Cik maksā uzlādēt elektroauto?
Viens no galvenajiem elektroauto popularitātes stūrakmeņiem ir tā lētā ekspluatācija, t.i., uzlāde ir lētāka par uzpildi. Cik tad maksā elektroauto uzlāde?
Viens no galvenajiem elektroauto popularitātes stūrakmeņiem ir tā lētā ekspluatācija, t.i., uzlāde ir lētāka par uzpildi. Cik tad maksā elektroauto uzlāde?
Atbilde, lai arī cik vienkāršs liktos jautājums, nav nemaz tiek vienkārša un ir atkarīga no daudziem faktoriem. Vispirms ir jāsaprot, ka elektrības cena ir mērāma centos nevis eiro, kā tas ir degvielai.
kWh pret litriem
Šajā rakstā par piemēru paņemsim divas automašīnas – Toyota RAV4 (2023.g. Latvijā otra populārākā automašīna) un Tesla Model Y (2023.g. pasaulē populārākā automašīna). Tesla ir nedaudz lielāka (15 cm garāka un 6.5 cm platāka, bet 6.1 cm zemāka), bet abi ir piemēri tikai uzskatam.
RAV4 bākas ietilpība aptuveni ir 55 litri, kas pie esošās degvielas cenas, kas ir aktuāla raksta tapšanas brīdī (1.617 €/litrā), nozīmē, ka pilna uzpilde izmaksā 88,94 €. Model Y baterijas ietilpība ir 57.5 kWh vai 75 kWh atkarībā no izvēlētā modeļa. Aprēķiniem izmantosim Tesla Model Y Long Range RWD, kas ir cenas ziņā, manuprāt, vislabākais no pieejamajiem modeļiem. Tātad – 75 kWh. Skatoties elektrības rēķinā par iepriekšējiem mēnešiem, redzu, ka man elektrība (biržas tarifs) maksāja aptuveni 0,16 €/kWh (ar ST komponenti un PVN). Veicot ļoti dīvānu ekspertiem neierasti sarežģītus aprēķinus (reizināšanu), varam aprēķināt, ka pilna uzlāde maksā 12,00 € jeb vairāk nekā 7x lētāk.
Stāsta beigas? Protams, ka nē. Kā jau ievadā rakstīju, ir daudzi faktori, kas jāņem vērā. Viens no tiem būtu, ka pie šāda salīdzinājuma nevar apstāties ar tikai pilnas bākas/baterijas uzpildi/uzlādi. Godīgāk būtu salīdzināt izmaksas uz 100 km.
Āboli pret āboliem
Pēc WLTP datiem Toyota RAV4 (2.5 l, 218 Zs, automāts, FWD) tērē 5.6 l/100 km un Tesla Model Y Long Range RWD (340 Zs, RWD) tērē 15.5 kWh/100 km. No tā mēs varam izsecināt ne tikai to, ka ar pilnu bāku Toyota sola nobraukt 982 km un Tesla 483 km (2x mazāk), bet arī to, ka 100 km izmaksas ir 9.05 € un 2.48 € jeb elektroauto ir vairāk nekā 3.5x lētāk.
Ne visur elektrība ir vienāda
Vēl viens faktors, kas jāņem vērā, ka elektroauto var lādēt mājās un var arī lādēt publiski. Teorētiski uzlādi var veikt jebkur, kur ir pieejama elektrība. Tomēr šoreiz apskatīsim publiskās uzlādes cenas no Latvijā pieejamiem uzlādes pakalpojuma operatoriem. Un te sākas sarežģījumi – ir vairākas uzlādes jaudas, kas nodala arī elektrības izmaksas. Īsumā – jo lielāka uzlādes jauda, jo dārgāka elektrība.
Eleport | Elektrum Drive (Latvenergo) | Ignitis On | Enefit Volt | Virši-A | |
AC (līdz 22 kW) | 0.29 €/kWh | 0.32 €/kWh | 0.29 €/kWh | 0.36 €/kWh | |
DC (līdz 50kW) | 0.32 €/kWh | 0.38 €/kWh | 0.35 €/kWh | 0.39 €/kWh | 0.24 €/kWh |
DC+ (50+kW) | 0.35 €/kWh | 0.41 €/kWh | 0.35 €/kWh | 0.34 €/kWh |
Pilna uzlāde priekš Tesla Model Y Long Range RWD starp šeit minētajiem izmaksātu starp 18.00 € un 30.75 €, bet 100 km izmaksas būtu starp 3,72 € un 6,35 €, kas ir starp 2.4x un 1.4x lētāk nekā braukt ar Toyota RAV4.
Joprojām ir dažas arī bezmaksas uzlādes iespējas, kas paliek aizvien mazāk, un nereti pie jaunas uzlādes stacijas atklāšanas ir novērojamas arī īpašas akcijas, kuru laikā uzlāde var būt lētāka nekā mājās vai pat bezmaksas.
Kā braukt vēl lētāk?
Ja mājās ir saules paneļi, tad, protams, aprēķini nav tik vienkārši, bet nebūs daudz melots, ka tad elektrība ir par brīvu. It īpaši, ja salīdzinām ar alternatīvu transportlīdzekli. Tomēr nav nepieciešami saules paneļi, lai lādētos teju par velti. Ja ir biržas tarifs, tad var izmantot tās stundas diennaktī, kad ir ļoti lēta elektrība. Tipiski no pavasara līdz rudenim saulainās brīvdienās ir elektrības cena ir tuvu nullei un aizvien biežāk negatīva.
Protams, ne visiem ir sava māja un garāža, bet arī daudzdzīvokļu namu īpašnieki var ierīkot sev uzlādes vietu. Nesen Rīgas namu pārvaldnieks izsludināja īpašu programmu, kas paredzēta uzlādes iekārtošanai pie daudzdzīvokļu namiem.
Vienlaikus, es pats jau 8 gadus kā esmu ar elektroauto un izmantoju tikai publisko uzlādes tīklu, ja neskaita retās reizes, kad lādējos laukos. Un pat šajā gadījumā, kā uzrāda aprēķini, elektroauto ir vairākas reizes izdevīgāks. Skatoties, kādas cenas šobrīd ir mazlietoto elektroauto tirgū, būtu grēks neizmantot šo iespēju, kamēr vēl ir pieejamas visas subsīdijas un pātagu mehānisms pret iekšdedzīšiem vēl nav ieslēgts.
Es savu dīzeli 80 litrus uzpildu 2 min laikā un varu nobraukt 1100 km. Un pat ķēdes maiņa (kas ir visdārgākā) maksā vien 1600 eiro
Pat pēc 2 gadu stāvēšanas, ja beigta baterija – nomainu to par 160 eiro. Nevajag obligāti 600 eiro ikmēneša maksājums. Nevajag liekus 20’000 eiro jaunai baterijai. Nevajag uztraukties vai paspēšu, ja pa ceļam jāuzpildas. Nav jāuztraucas vai nākamā dus strādā. Sniegputeņa laikā pēc 4h nav jāsauc brigāde, lai tevi glābtu. Nav jāņem kalendārs, lai aprēķinātu laiku no Liepājas līdz Rēzeknei. Lietainā laikā nav jāslēdz ārā logu tīrītāji vai ‘pečka’, lai ekonomētu pēdējos km. Atceraties, ka komforts un auto salona kvalitāte un materiāli ievērojami atšķiras. Iekšdedzes dzinējiem tā ir vairākas reizes augstāka. Un nav jācenšas iesmērēt auto, ja tūlīt beigsies tā noteiktā ražotāja garantija.
Nu tak beidziet! Galvenais bija ‘uzdirst’ uz tiem, kuri vienkārši neatbalsta šo auto grupu, jo elektroauto nakotne pastāv tikai dēļ supsīdijām.
Vienreiz jābeidz drillēt kā mantru par logu tīrītāju izslēgšanu, pečkas atslēgšanu, pilnīgas muļķības. Klima “ēd” ap 5-7km. Otrs, ikdienā normāls cilvēks Liepāja – Alūksne nebraukā, statistiski ikdienā cilvēks nobrauc ikdienas gaitās 70-max 80km.
Šis ir tik smieklīgs komentārs 😀
Paldies! Uzlaboji garstāvokli! It īpaši par kalendāra izvilkšanu.
Jauku dienu! Gaidīšu citus tik pat spilgtus komentārus nākotnē!
Praktiskajam latvietim būtu jāpasaka vēl priekšā, cik izmaksā pie vidējā Latvijas nobraukuma gadā ekspluatēt katru no auto un vēlams divos scenārijos, pērkot jaunu un pērkot lietotu. EV jauniem auto ļoti krīt vērtība pirmajos divos gados. Taktiska gudrība šobrīd būtu iegādāties tieši mazlietotu ~ 2-3 gadus lietotu EV ar mazu nobraukumu un pieklājīgu baterijas garantoja atlikumu (vidēji tas ir 8 gadi vai 160 000 km). Rezumējot, EV ir izdevīgs ikvienam, kura nobraukums ir vidējs vai virs vidējā. EV ir izdevīgs Latvijas valstij no makroekonomiskā aspekta jeb “nauda paliek ģimenē” princips. Mēs gadā nokurinām apmēra 1.75 miljardus litru degvielas, neto price – 1,4 miljardi, Karl!!!!. Ja viss iespējamais autoparkas pāriet uz EV, mums atrisinās tekošā konta deficīta problēma, ražojot elektrīvu šeit. Mums vienkārši ir jāpāriet uz zaļo ekonomiku, tas ir Latvijas interesēs.
Ko tu tur murgo? Zaļā ekonomika? Kas tas tāds?
Tikko pats minēji. Ar baterijas atlikumu vismaz 8 gadi.
A kur pēc tam liksi to auto? Kur liksi bateriju? Zaļāk ir mest ārā ik pēc 10 gadiem vai tomēr lietot 20+ gadus?
Nekļūsti vēl stāvoklī no EV domām.
Mašīnas garantija ir īsāka par akumulatora garantiju. Tas nozīmē, ka mašīna jāmet ātrāk ārā nekā baterija?