NIU EUB-01 Sport apskats – elektriskais velosipēds, kas tapis no mopēda
Elektriskie velosipēdi ir nākamais bums, ko sagaidīt Latvijas mikromobilitātē. NIU ar EUB-01 šim transporta veidam ir piegājuši no savas spēcīgākās puses – no mopēda radīts e-velosipēds.
Elektriskie velosipēdi ir nākamais bums, ko sagaidīt Latvijas mikromobilitātē. NIU ar EUB-01 šim transporta veidam ir piegājuši no savas spēcīgākās puses – no mopēda radīts e-velosipēds.
Cilvēki, kas ar eletrisko velosipēdu nav braukuši, bieži uzskata, ka tā ir tāda šmaukšanās vai ķēmošanās nevis riteņbraukšana. Tomēr statistika rāda ko citu – cilvēki, kuriem ir elektriskie velosipēdi pārvietojas vairāk un biežāk ar tiem, nekā tie, kuriem ir parastie velosipēdi.
Kad VARAM izziņoja, ka būs atbalsts elektroauto iegādei, SatMin bubināja, ka vajadzēja arī atbalstu velosipēdiem, uz ko VARAM atbildēja, lai atnes savu piedāvājumu un nāk pie galda runāties. SatMin joprojām nav sadūšojušies un atbalsts velosipēdu iegādei nav. Toties elektrisko velosipēdu piedāvājums jau tagad varētu daudziem likties kārdinošs. Sākot no dari pats variantiem, turpinot uz tādiem, kuriem izskatās, ka melns klucis pielipināts pie bagāžnieka vai rāmja, tālāk uz tādiem, kuri izskatās pēc parasta velosipēda. Tomēr NIU izdomāja pieiet elektriskajam velosipēdam no cita aspekta.
Pirms kāda laika apskatījām arī NIU M+ Sport. NIU ir ļoti spēcīgi tieši mopēdu jomā. Starp Latvijas elektrisko mopēdu reģistrācijām dominē NIU ar 61% kopējo reģistrāciju. Nejokojot varam teikt, ka NIU ir populārākais elektriskais brends Latvijā, pārspējot pat BMW ar visu modeļu (t.sk., BMW i3) reģistrāciju apjomus. Tagad savas zināšanas par mopēdiem NIU ir pārnesuši uz velosipēdiem.
Nevis velosipēds ar motoru, bet gan mopēds ar pedāļiem
NIU EUB-01 Sport izskats jau liecina par to, ka tas nav kurš katrs velosipēds. Ar to braucot, dzirdēju, kā puisis pāri pa ielu izbrīnā mammai teica “Skaties! Tas ir elektriskais mopēds! Nē! Velosipēds! Super!” Bija arī cilvēki, kas nāca klāt un jautāja par šo modeli. Tas izskatās tieši tā, it kā būtu starp velosipēdu un mopēdu. Par velosipēdu to sauktu dēļ ātrumu pārnesumiem, pedāļiem, zvaniņa, beņķa un atstarotājiem. Par mopēdu to sauktu dēļ palielās V līnijas zem beņķa līdz pedāļiem un līdz stūrei, gaismām un signalizācijas. Ja jau pieminam signalizāciju, tad uzreiz arī jāsaka, ka kā jau kārtīgam NIU transportlīdzeklim, šis arī ir aprīkots ar viedajām funkcijām, kuras var aplikācijā apskatīt un kontrolēt.
Man personīgi ir bijusi ļoti maza pieredze ar citiem elektriskajiem velosipēdiem. Es biju pamēģinājis pāris metrus pabraukt, tāpēc nebiju pārsteigts par to, kā tas strādā, bet tik vai tā sevi līdz šim neskaitītu pie tiem, kas zinātu teikt, vai tā ir vai nav štelle.
Braukšana sagādā baudu
Pirmos divus krustojumus es vienkārši skaļi izteicu savu pārsteigumu. Ar to braukt ir tik ļoti ērti un tas sagādā prieku! Jāņem vērā, ka ir jāminas, lai elektriskais motors iedotu grūdienu. Tāpēc tu esi ļoti sasaistīts ar velosipēda būtību. Tajā brīdī, kad ieslēdzas asistents, ir tāda kā pārsteiguma sajūta, jo tu neliec vairāk spēka kā pirms brīža, bet ātrums palielinās. Te gan uzreiz ir jāpiemin, ka ES regula nosaka, ka e-velo asistents atslēdzas pie 25 km/h. Ir arī 45 km/h NIU EUB-01 versija, bet to būs nepieciešams reģistrēt kā mopēdu. Latvijā jau ir tādi gadījumi, piemēram, Siguldā riteņu nomā.
25 km/h var likties maz un daudz vienlaikus. Daudz tādā ziņā, ka pilsētā tāpat nav ko ātrāk triekties. Maz tādā ziņā, ka ir brīži, kad gribās un zini, ka var droši braukt ātrāk. Svarīgākais gan ir tas, ka virs šī ātruma ir ļoti grūti braukt, jo asistents sāk pretoties. To var apiet izslēdzot elektrisko daļu un turpinot mīties kā ar parastu velosipēdu, bet tad zūd visa jautrība.
Ikdienā es braucu arī ar riteni un zinu, ka mans komforta ātrums ir aptuveni 15 km/h. Braucot šādi, es neesmu sasvīdis un galā nonāku pietiekami ātri. Brauciens no Pārdaugavas uz Teiku likās tīrais sīkums. Līdz es sapratu, ka man mugura ir viscaur nosvīdusi. Es neminos atpūtas režīmā, bet gan minos pēc iespējas uz 25 km/h. Te ieslēdzās azarts, jo brīdī, kad ieslēdzas asistents, rodas pacilājoša sajūta, kas liek mīties ātrāk un ātrāk. Tiem, kas nedaudz baidās no ātruma, NIU ir sarūpējuši ātruma pārnesumu, ar kuru piefiksēju, ka 4 vai 5 robā reālais sasniedzamais ātrums ir 20 km/h.
Tieši tā, kā pētījums secināja, arī es braucu tālāk un vairāk ar šo nekā ar savu parasto riteni. Uz darbu? Vispirms puskilometrs pretējā virzienā. Ārā smidzina un jātiekas ar klientu? Ar NIU. Jāizvēdina galva? Jāaizlaiž uz Biķernieku trasi.
100 km ar vienu uzlādi
Uz papīra ir rakstīti 85 km ar vienu uzlādi, bet pēc manas pieredzes procenti kritās vienādi ar nobraukto kilometru pieaugumu, t.i., 1% = 1km jeb ar pilnu bateriju NIU EUB-01 varētu asistēt ~100 km. Tas ir ļoti daudz. Man pat bija doma aizlaist uz laukiem, bet laikapstāklis iegriezās tāds, ka nolēmu šo ideju nerealizēt. Kā arī, godīgi sakot, man ir bail būt ar velosipēdu blakus mūsu auto kultūrai uz šosejas.
Braukšanai ir pieejami 3 režīmi: eco, dynamic, sport. Man personīgi vislabāk patika dynamic, jo sport režīmā asistents bija agresīvāks nekā man patiktos un eco režīmā tas bija gausāks. Visos režīmos var sasniegt 25 km/h ātrumu, atšķirība ir pilnu pedāļu apgriezienu skaitā, lai to sasniegtu. Dynamic režīmā vajadzēja 8 pilnus apgriezienus, izņemot braucot augšā pa tiltu. Par tiltiem runājot, Gaisa tilts bija tīrais sīkums ar šo.
Baterija ir izņemama un samērā viegla. Pats ritenis sver 43.5 kg un to nebūtu ērti uznest uz dzīvokli, tamdēļ iespēja izņemt bateriju ir svarīga. Apdrošinātājiem noteikti patiks signalizācijas funkcija un savienojamība. Lai gan aplikāciju neizmēģināju, tā sola arī noteikt e-velo atrašanās vietu.
Varbūt tomēr mopēdu?
Manā piezemētajā sapņu garāžā es iztēlojos arī mopēdu. Ar to varētu ērti veikt ikdienas maršrutus. Tomēr pēc šī e-velo izmēģināšanas manī radās šaubas. Es redzu lielāku ieguvumu no e-velo. Lai gan lēnāks par mopēdu, ar to nebūtu žēl izbraukt arī pa kādu meža taku, ar to sportotu, labāk izbaudītu vidi sev apkārt. Tagad manā sapņu garāžā noteikti ir viens no viņiem, bet ne abi. Kurš? Es nezinu.
Un tad mēs nonākam līdz cenai. Tas noteikti ir svarīgs aspekts. It īpaši tagad, kad cilvēki vēlas ietaupīt un tas ietekmē arī pārvietošanās paradumus. NIU nav lētais ķīnietis un to salīdzināt ar tādu nebūtu godīgi. LIFE garage piedāvā NIU EUB-01 par 2’950 €. Tas nav maz, bet es teiktu, ka cena ir atbilstoša tam, ko iegūsti pretim. Jā, ir lētāki e-velo, bet ir arī krietni dārgāki. Šis e-velo nemēģina izskatīties pēc velo. Šis e-velo ir tā saucamais galvu griezējs, jo cilvēki uz to atskatīsies. Tas, protams, katram pašam ir jāizdomā, vai tas ir labi, bet es teiktu, ka NIU ir sanācis kaut kas iekārojams. Manuprāt, NIU ir mopēdu un nu jau arī velo Tesla.
NIU EUB-01:
- Pedāļa asistents
- 350 W Bafang aizmugures rumbas motors
- 25 km/h maksimālais ātrums
- 85 km autonomija
- 43.5 kg svars
- Pretaizdzīšanas signalizācija
- Aplikācija