu produktu un pakalpojumu demonstrāciju pilsētvidē.
Sveiki! Kas notiek vai vairāk nekas nonotiek ar šo laternu projektu?
Sveiks, Andri!
Jaunuzņēmuma attīstība turpinās. Šobrīd strādājam pie attiecīgo satiksmes zīmju izvietošanas pie katras no stacijām. Ja vēlies staciju arī pie savas dzīvesvietas droši sūti lokāciju. Šobrīd ievācam pieprasījumus priekš lielāka apjoma instalācijas vienlaicīgi.
Paldies par atbildi. Mani interesē Čiekurkalnā 4.šķ.līnija 15 māja vai 26 māja. Es pats nevaru izdomāt kur ērtāk.
Diemžēl ar mūsu sabiedrības kultūru jau varu iedomāties skatu sestdienu rītos ar nolauztiem kabeļu savienotājiem un sabojātām lādēšanas ligzdām 🙁 Bonusā vēl uzlīme “kvēpos ir spēks” 🙁 Var arī pat tīri nejauši aizķerties aiz vada un sabojāt tehniku
Vai ir kāda apdrošināšana lādētājiem paredzēta vai kā citādāk novērst vandāļus?
Līdzīgi varam domāt par katru objektu, kas atrodas mūsu vidēs – šūpoles, elektrības skapji, velo novietnes. Nevajag novērtēt sabiedrību par zemu, jo sabiedrība esam mēs paši 🙂
Jā, elektroauto uzlādes risinājums ielu laternās! Vairāku gadus “neticīgajiem” stāstu, ka uzlāde būs pie katra staba … nu, re, IR!
Kāda jauda? Kāds tarifs?
Šobrīd testa režīmā ir bezmaksas. Vēlāk būs maksas, bet nevaram vēl pateikt, kāda cena, bet noteikta būs par kWh.
Jauda ir 3kW.
stabos elekrība ir visu laiku, jeb tikai pa naktīm?
Vecajā sistēmā tikai diennakts tumšajā laikā un komanda ir izstrādājusi izmaksu efektīvu risinājumu, lai pielāgotu laternas darbam 24/7/365. Jaunajām ir pieejama elektrība visu diennakti.