Ar kurām palīgsistēmām stabili stūrējam pašbraukšanas virzienā

0

Lai gan mūsu vidū netrūkst autobraukšanas entuziastu, vairākumam automobilis ir praktisks pārvietošanās līdzeklis, kas padara dzīvi ērtāku.

Automobiļu tehnoloģijas (Shutterstock foto)

Automobiļu tehnoloģijas (Shutterstock foto)

Lai gan mūsu vidū netrūkst autobraukšanas entuziastu, vairākumam automobilis ir praktisks pārvietošanās līdzeklis, kas padara dzīvi ērtāku.

Šiem cilvēkiem stūrēšana bieži vien ir vēl viens darbs, no kura viņi mīļuprāt izvairītos. Jaunie spēkrati šādus vīrus un sievas vilina ar tehnoloģijām, kas tuvina pašbraukšanu. Taču cik progresīvas ir šīs tehnoloģijas, un kādās jomās vispār braukšanu var atstāt paša automobiļa ziņā?

Asistenti vienmērīgākam braucienam

Modernās palīgsistēmas dod labumu ne tikai ierindas braucējiem, kas uz auto raugās kā uz pārvietošanās līdzekli, bet arī entuziastiem, kuriem patīk automobiļi ar raksturu. Galu galā, lai savaldītu izcilu “zirdziņu”, jāpieliek zināmas pūles.

Vizināšanās ar senākām automašīnām var būt iespaidīga, taču, ja ir jānokļūst kaut kur tālāk, bez jaunajām tehnoloģijām stūrēšana kļūst par darbu. Braukt ar jaunu auto pa taisnu ceļu ar ātruma ierobežojumiem var būt garlaicīgi, taču asistenti uzņemas lielu daļu darba, gādājot par drošību un ļaujot prātam atslēgties.

Žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss

Braukšanas slogu mūsdienās samazina vairākas palīgsistēmas. Iespējams, pati populārākā ir adaptīvā kruīza kontrole, kas pieejama lielākajai daļai jauno modeļu. Tā automātiski samazina braukšanas ātrumu, ja pietuvojas priekšējam transportlīdzeklim, un ietur drošu distanci. Daudzas automašīnas pašas saprot, kur sākas un beidzas josla un lasa ātruma ierobežojuma zīmes.

Agrāk daļēji autonomās braukšanas funkcijas bija premium marku, piemēram, Audi, BMW un Mercedes-Benz, privilēģija. Tomēr vidējās klases pārstāvji strauji tuvojas līderiem. Piemēram, Kia dažos savos modeļos ir iebūvējusi 3. līmeņa pašbraukšanas funkcijas.

Tehnoloģijas strauji attīstās, tāpēc ne vienmēr dārgāki auto kaut ko dara labāk kā lētāki. Dažreiz vecāka prestižas markas sistēma darbojas sliktāk nekā jaunāka vidējās klases modelī.

Žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss

Ko spēj automatizācija?

Lai gan mūsdienu auto, kas ir aprīkoti ar radariem, videokamerām un jaudīgiem datoriem, teorētiski varētu braukt paši un to ļauj arī ceļu infrastruktūra, Eiropas Savienībā tas ir aizliegts. Par transportlīdzekli joprojām ir atbildīgs autovadītājs. Bet cik spējīgas ir jaunās automašīnas?

Jāteic, luksusa modeļi un vidējās klases flagmaņi demonstrē iespaidīgu varējumu. Piemēram, Kia EV9 ir aprīkots ar 3. līmeņa autonomiju.

Kia EV9 (Publicitātes foto)
Kia EV9 (Publicitātes foto)

Tas var vienmērīgi un droši braukt pa savu joslu bez cilvēka iejaukšanās, saglabāt iestatīto braukšanas ātrumu un drošu attālumu līdz transportlīdzeklim priekšā. Otrās paaudzes Highway Driving Assist sistēma ļauj auto pašam pat nomainīt joslu – saprotams, kad tas ir droši. Kaut gan šajā gadījumā automašīna virzienu maina pati, rokas vienalga ir jātur uz stūresrata. Tiesa, īsu brīdi to var palaist vaļā, lai, piemēram, atskrūvētu ūdens pudeli vai paņemtu kādu kārumu. Tas viss samazina sasprindzinājumu un ļauj mierīgi sarunāties ar pasažieriem – galu galā, tik lielu auto kā Kia EV9 nepērk, lai vizinātos vienatnē. Šīs sistēmas īpaši noderīgas ir sastrēgumos. Auto izmanto priekšā braucošo transportlīdzekli kā ātruma orientieri: sabremzē, kad tas kļūst lēnāks, un piedod “gāzi”, kad tas paātrinās, – un visu laiku saglabā drošu distanci. Turklāt automašīna vēro arī ceļa marķējumu un paliek joslas centrā.

Vai mēs piedzīvosim pilnībā pašbraucošus auto?

Premium segmentā tiek piedāvātas pat vēl modernākas funkcijas. Dārgākie Mercedes-Benz un Audi, izmantojot navigāciju, paši pielāgo braukšanas ātrumu pirms līkuma vai krustojuma. Šīs augstākā līmeņa tehnoloģijas parasti ir pieejamas visdārgākajos modeļos.

Bet kā uz šī fona izskatās vidējā klase? Te progresu veicina gan konkurence, gan elektrifikācija, kura gan ir ietekmējusi arī automašīnu cenas. Bet, ja jāmaksā vairāk, cilvēki gaida arī vairāk modernu iespēju.

Pieminētais Kia EV9 ir viens no lielākajiem septiņvietīgajiem elektroauto Eiropas tirgū. Tam ir milzīgs 99,8 kWh akumulators, kas ar pilnu uzlādi nobrauc 541 km, un tā cena pārsniedz 80 000 eiro, tādējādi tas ir tuvu premium segmentam. Protams, ražotāja dārgākais modelis ir arī pats greznākais. Tehnoloģiju jomā progresīvie korejieši saviem klientiem atvieglo braukšanu tik daudz, cik vien iespējams, attaisnojot savu elektroauto augstāko cenu.

Kia Ev9 Interjers (publicitātes Foto)
Kia EV9 interjers (Publicitātes foto)

Bet vai pienāks laiks, kad mums vispār vairs nevajadzēs stūrēt – kad varēsim skatīties filmu, mācīties ķīniešu valodu, tamborēt vai laiski zvilnēt priekšējā sēdeklī? Pašbraucošu auto testēšana dažās valstīs notiek jau ilgāku laiku, un rezultāti ir dažādi: daži izmēģinājumi ir bijuši veiksmīgi, citi – ne tik ļoti.

Pēdējos desmit gados pat vairākas reizes šķita, ka autonomā braukšana tūlīt, tūlīt kļūs par realitāti. Tādu iespaidu radīja, piemēram, Tesla un dažādu tehnoloģiju attīstītāju centieni. Tomēr tas nav noticis. Iespējams, tāpēc, ka pašbraukšana ir pārāk kompleksa, un īstenojama tā kļūst tikai tad, kad būs radīta atbilstoša infrastruktūra. Pagaidām tā ir intriģējoša nākotnes vīzija, taču bez konkrēta termiņa.

Žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: