Elektroauto ir izdevīgāki un KEM dati to pierāda vēlreiz
Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) izmantotie aprēķini, lai analizētu transportlīdzekļa lietošanas izmaksas, izceļ elektroauto ekonomiskās priekšrocības.
Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) izmantotie aprēķini, lai analizētu transportlīdzekļa lietošanas izmaksas, izceļ elektroauto ekonomiskās priekšrocības.
Uzlādēts.lv rīcībā nesen nonāca Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) sagatavots aprēķins par dažādu auto lietošanas izmaksām. KEM šo aprēķinu lietojot, lai būtu uzskatāmāk izprotamas elektroauto priekšrocības, analizējot izmaksas automašīnas lietošanas izmaksas tās lietošanas ciklā.
Nav pārsteigums, ka elektrība izceļas kā lētākais degvielas avots. Izmaksu priekšrocība ir ievērojama, pat veicot uzlādi publiskās uzlādes stacijās, kur var ietaupīt gandrīz divas reizes vairāk, salīdzinot ar benzīna un dīzeļa degvielām.
Elektrības izmaksu mainīgums
Atšķirībā no salīdzinoši vienādām benzīna un dīzeļdegvielas cenām visā valstī, elektroenerģijas izmaksas var ievērojami atšķirties atkarībā no izmantotā uzlādes modeļa. KEM analīzē ir ņemti vērā vairāki modeļi, kas palīdz sniegt vispārīgāku izpratni par iespējamiem ietaupījumiem. Šo elektroenerģijas izmaksu mainīgumu var vērtēt kā pozitīvu aspektu, jo tas ļauj cilvēkiem izvēlēties ekonomiski izdevīgākās uzlādes iespējas, kas atbilst viņu vajadzībām un iespējām.
Ja skatāmies lētāko variantu pret dārgāko alternatīvu, ieguvums ir līdz pat 11 reizēm. Tā, piemēram, uzlāde mājās, kur uzstādīti saules paneļi, tiek aprēķināts, ka 100 km izmaksā vien 1 EUR, bet uzlāde lētākajā publiskajā uzlādes vietā, kas nav bezmaksas, maksā 4,50 EUR. Tikmēr dīzeļdegviela uz 100 km izmaksā 9 EUR, bet benzīna uzpilde – 11 EUR.
Jāpiebilst, ka spraudņa hibrīdi (Plug-in hybrid) nav šajā infografikā. Tāpat arī nav elektrības kombināciju iespējas. Piemēram, Īrijas ilgtspējīgas enerģijas departments, kad ziņo elektrības izmaksas uz 100 km, nosaka, ka elektrība tiek lādēta 90% mājās un 10% publiski.
Sezonālās patēriņa svārtsības
Lai gan dati liekas ticami, ir jāsaprot, ka KEM sniegtie aprēķini atbilst vasaras patēriņa modelim, kad tika izveidota šī infografika. Sezonās, kad vairāk ir jāsilda salons, t.i., ziemā, izmaksas var palielināties. Pēc šiem aprēķiniem, tajā brīdī, kad elektroauto patēriņš pieaug par 50%, tas nostājas vienā izmaksu līmenī ar dīzeļdegvielas vasaras patēriņu.
KEM analīze atklāj elektroauto ievērojamās izmaksu priekšrocības pat bez esošajiem atbalstiem, piemēram, bezmaksas Rīgas Satiksmes stāvvietu ekspluatācija. Izprotot dažādus uzlādes modeļus un ņemot vērā sezonālās patēriņa atšķirības, cilvēki var pieņemt pārdomātākus lēmumus par transporta izvēli. Un šī infografika vēlreiz pierāda, ka vismaz kaut kādus aspektus, kas attiecas uz elektroauto ekspluatāciju, viņi labi apzinās. Rakstā par to, cik maksā uzlādēt elektroauto, iegūtie dati sakrīt ar KEM aprēķiniem.