Vācijas Gada luksusa auto pārsteigums – KIA EV9
Lai gan konkursa kategorijā “Luksusa auto” tradicionāli ir dominējuši klasiski prestiži zīmoli, šoreiz tajā uzvaru svinēja Kia EV9.
Lai gan konkursa kategorijā “Luksusa auto” tradicionāli ir dominējuši klasiski prestiži zīmoli, šoreiz tajā uzvaru svinēja Kia EV9.
Ko mēs šodien varam uzskatīt par luksusa auto? Vai izpratne par to mainās līdz ar elektroauto izplatību? Kāpēc tieši elektriskās automašīnas samazina plaisu starp plašpatēriņa markām un vecajiem superzīmoliem? Šie jautājumi atkal kļuva aktuāli, kad tika nosaukts Vācijas Gada auto 2024. Šoreiz tas nebija automobilis no Vācijas. Un pat ne no Eiropas…
Vācieši paliek aiz strīpas
Lai gan konkursa kategorijā “Luksusa auto” tradicionāli ir dominējuši prestiži zīmoli, šoreiz tajā uzvaru svinēja Kia EV9. Piecus metrus garais septiņvietīgais elektroauto triumfēja, iegūstot visu žūrijas locekļu balsis, un cīņā par titulu starp pretendentiem, kuru vērtība pārsniedz 70 000 eiro, pārspēja astoņus konkurentus.
Iepriekšējos desmit gadus šajā kategorijā uzvaras laurus plūkuši tādi modeļi kā Mercedes-Benz S-klases kupeja, BMW 7. sērija, Porsche Panamera, Audi A8 un Audi A7 Sportback. Kopš 2020. gada virsotnē ir nokļuvuši arī elektroauto, tiesa, tie bijuši īsteni grezni modeļi – Porsche Taycan un Audi e-tron GT. Tāpēc Dienvidkorejiešu uzvara uz šāda vēsturiskā fona daudziem bija liels pārsteigums.
Savukārt speciālisti uzskata, ka drīz mēs pie šādas lietu kārtības pieradīsim un jaunajā elektriskajā realitātē stereotipi par atšķirībām ievērojami samazināsies.
Tā kā elektroauto ir dārgāki, arī tipiskiem vidējās klases zīmoliem nekas cits neatliek, kā vien celt latiņu augstāk, piedāvājot vairāk komforta, luksusa un modernu tehnoloģiju. Ja šāds ražotājs kādu modeli vēlas pārdot dārgāk nekā par 70 000 eiro, viņš neizbēgami sāk konkurēt ar premium segmenta spēlētājiem, tāpēc viņa piedāvājums nedrīkst atpalikt.
Žurnāla Klubs apskatnieks Toms Timoško
Visvairāk uzvaru – elektromobiļiem
EV9 panākumu stāsts ir diezgan vienkāršs. Jaunākais un līdz šim lielākais Eiropā piedāvātais dienvidkorejiešu elektroauto ir veidots uz specializētas E-GMP platformas, kas ļauj pilnībā izmantot elektromobiļu priekšrocības. EV9 riteņi ir novietoti tālu virsbūves stūros, tāpēc inženieri un dizaineri varēja izveidot ārkārtīgi plašu salonu un radīt īstu ģimenes automašīnu ar septiņām pilnvērtīgām sēdvietām un pietiekamu vietu bagāžai.
Zem plakanās grīdas izvietotais 99,8 kWh akumulators ar pilnu uzlādi ļauj nobraukt 541 km (WLTP rādītājs). Savukārt 800 voltu sistēma 15 minūtēs ļauj iegūt rezervi 239 kilometriem.
Konkursā Vācijas Gada auto 2024 pavisam sacentās 48 modeļi, un tos vērtēja 27 auto žurnālistu žūrija. Pretendenti bija iedalīti piecās kategorijās – kompaktauto (līdz 35 tūkstošiem eiro), premium (35–70 tūkstoši), luksusa (virs 70 tūkstošiem), alternatīvās enerģijas un sportiskais auto.
Līdzīgi kā visā tirgū, arī Vācijas konkursā uzvarētāju vidū dominēja elektromašīnas. Luksusa kategorijā triumfēja EV9, savukārt alternatīvās enerģijas kategorijā balvu ieguva Hyundai Ioniq 6, kas radīts uz tās pašas platformas. Par labāko sportisko modeli tika atzīts Porsche 911 Carrera T, par labāko kompaktauto kļuva MG4, bet premium kategorijā uzvaru izcīnīja elektriskais Volkswagen ID.7, kas ieguva arī Vācijas Gada auto 2024 galveno titulu.
Kā radīti luksusam
Kopš 2020. gada Vācijas Gada auto konkursā uzvarējuši Porsche Taycan un Audi e-tron GT, kuriem ir kopīga tehniskā bāze, taču, kā rāda jaunākie rezultāti, par uzvaru luksusa kategorijā sekmīgi cīnīties var ne tikai sportiskas mašīnas. Lielā mērā tas ir tāpēc, ka laba veiktspēja piemīt visu klašu elektroauto, un godalgotais EV9 tam ir lielisks piemērs.
EV9 var izvēlēties ar aizmugurējo riteņu piedziņu, un šādā izpildījumā tam ir 150 kW elektromotors. Otrs variants ir visu riteņu piedziņa, ko nodrošina divi 141 kW motori. Izvēloties GT-line versiju ar pilnpiedziņu, elektroauto brauks patiesi iespaidīgi – lai paātrinātos līdz 100 km/h, tam ir nepieciešamas tikai 5,3 sekundes, savukārt maksimālais ātrums sasniedz 200 km/h. E-GMP platforma ļauj auto aprīkot ar V2L funkciju, respektīvi – elektromobilis spēj arī darbināt un uzlādēt ārējās ierīces.
Pēc Toma Timoško domām, elektroauto dominance augstākajā klasē ir neizbēgama. Elektriskā piedziņa ļauj apvienot teicamu veiktspēju ar komfortablu un klusu gaitu – tipiskām luksusauto īpašībām.
Kopš Tesla parādīja, ko spēj elektriskā piedziņa, ražotājiem ir pavēries neizsmeļams lauks fantāzijai. Jauno auto pircējiem vienkārši jāpaciešas, līdz kompānijas ar šādām automašīnām piepildīs ne tikai augstāko klasi, bet visus tirgus segmentus.
Žurnāla Klubs apskatnieks Toms Timoško
Elektroauto uzbūve inženieriem ļauj izpausties kā nekad un īstenot pat pārdrošas idejas, ko arī apliecina jaunie modeļi. Arvien efektīvāki akumulatori ļauj aizbraukt tālāk un tai pašā laikā aizņem mazāk vietas. Elektriskās piedziņas elementi ir kompakti, un tas ļauj veidot plašāku un praktiskāku interjeru.
EV9 ir pieejams arī sešvietīgā konfigurācijā. Šādā izpildījumā otrajā rindā tam ir divi individuāli sēdekļi, ko var pagriezt par 90 grādiem pret durvīm, lai, piemēram, ērti novietotu bērnu sēdeklīti, vai par 180 grādiem, lai otrās un trešās rindas braucēji varētu komunicēt ērtāk. Piedevām pirmās un otrās rindas sēdekļus var nolaist, ļaujot pasažieriem relaksēties uzlādes laikā. Tāpat trešās rindas sēdekļus var elektriski nolocīt, un šī funkcija ietilpst EV9 standarta aprīkojumā.
Lai plašpatēriņa zīmoli spētu konkurēt ar premium līmeni, to piedāvājumam jābūt ļoti pārliecinošam, tajā skaitā ar aprīkojumu. Jauno auto pircēji no tā ir tikai ieguvēji, jo jaunajos elektroauto ir ne vien ērts un kvalitatīvs salons, bet bieži vien arī ilgtspējīgi, pārstrādāti materiāli. Un tā jau ir progresīva alternatīva tam, ko izmantoja agrāk.
Žurnāla Klubs apskatnieks Toms Timoško
Latvijas tirgū jaunais Kia EV9 nonāks jau tuvākajā laikā.