Vai bezvadu uzlāde kļūs par normu? Porsche varētu būt pirmie ar Cayenne
Porsche Cayenne būs iespēja lādēties ne tikai ar vadu, bet arī bez. Vai “park & charge” kļūs par elektroauto normu?
Porsche bezvadu uzlāde (Publicitātes attēls)
Porsche Cayenne būs iespēja lādēties ne tikai ar vadu, bet arī bez. Vai “park & charge” kļūs par elektroauto normu?
Telefonus mēs jau sen varam uzlādēt, tos vienkārši noliekot uz galda, bet elektroauto joprojām prasa kabeļu cilāšanu. Porsche varētu mainīt šo. Līdz ar Cayenne Electric debiju vācieši sola pirmo nopietno soli bezvadu uzlādes masveida ieviešanā, atgādinot – elektroauto ērtumam jākļūst par normu.

Porsche izstrādātā induktīvā uzlādes sistēma spēs nodrošināt līdz 11 kW jaudu, solot 90% efektivitāti, kas ir līdzvērtīga tipiskai (ar vadu) maiņstrāvas uzlādei. Darbības princips ir vienkāršs: autovadītājs novieto mašīnu virs plāksnes, un process sākas automātiski. Drošības sensori uzrauga, lai starp auto un plāksni nenokļūtu nejauši šķēršļi, piemēram, kaķis vai metāla atlūza. Viss process ir pārskatāms un vadāms caur “My Porsche” aplikāciju, kas ļauj ne tikai redzēt uzlādes gaitu, bet arī iestatīt laikus un režīmus.
Porsche īpašnieku dati rāda – aptuveni 75 % uzlādes notiek mājās. Tieši tāpēc šādam risinājumam ir milzīgs potenciāls, īpaši tiem, kam jau šobrīd garāžā stāv wallbox. Atšķirība ir tikai tāda, ka šoreiz nebūs jāsprauž kabelis – pietiks ar precīzu parkošanos. Dažiem varbūt tomēr vieglāk būs ar vadu uzlādēties…

Lai gan šis nav pirmais mēģinājums tirgū, Porsche risinājums varētu būt īstais, kas iesāk šo trendu. Jaguar I-Pace jau 2018. gadā demonstrēja bezvadu uzlādi sadarbībā ar WiTricity, taču projekts tā arī neguva plašu atsaucību – sistēma bija dārga, nesertificēta vairumā tirgu un ar vairākām tehnoloģiskām problēmām. Arī BMW un Mercedes eksperimentēja ar līdzīgiem risinājumiem, bet tie aprobežojās ar mazām pilotprogrammām, kuras lielākā daļa klientu pat nepamanīja. Porsche šobrīd izskatās nopietnāk gatavi šo tehnoloģiju padarīt nevis par eksotiku, bet par reālu produktu.
Vēl ne masām
Protams, ne visiem šis risinājums derēs. Bezvadu uzlādes plāksne ir gandrīz pusotra kvadrātmetra platībā un sver 50 kilogramus, kas nozīmē, ka ne katrā garāžā atradīsies vieta tai. Nemaz nerunāsim par stāvvietām, kas nav privātīpašums, piemēram, daudzdzīvokļu projektos. Turklāt sākotnēji bezvadu uzlāde būs pieejama tikai Cayenne Electric, kas nav gluži tautas auto.

Tomēr šāds tehnoloģiskais pagrieziens uzreiz raisa jautājumu arī valsts līmenī: vai valsts un pašvaldības varētu atbalstīt bezvadu uzlādes pilotprojektus publiskajās stāvvietās? Eiropas Savienības regulējumi jau nosaka ātro uzlādes tīkla attīstību, bet šāda tehnoloģija varētu kļūt par ērtāku soli. Latvijā mums ir ļoti labs ātro uzlāžu pārklājums, bet lēnās uzlādes pilsētvidē/galamērķī nav tik izplatītas. Bezvadu uzlāde gan labāk iederētos ainavā, gan varētu būt (ērtības) motivators.
Ja jau šī gada beigās to varēs baudīt jaunā un elektriskā Cayenne īpašnieki, tad pēc pāris gadiem to, iespējams, pieprasīs arī elektriskā Polo vadītājs.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

